| 
				 Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul explicată de părintele Petroniu Tănase ( 2 ) 
 
			
			Știm că la  Sfântul Botez, omul se leapădă de satana și se îmbracă cu  Hristos; se  face locaș al Duhului Sfânt și primește putere să se facă  fiu al lui  Dumnezeu (Ioan 1, 12). Are întru sine semințele tuturor  virtuților,  „darurile Botezului”, ale Mirungerii, și omului nu-i mai  rămâne decât să dea lucrarea cea din afară, prin împlinirea poruncilor,  ca să crească  omul cel nou, născut din Sfântul Botez. De aceea, Sfinții  Părinții zic  că viața duhovnicească este o desfășurare a acestor  puteri, o  „actualizare a darurilor Botezului și Mirungerii”. Virtuțile  deci, fiind lucrarea Sfântului Duh din om, sunt numite și ele „duhuri”,  ca și  izvorul din care curg. Așa numește și proorocul Isaia darurile  Sfântului Duh zicând: „duhul înțelepciunii, duhul înțelegerii, duhul  sfatului...” (Isaia 11, 2-3). Deci, cele patru duhuri bune: duhul  curăției, al  smereniei și celelalte nu sunt îngeri, ci daruri ale  Sfântului Duh și ne rugăm lui Dumnezeu ca ele să nu rămână nelucrătoare  în noi. 
 O simplă privire asupra celor două șiruri de „duhuri” ne ajută să   înțelegem un lucru foarte însemnat pentru viața duhovnicească: duhurile   răutății se află în afară de noi, deci și răul este în afară. Duhurile   virtuților, darurile Sfântului Duh, izvorul binelui se află înăuntrul   nostru. Spre rău ne îndeamnă niște puteri străine de noi; spre bine avem  puteri proprii, puterea dumnezeiască din noi. Deci, este mai ușor a   face binele decât răul. De aici și marea răspundere pe care o are omul   înaintea lui Dumnezeu și osânda grea pentru săvârșirea răului.
 
 Cu rost a pus Sfântul Efrem, mai întâi duhurile răutății și în al  doilea  rând duhurile virtuților; pentru că nu putem lucra virtutea,  dacă nu  ne-am curățit mai întâi de patimi.
 
 Vorbind despre  patimi, Sfinții Părinți ca: Efrem Sirul, Ioan  Scărarul, Maxim  Mărturisitorul, Ioan Damaschin și mulți alții, arată că  numărul lor este foarte mare; că în fruntea lor stă iubirea de sine; că  neștiința,  uitarea și nepăsarea sunt proptelele tuturor patimilor; că  din acestea  curg cele șapte patimi capitale din care se răsfiră apele  mocirloase și  otrăvite ale tuturor celorlalte patimi. Este firesc deci,  să ne întrebăm de ce din această mare mulțime, Sfântul Efrem a ales  numai patru patimi și de ce anume pe acestea, mai ales că ele nu se află  printre cele mai  vătămătoare. Răspunsul la această nedumerire îl vom  avea după ce ne vom  opri în scurt la fiecare din cele patru duhuri ale  răutății.
 
 4 duhuri ale răutății
 
 Duhul trîndâviei. Făcut după chipul lui Dumnezeu și menit să  ajungă asemenea lui Dumnezeu, omul este rânduit pentru lucrare de la  început, când a fost pus în Eden, ca  „să-l lucreze și să-l păzească”  (Facere 2,15). După izgonirea din rai,  lucrarea omului este îndreptată,  îndeosebi, spre agonisirea celor  trebuitoare vieții: hrană,  îmbrăcăminte, locuință. Fără de acestea nu  poate trăi; de nevoie  trebuie să lucreze că nu poate trăi în lenevire.  Deci, nu de această  trândăvie se roagă Sfântul Efrem să fie izbăvit, ci  de trândăvia mult  mai vătămătoare a nelucrării poruncilor lui Dumnezeu;  lucrarea  acestora, precum am mai spus, fiind condiția creșterii omului  celui nou  născut din Sfântul Botez, al dobândirii asemănării cu  Dumnezeu. Prin  pilda talanților, Mântuitorul ne învață că puterile  Sfântului Duh, care  sălășluiesc în om sunt foarte mari (un talant  cântărește peste 40 de  kg) și pot duce pe om la cea mai înaltă  desăvârșire; și dacă nu toți  ajung la aceeași măsură sau nu ajung deloc, se datorează trândăviei  omului. Aceasta este direct potrivnică  dezvoltării omului duhovnicesc,  este refuzul propriei sale creșteri,  închircirea în nedesăvârșire.  Lumea întotdeauna a osândit pe leneș.  Solomon îl trimite să ia pildă de  la harnica furnică (Pilde 6, 6), iar  Apostolul poruncește că „cine nu  muncește, nici să nu mănânce” (2 Tes.  3, 10). De aceea, și Sfântul  Efrem pune trândăvia în fruntea celor patru duhuri pătimașe, ca una care  este piedică a toată fapta bună și  potrivnică celei mai înalte chemări  a omului.
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |