Citat:
În prealabil postat de iustin10
Daca ne uitam cum pleaca ortodocsii dupa primele 30 de minute in noaptea Invierii ,si raman mai putin de un sfert in interiorul Bisericii , numarul celor practicanti este si mai mic decat numarul ortodocsilor vehiculat aici .Ca sa nu ii mai socotim pe cei care stau acasa.
|
Ceea ce constati tu este partea goala a paharului. partea plina, insa, o vei putea vedea in momentul in care te ve curati de patima/pacatul judecarii aproapelui: abia atunci vei vedea cu adevarat, si vederea curata este singura care te poate calauzi spre Adevar.
In cazul pomenit de tine, bine e ca au rezistat si cele 30 de minute.
Spune-mi, stii cumva cati dintre ei au venit, poate pentru prima data la Inviere? Sau stii tu cumva cat vor sta ei anul viitor la Slujba de Inviere? Daca vor sta 31 de minute e deja un mare castig, nu-i asa?
Citat:
În prealabil postat de iustin10
Totusi ,oricare dintre ei ,fiind botezat in Hristos ,poate ajunge maine un sfant
Credinta si speranta se pare ca nu au treaba cu cifrele .
Ratiunea judeca prin cifre . Credinta judeca prin speranta .
Spune-i unui credincios cea mai mare contradictie. El o va accepta ,o va include in sistemul sau de valori ca un paradox,dar credinta tot nu i se va micsora.
|
Dar credinta sa va cauta un raspuns cu privire la acel paradox, rapsuns ce nu va intarzia sa apara mai devreme sau mai tarziu. Nadejdea, credinta si dragostea sa, insa isi vor urma cursul firesc ... fara sa se cramponeze de acel raspuns mai mult sau mai putin vital pentru el (sau pentru simpla sa inchipuire ca ar fi vital).
Si cursul acesta firesc al vietii crestinului ortodox fara cramponari si puncte de inversiune este fiintial primit de la Sf.Botez.
Citat:
În prealabil postat de iustin10
Mantuirea vine prin ortodoxie pentru un ortodox.
Pe cel de alta religie ,un ortodox niciodata nu il va putea intelege,caci si-ar nega propriul sistem de valori. Intotdeauna il va considera un eretic.Dar nici acela nu va putea intelege pe orthodox ,caci e indoctrinat cu prea multele critici invatate pe dinafara de la dascalii lor ,ca si cum nenumaratele secte ar fi descoperit ele credinta adevarata.
|
Aici consider afirmatia ta putin neconcordanta: un crestin ortodox pornit pe drumul credintei va fi intotdeauna constient ca raspunsurile la intrebarile sale nu sunt simple afirmatii acceptate si impropriate, ci raspunsurile sunt cladite fiintial in insasi faptura sa si, ca urmare, sistemul de valori de care pomenesti nu-l va considera ca fiind al sau, cladit de el insusi in urma unor eforturi intelectuale, ci-l va considera ca fiind primit in dar de la Dumnezeu.
El nici nu va simti ca ceea ce e cladit in sine este un "sistem de valori" sterp, legalist si static, cu care se interactioneaza doar pe doua cai - una afirmativa si cealalata negativa -, ci ceea ce simte in el este o COMUNIUNE. Iar comuniune inseamna implicare fiintiala, dinamica si iubitoare. Adica inseamna VIATA cladita pe credinta sa daruita la Sf.Botez si hranita prin impartasirea cu Sf.Taine.
Normal ca in acest caz il va percepe pe cel de alta religie ca fiind eretic, dar diferenta e ca erezia celuilat este perceputa ca pe o piedica ce sta in calea comuniunii omului cu Dumnezeu, ca pe un intuneric de care se va feri cu toata fiinta sa. Nu ai remarcat ca printre primele masuri luate de Luther a fost desfiintarea Sf.Taine, cele care il ajuta pe omul credincios sa intre in Comuniune?
Erezia celuilalt este privita de un ortodox nu in mod orgolios - ca pe o comparatie intre ceea ce are, poseda el si ceea ce poseda celalalt - pentru ca ortodoxul nu compara in sine doua doctrine diferite, ci ortodoxul simte invatatura eretica in sine ca fiind un atentat la comuniunea sa cu Dumnezeu. De aceea, pe un ortodox angajat cat de cat pe calea Bisericii nu va reusi vreodata un sectar sa-l converteasca.
Citat:
În prealabil postat de iustin10
Deci nimeni nu poate fi neutru ,toti aderam la o credinta .
|
Aici cred ca faci o confuzie intre credinta si filosofie. Nimeni nu poate fi neutru, toti aderam la o filosofie.
Dar provocarea existentiala este aderarea la O COMUNIUNE. Ori cel care gaseste aceasta comuniune il va privi cu mila pe cel care nu o gaseste. Iar COMUNIUNEA prin excelenta se gaseste DOAR in Biserica.
Insa cel care nu a reusit in cursul vietii sa se hraneasca din aceasta comuniune, dorul sau si cautarea sa cred eu ca-l vor ajuta in ziua infricosata a judecatii. Insa cei care nu numai ca nu au ascultat cuvantul Bisericii, dar au si luptat impotriva lui ce crezi, vor trece cu bine peste Judecata sau nu?
Citat:
În prealabil postat de iustin10
Atata vreme cat cred in ortodoxie ,declar ca mantuirea poate veni doar prin Ortodoxie,pentru a nu ma contrazice pe mine insumi.
|
Tocmai asta am incercat sa spun mai-sus: ortodoxul nu va avea constiinta ca ce este in el este al lui, ci toate le-a primit de sus. Ca urmare, ortodoxul nu va declara ca mantuirea vine doar prin Ortodoxie
din orgoliu, ci el stie si cunoaste ca Adevarul cladit in sine se sprijina pe dogmele cele adevarate. Dogmele Bisericii l-au calauzit spre comuniunea cu Dumnezeu. Credinta in dogmele Bisericii au avut pentru el O FINALITATE ABSOLUTA. De aceea, pentru un ortodox comuniunea cu Dumnezeu este atotsuficienta. Insa, tocmai apartenenta la o simpla filosofie care nu poate sa aiba ca finalitate dobandirea comuniunii cu Dumnezeu nu il va multumi pe om si orgoliul si nelinistile sale il vor determina sa-si faca adepti, sa-si creeze propria sa pseudo-comuniune. In concluzie, nu cred ca vei intalni vreodata ortodocsi-atacanti care sa-si faca prozeliti. Intotdeauna ortodocsii vor sta "in aparare", iar pseudo-credintele intotdeauna vor ataca.