| 
				 Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul explicată de părintele Petroniu Tănase ( 4 ) 
 
			
			„Duhul curăției, al răbdării și al dragostei” 
 Duhul curăției nu trebuie luat ca simplă curăție trupească de păcatele desfrânării. Curăția este prima treaptă a nepătimirii,  starea sufletului curățit de patimi, gata pentru lucrarea virtuților.   „Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin?” ziceau evreii în   robia babilonică, pe care tâlcuindu-o Părinții, ne învață că nu putem   aduce nici un rod de faptă bună câtă vreme ne aflăm în robia patimilor.   De aceea și pune Sfântul Efrem curăția în fruntea tuturor celorlalte   virtuți, ca una ce stă la începutul vieții virtuoase.
 
 Duhul gândului smerit este prima sămânță răsărită pe ogorul  curăției. Este o așezare în starea  firească a existenței noastre  pământești în fața lui Dumnezeu. Pe de o  parte, făpturi slabe și  neputincioase, „ca iarba și ca floarea ierbii”  (Ps. 102); „statul meu  ca o nimica înaintea Ta”, zice David (Ps. 38); pe de altă parte, pe  toate — și însăși existența noastră — avându-le  primite în dar de la  Dumnezeu. „Ce ai, să nu fi primit?” ne întreabă  Apostolul (1 Cor. 4,  7), pentru a încheia: „Cu harul lui Dumnezeu sunt  ceea ce sunt” (1 Cor.  15, 10). De aceea, Sfinții Părinții ziceau că  smerenia este a se  socoti omul pe sine mai prejos decât toți oamenii și  chiar decât cele  necuvântătoare, și a pune pe seama lui Dumnezeu toate  faptele sale cele  bune.
 
 Duhul răbdării este a doua sămânță care crește pe ogorul  curăției. Căci dacă omul se  smerește și-și recunoaște păcatele, își dă  seama că este vrednic de  nenumărate pedepse din partea lui Dumnezeu. Și  nu numai de pedepse  pământești, ci și de muncile veșnice, ca o slugă  leneșă care nesocotește poruncile Domnului său și rabdă cu bucurie toate  necazurile,  suferințele și încercările, fiind încredințat de cuvântul  Domnului că  „în lume necazuri veți avea” (Ioan 16, 33) și că „cu multe  scârbe  trebuie să intrăm întru împărăția lui Dumnezeu” (Fapte 1, 22);  și numai  „cine va răbda până în sfârșit acela se va mântui” (Matei  24,13).  Sfinții Părinți, îndemnându-ne cu cuvântul apostolesc că  „pătimirile de  acum nu sunt vrednice de slava pe care a gătit-o Domnul  celor ce-L  iubesc pe Dânsul”, ne îmbărbătează cu făgăduința că „puțină  este  osteneala și veșnică odihna” (Cuv. Moise). Răbdarea curăță,  preface și  înnoiește sufletul, precum zice un părinte din Pateric:  „ceara de nu se  va înfierbânta în foc ca să se înmoaie, nu se va putea  întipări pecetea  ce se pune pe ea, tot așa și omul. De nu va fi muiat  de fierbințeala  focului scîrbelor, a ostenelilor, a bolilor, a  suferințelor și a  ispitelor, nu se poate întipări într-însul pecetea  Sfântului Duh”.
 
 Duhul dragostei este desăvârșirea și încununarea tuturor  celorlalte. Cine s-a împodobit cu  curăția, cu smerenia și cu răbdarea,  acela este iubitor de Dumnezeu și  de aproapele; a ajuns la dragostea  are este plinătatea tuturor  virtuților, care nu cade niciodată, care  este izvor a tot binele. Căci în cine sălășluiește dragostea, însuși Dumnezeu petrece,  Care este dragoste (1 Ioan 4, 8). De aceea Sfântul Efrem o așază în   urma celorlalte, precum și Sfântul Ioan Scărarul, pe cea din urmă   treaptă a scării raiului, ca una care este mai mare decât toate   virtuțile, carele cuprinde pe toate și va dura și în veacul ce va să   vie.
 
 Dacă cele patru patimi formau un povârniș de  la trândăvie tot mai  jos, apoi cele patru virtuți sunt trepte suitoare  de la curăție până la  Dumnezeu. Totodată, ele sunt potrivnice celor  patru duhuri rele și ne  arată cum ne putem tămădui sufletul îmbolnăvit  de ele. Curăția vindecă  sufletul îmbolnăvit de grăirea în deșert,  smerenia însănătoșește  legăturile cu aproapele, răbdarea ne scapă de  împătimirea față de  lucruri, iar dragostea vindecă nepăsarea de  mântuire, prin recunoștință  și iubirea față de Dumnezeu. Pentru că la  cel curat toate sunt curate,  deci și limba; cel smerit socoate pe  aproapele mai bun decât pe sine;  cel răbdător nu-și pune nădejdea în  lucruri, iar iubitorul de Dumnezeu  se străduiește necontenit să  împlinească poruncile Lui.
 
 Astfel, omul stăpân pe  limbă, smerit, răbdător și iubitor de Dumnezeu  ne înfățișează icoana  curățită de patimi a omului duhovnicesc. Dacă  privim rugăciunea  Sfântului Efrem Sirul cu lumina învățăturii  duhovnicești a Sfântului  Maxim Mărturisitorul, vom găsi un temei  psihologic sufletesc și mai  adânc al ei.
 
 Păcatul îmbolnăvește pofta și iuțimea, cele două puteri sufletești ale  omului, scoțându-le din ascultarea față de minte și punându-le în  slujba simțurilor. Pofta, din dor aprins  către Dumnezeu, devine poftă  de trup, de lucruri și de slavă deșartă;  iar iuțimea, din tonic  întăritor al poftei, devine mânie, furie  împotriva aproapelui.
 
 Cele patru patimi din  rugăciunea Sfântului Efrem arată tocmai această  îmbolnăvire a poftei și  iuțimii și cădere a lor în slujba simțurilor.  Grija de multe este semnul împătimirii de lucruri, iubirea de stăpânire  arată boala mândriei,  grăirea în deșert este semnul necurăției, iar  trândăvia, nepăsarea, este propteaua care le sprijină pe celelalte.  Însănătoșirea stă în procesul  invers; adică scoaterea mâniei și poftei  din simțire și punerea lor în  slujba minții. Curăția vindecă pofta de  trup, smerenia scapă de mândrie, răbdarea izgonește iubirea de avuții,  iar dragostea întoarce iuțimea la starea ei firească.
 
 Încă o dată înțelegem cât de  adâncă și de temeinică este învățătura  duhovnicească a Sfântului Efrem,  arătată prin alegerea celor două  șiruri de „duhuri” din rugăciunea sa.  Ele ne pun în față două icoane;  aceea a omului stricat de patimi și a  omului înnoit prin virtute;  starea păcătoasă în care ne aflăm noi și de  care ne rugăm lui Dumnezeu  să ne scape și starea duhovnicească spre care tindem, rugând pe Dumnezeu  să ne-o dăruiască.
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |