Subiect: Feminismul
View Single Post
  #1  
Vechi 29.04.2014, 12:07:17
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit Feminismul

Elemente eretice gnostice în Mișcarea feministă

Introducere

În acest capitol vor fi prezentate momentele istorice și teologice care au stat la baza Mișcării feministe și unii din factorii eretici din lumea protestantă și cea anglicană ce au favorizat hirotonia femeilor. Problema feministă a devenit în contextul social, cultural și religios creștin una din chestiunile importante la începitul anilor ’70, dezbaterile aprinse se vor desfășura în jurul inegalităților dintre sexe marcate de istorie. Mișcarea feministă a încercat, încearcă și parțial a reușit o revizuire a valorilor religios-morale, teologice și culturale având ca punct de plecare dihotomia între feminin și masculin, dihotomie care trebuie să recunoaștem nu mai creează armonie, ci anarhie. Feminismul susține că întreaga cultură patriarhală a fost dominată timp de trei mii de ani de subordonarea femeii de către bărbat, care au fost în istoria lumii și în viața religioasă ca și inexistente, de aceea femeia de astăzi dorește să obțină locul său în societate și să se autodefinească, situându-se adeseori pe poziții critice față de puterea masculină. Discursul feminin nu se reduce la simple constatări ale unor situații în care se află femeia, ci critica devine uneori radicală mergând până la cele mai sensibile aspecte ale teologiei creștine.

Mișcarea feministă apare în „cultura americană” a secolului al XX-lea, fiind o mișcare de emancipare, ce pune accent pe libertatea femeii, însă ia poziții îngrijorătoare în curentul Erei Vărsătorului, căutând un echilibru între principiul masculin și cel feminin. Această mișcare este reacția față de o societatea masculinizată, industrializată, unde predomină rațiunea tehnico-științifică, analitică și critică, în care se vorbește tot mai mult de individualism, autonomie și dreptul de autodeterminare.

Problema feminină nu este una nouă, ea se ridică de aproape două mii de ani în lumea creștină, gnostică eretică și în religiile păgâne(814). Unele dintre sectele gnostice refuzau Vechiul Testament, pentru că exprima o atitudine de tip patriarhal, de aceea problema feminină va fi intens dezbătută în scrierile gnostice care susțineau cu tărie posibilitatea femeii de a fi egală cu bărbatul. Feministele folosesc drept model de discriminare ultimul dialog din Evanghelia lui Toma unde Simon Petru spune: “Maria trebuie să plece dintre noi pentru că femeile nu sunt demne de viață. Iisus îi zice «O voi învăța să devină bărbat, pentru ca și ea să poată deveni un spirit viu, asemănător vouă, bărbaților. Pentru ca orice femeie care va fi bărbat să poată intra în Împărăția Cerurilor»”.(815)

Mentalitatea păgână, ca și cea iudaică mergeau pe ideea că femeia este inferioară bărbatului de aceea trebuie să fie supusă necondiționat. Odată cu venirea Măntuitorului, situația se schimbă; El vorbește de egalitatea bărbatului cu femeia, iar în cuvântările sale Sf. Apostol Pavel spune: „Căci bărbatul necredincios se sfințește prin femeia credincioasă și femeia necredincioasă se sfințește prin bărbatul credincios...”(I Corinteni 7, 14). Apostolul mergând pe linia învățăturii lui Hristos a urmărit să salveze egalitatea sexelor: “Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte barbateasca si parte femeiasca, pentru ca voi toti una sunteti in Hristos Iisus” (Gal. 3, 28). În lupta de eliberare de sub autoritatea masculină, feministele doresc să fie depășite uniformitate și rolul tradițional deținute de bărbat în Biserrică; ele vor să-și definească locul pe care vor să-l dețină în Biserică. Critica feministelor creștine este îndreptată spre trei obiective: critica trecutului tradiției creștine, critica atitudinilor patriarhale care au dominat Biserica creștină, inferioritatea și subordonarea femeilor în Biserică(816). Punctul de plecare al criticilor feministe este îndreptat împotriva teologiei clasice dominate de tradiția iudeo-creștină, despre care spun că este controlată de atitudinea patriarhală și de teologia androcentrică. Mișcarea consideră că dintotdeauna, au dominat structurile patriarhale ale Bisericii, au deținut pârghiile puterii, au creat o teologie androcentrică, iar prin acest statut de autoritate, femeile au fost dezavantajate și excluse din structurile religioase și cele politice ale conducerii.

