| 
				 Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul explicată de părintele Petroniu Tănase ( 3 ) 
 
			
			Duhul grijii de multe, spun Sfinții Părinți, este însemnul  împătimirii de cele materiale, cleiul  care ne ține lipiți de cele  pământești. El este strâns legat și urmează  duhului trândăviei.  într-adevăr, negrijindu-se de lucrarea  duhovnicească, omul își caută o  mincinoasă împlinire, răspândindu-se în  cele din afară, în grija de  multe, în grija de cele viitoare, cum să-și  agonisească cele plăcute și  cum să scape de cele dureroase — căutarea  plăcerii și fuga de durere  fiind, după Sfântul Maxim Mărturisitorul,  grija permanentă a omului  împătimit. Pe bogatul din Evanghelie, căruia  îi rodise țarina și se  grijea cum să-și asigure roadele pentru mulți  ani, Mântuitorul îl  numește „nebun” (Luca. 12,20). „Luați aminte, ne  îndeamnă Domnul, să nu  se îngreuieze inimile voastre cu... grijile  lumii” (Luca 21, 54). 
 Răspândindu-ne în cele din  afară, grija de multe este potrivnică  vieții duhovnicești și ne  îndepărtează de Dumnezeu. Dumnezeu este unime  desăvârșită și omul nu se  poate întâlni cu El decât dacă își reface  unitatea sa sufletească, prin  întoarcerea în sine, adică prin pocăința  și prin intrarea în cămara cea  mai dinăuntru, adică prin rugăciune;  căci împărăția cerurilor este  înăuntrul nostru (Luca 17, 21).  Dimpotrivă, răspândirea în grija de  multe ne întâlnește cu diavolul,  care este fărâmițare, mulțime,  „legiune”.
 
 Părinții duhovnicești necontenit ne îndeamnă să ne agonisim „fărăde-grijade toate”,  singura grijă îndreptățită să ne stăpânească fiind grija de răspunsul   la înfricoșata judecată, grija de mântuire. Dacă trândăvia face   nelucrător harul din om, grija de multe face pe om netrebnic acestei   lucrări, punându-1 pe calea potrivnică mântuirii.
 Duhul iubirii de sine, al iubirii de stăpânire, este altceva  decât stăpânirea cea rânduită de  Dumnezeu, față de care tot omul  trebuie să se supună (Rom. 13, 1). Este  un duh al răutății, o  înțelegere strâmbă a purtării omului față de  aproapele, un abuz asupra  lui, folosindu-l ca unealtă și mijloc de  profit personal. Mântuitorul  Iisus Hristos arată că acest duh este al  paginilor și cu totul străin  de duhul Evangheliei, învățând astfel pe  ucenicii săi: „Cine dintre voi  vrea să fie mare, să fie slujitorul  vostru; și cine dintre voi vrea să  fie întîi, să vă fie slugă. Precum și Fiul Omului n-a venit să I se  slujească, ci El să slujească și să-Și  dea sufletul răscumpărare pentru  mulți” (Matei 20, 25). Ceea ce a și  arătat cu fapta, spălând  picioarele ucenicilor și dându-și viața pentru  mântuirea noastră. De  unde înțelegem că adevărata stăpânire nu este profitoare, ci slujitoare;  slujire a aproapelui cu dragoste, până la dăruirea vieții pentru   mîntuirea lui. Omul are o mare valoare, este „chipul lui Dumnezeu” și   valorează cât însuși „chipul” pe care îl poartă; este răscumpărat cu   scump sângele Mântuitorului Hristos și valorează cât prețul acestui   sânge. De aceea, slujirea omului este o mare cinste, pentru că este   slujirea lui Dumnezeu însuși. „Ceea ce ați făcut unuia dintre acești   frați ai Mei mai mici, Mie Mi-ați făcut”, va zice Domnul la înfricoșata   judecată (Matei 25, 40), Slujirea aproapelui este o poruncă  evanghelică, faptă de mare cinste, desăvârșită cale de mântuire. Duhul  de stăpânire, care înjosește pe om și-l coboară în rândul lucrurilor, ne  lipsește  dintr-o dată de toate aceste trei. El este strâns legat de  duhul grijii  de multe. Într-adevăr, când toată grija omului este  îndreptată spre cele materiale, este firesc ca și omul să fie  transformat în unealtă sau bun material, care nu valorează mai mult  decât profitul pe care-l aduce.
 