Cugetări „doctrinare” ale teologiei feministe

O relecturare a Sfintei Scripturi. Pentru toate feministele Sfânta Scriptură, este cauza și consecința unei viziuni patriarhale, androcentrice și sexiste a lumii 817. Biblia este considerată instrumentul de subordonare și marginalizare a femeilor în perioada celor două mii de ani de creștinism. În contextul crizei teologice occidentale moderne, ce are la bază Reforma, critica feministă pornește de la interpretarea Genezei, capitolul I, despre care spun că Dumnezeu Creatorul cerului și al pământului este un obstacol pentru înțelegerea creației. Se sugerează ideea că teologia creștină a creației are o elaborare insufiecientă, fiindcă figura maternă a divinității este inexistentă. De aceea, la sfârșitul secolului al XIX-lea s-au pus bazele unei interpretări feministe a Bibliei, prin traducerea tendențioasă numită „Woman’s Bible”, editată în 1895 și 1898, la inițiativa grupului fondat și condus de Elizabeth Cady Stanton. Traducerea este considerată un „eveniment cultural major”, dându-i-se o importanță eclezială deosebită în lumea protestantă nord-americană. Grupul de inițiativă va avea ca obiect de activitate nu numai traducerea ci și reinterpretarea Bibliei, dirijându-și toate resursele spre ruptura cu trectl și cu schemele tradiționale ale teologiei masculine818.

În euforia schimbărilor survenite în secolul vitezei, feministele vor să demonstreze că sunt capabile să cunoască limbile clasice, să înțeleagă ideile filozofice și să clarifice probleme de înțelegere a Sfintei Scripturi. Prin studiul Scripturii și prin noi reinterpretări dogmatice, se încearcă ieșirea din chingile teologiei masculine. Prima redută ce trebuia cucerită a fost denunțarea sexismului lingvistic folosit de partea masculină pentru desemnarea lui Dumnezeu și o recitire într-o nouă lumină a textelor biblice. Ele acuză că redactorii Sfintei Scripturi sunt tributari unei culturi, unei societăți și unei religii patriarhale, c caracter androcentric.

Acest proces nu se oprește numai la o relecturare biblică, ci merge până acolo, încât se dorește o reformulare a întregii istorii ecleziastice. Cele mai multe dintre cercetătoare utilizează metode de lucru științifice, ca exegeză istorico-critică, combinate cu metoda hermeneutică, prin care încearcă să excludă tentativele androcentrice ale teologiei creștine clasice. Unele cred că textele Sfintei Scripturi dominate de tendințe patriarhale sunt irecuperabile pentru cauza feminină, de aceea au început să selecteze și să excludă pasaje ce sunt considerate depreciative la adresa femeilor, încercând în același timp să reconstituie istoria bisericească feminină ascunsă de avatarurile succesive ale textelor biblice și de tradiția patriarhală.

Momentul reinterpretării Sfintei Scripturi într-un limbaj feminin este considerat absolut necesar, pentru a se putea trece la următoarea etapă și anume aceea a acceptării hirotoniei femeii și, totodată, a structurilor Bisericii feministe (819).

Deviații trinitare în teologia feministă.
Imaginea feminină a lui Dumnezeu-Tatăl


Teologia ortodoxă atât în trecut, cât și astăzi a respins speculația privind aspectul feminin al lui Dumnezeu, pentru că vine în contradicție cu adevărul dumnezeiesc revelat și pentru că dă naștere la confzii doctrinare asemănătoare fabulațiilor sectelor gnostice ale primelor veacuri și celor din Evul Mediu.

Pentru teologia feministă, „problema lui Dumnezeu-Tatăl este problema problemelor”, (820) întrucât denumirea „Tatăl” impune un Dumnezeu masculin, ce evocă un sistem patriarhal și o relație ierarhică infantilă.

Feministele susțin că persoana lui Dumnezeu-Tatăl sau noțiunea de Dumnezeu-Tatăl a fost mult timp ignorată și nu a fost niciodată supusă unei analize critice, termenul în sine „Tatăl” fiind cel ce croiește drumul conceptului de patriarhalism și așază în centru bărbatul și întreaga organizare socială care este una masculină(821). De aceea este nevoie de o reconceptualizare și o reconstrucție pe baza unei interpretări alegorice a metaforei Tatălui. Una dintre repreyentantele feminismului arată că: „Imaginile, simbolurile și conceptele noastre Realității Ultime sunt construcții pur omenești, expresii ale unui limbaj, ce nu pot să descrie Divinitatea în sine” (822). În „teologia feministă” se vorbe;te mai mult de divinitate, decât de Dumnezeu-persoană, iar pentru a elimina caracterul personal al lui Dumnezeu-Tatăl și pentru a fec loc principiului divin de natură feminină, se folosește simbolismul maternității divine. Feministele spun că adevărul asupra aspectului maternal al lui Dumnezeu a fost ascuns timp de aproape două mii de ani de învățătură creștină. De aceea, Ursula King, una din reprezentantele de marcă ale mișcării, insistă asupra faptului că dihotomia personal/impersonal poate dispărea, dacă se folosește imaginea maternității divine din hinduism (823).
Reply With Quote