 Grăirea în deșert, zice Sfântul Ioan Scărarul, este scaunul  slavei deșarte, semn al  nepriceperii, urmarea îmbuibării și necurăției,  pierderea umilinței și  întunecarea rugăciunii (Cuv. 11). Este o  irosire a celui mai de cinste  dar pe care l-a dat Dumnezeu omului,  darul cuvântului, și prefacerea lui în prilej de păcătuire și pierzare.  Cuvântul omenesc are o mare și  tainică putere, aduce cu el ceva din  ființa celui pe care îl rostește.  Dacă cuvântul lui Dumnezeu este  Dumnezeu însuși, și cuvântul omului este omul însuși. „Dacă vrei să știi ce este în inima omului, zic Sfinții Părinți, ia aminte la cele ce spun buzele lui”.  Vorbăria și pălăvrăgeala arată un lăuntru stricat, care duce la   stricarea altora; lipsește cuvântul de tainica lui putere, îl face   cuvânt fără de preț De aceea Mântuitorul ne spune că: „pentru tot   cuvântul deșert pe care îl vor grăi oamenii, vor da seama în ziua   judecății” (Matei 12, 36). Sfinții Părinți, temându-se de marea   răspundere a cuvântului, au iubit și lăudat tăcerea mai mult decât   vorbirea. „Pentru că am vorbit, zice Cuviosul Arsenie, adesea m-am căit;  iar pentru că am tăcut, niciodată”. Cuviosul Agaton trei ani a purtat o  piatră în gură pentru a deprinde tăcerea, iar Sfântul Isaac Sirul zice   că „tăcerea este graiul veacului viitor”. Chiar și vorbirea despre cele duhovnicești este păgubitoare, când este prea multă. Spune și înțelepciunea poporului: „vorba este de argint, iar tăcerea de aur”.
 
 Dacă luăm acum aminte la cele patru duhuri ale răutății, observăm două   lucruri de mare însemnătate. În primul rând, vedem că ele se leagă  unele de altele, formează un fel de povârniș pe care alunecă omul  stăpânit de ele. Din trândăvie și din negrija de mântuire, omul dă în  mincinoasa  lucrare a răspândirii în grija de multe; din aceasta, dă în  duhul de  stăpânire, nesocotind pe aproapele, și coborând în iadul  lucrurilor; iar de aici ajunge și la nesocotirea sa proprie prin  degradarea cuvântului, în grăirea în deșert.
 
 Dar legătura dintre cele patru duhuri rele este și mai organică, precum vom vedea îndată.
 
 Sfinții Părinți ne arată că o condiție de bază pentru sporirea duhovnicească este să ne păzim conștiința neprihănită  din patru părți. Față de Dumnezeu, silindu-ne necontenit la împlinirea   poruncilor Lui; față de aproapele, ferindu-ne de tot lucrul potrivnic   dragostei de aproapele; față de sine, folosind bine darurile primite de   la Dumnezeu, și față de lucruri, folosindu-le potrivit cu rostul pentru   care au fost create, adică numai pentru trebuință și cu înfrânare.
 
 Or, dacă luăm bine seama, cele patru patimi ne vatămă conștiința din  toate  aceste patru părți. Trândăvia ne vatămă conștiința față de  Dumnezeu, ca  una care se împotrivește lucrării harului din noi; grija  de multe vatămă conștiința față de lucruri, pe care le întrebuințăm spre  pierzarea și  nu spre mântuirea noastră; iubirea de stăpânire, care  nesocotește pe om  vatămă conștiința față de aproapele, iar grăirea în  deșert vatămă  conștiința față de sine, prin irosirea marelui dar  dumnezeiesc al  cuvântului. Astfel, cele patru patimi arată o stare de  îmbolnăvire  generală a sufletului, o strâmbare a purtării omului față  de tot ceea  ce-l înconjoară; față de Dumnezeu, față de lucruri și față  de sine. Omul nepăsător de mântuire, răspândit în grija de multe,  asupritor de  aproapele și slobod la limbă, este chipul acestei  îmbolnăviri  sufletești, chipul omului robit de păcat. Deși mântuirea  este un lucru  personal al fiecăruia, totuși omul nu și-o lucrează de  unul singur, ci  în strânsă legătură cu Dumnezeu și restul făpturii:  aproapele și  lucrurile. Mântuirea sau pierzarea sa depinde de felul  purtării sale  față de ceilalți. Cele patru duhuri rele, strâmbând  purtarea omului față de lumea din afară de el, îi taie orice putință de  mântuire. Nu-i greu  de înțeles pentru ce Sfântul Efrem s-a oprit numai  la aceste patru  duhuri.
 
 Dimpotrivă, care sânt trăsăturile  sufletului sănătos, o vedem în  partea a doua a rugăciunii Sfântului  Efrem, în care cerem de la  Dumnezeu să ne dăruiască duhul curăției, al  gândului smerit, al  răbdării și al dragostei, asupra cărora ne oprim  acum.
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |