Subiect: Feminismul
View Single Post
  #4  
Vechi 29.04.2014, 12:55:33
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Hirotonia femeilor între realitate și erezie

Introducere. Probleme generale.

Problema privind hirotonia femeilor constituie una dintre marile provocări lansate de teologia modernă occidentală Bisericilor apostolice de tradiție creștină. Spre deosebire de Bisericile apărute din Reforma secolului al XVI-lea, Biserica Ortodoxă, precum și Biserica Romano-Catolică nu acceptă ca femeile să fie învestite cu harul Duhului Sfânt, pentru a sluji ca preoți.

Subiectul nu este nou, el a fost ridicat încă de la începutul veacurilor creștine de sectele gnostice, repus în discuție în perioada Evului Mediu de mișcările neomanihee, intens dezbătut odată cu apariția Reformei în Apus, reluat și pus în aplicație de teologia „modernă” contemporană și formulat în termeni foarte clari în atmosfera discuțiilor Mișcării feministe. În rândurile ce urmează vor fi descrise reacțiile Bisericii Ortodoxe și Romano-Catolice față de accesul femeilor la sacerdoțiu, mai ales în Biserica Angliei, reacție ce este valabilă pentru toate Bisericile ce acceptă hirotonia femeilor. Primele provocări încep să apară în anul 1920, în Biserica Luterană suedeză. În ciuda pozițiilor categorice a mai multor teologi ortodocți și catolici, ce au demonstrat cu argumente din Sfânta Scriptură și din Sfânta Tradiție că accesul femeilor la preoție este o erezie, în 1923, în Biserica Luterană olandeză vor fi numite ca pastori primele femei, eveniment urmat de Bisericile scandinave; Danemarca (1947), Norvegia (1956) și Suedia (1958), ce vor acorda un statut special femeilor-pastor. Subiectul în teorie și practică va suscita numeroase controverse teologice, mai ales între anii ’70-’80, în cadrul Mișcării feministe, care consideră că femeile trebuie sa fie descătușate de prizonieratul unor concepte primitive.

Primele reacții oficiale ortodoxe privind această problemă vor apărea în anul 1964 în broșura intitulată „Despre hirotonia femeilor”, unde se răspunde la două personalităție ale teologiei protestante și unui teolog anglican, favorabili hirotoniei femeilor. Printre luările de poziții amintim intervenția prof. Nicolae Chițescu, ce invoca împotriva hirotoniei femeilor argumentul tradiției bisericești, alegerea celor 12 Apostoli, atitudinea Sf. Apostol Pavel (838), dar și mărturia Părinților Bisericii din primele secole care erau împotriva slujirii femeilor ca preot. O mărturie teologică importanta o aduce episcopul Kallistos Ware, care arată că hirotonia nu se situează doar în cadrul liturgic, ci mai ales în cel sacramental, prin săvârșirea Sfintelor Taine, preotul săvârșitor are, pe de o parte, un rol instrumental de săvârșitor al Sfintei Euharistii și al celorlalte Taine, iar pe de altă parte, are o funcție iconică (839).

Nu poate fi înțeles acest particularism „teologic” al Bisericilor Apusene, despre care se vorbește teoretic și în mediile intelectuale feministe răsăritene, dacă nu se surprind anumite aspecte specifice teologiei apusene.

În Occidentul creștin, atitudinea teologilor și a femeilor din Bisericile protestante față de teologie este una de liberă exprimare, din multiple sensuri și varii posibilități de interpretare. Astfel, curentele teologice moderne feministe din Bisericile protestante, din Biserica Anglicană și cele ce provin din diverse ramuri ale teologiei neoprotestante americane consideră că discriminarea sexuală între bărbat și femeie, în slujirea sfântă, este o absurditate care neagă datele științei și ale dogmei creștine.

O primă obiecție care s-a ridicat împotriva exclusivității bărbatului ca slujitor al lui Hristos este absența elementului masculin în conceperea lui Iisus. Astfel, feministele susțin că natura umană pe care a luat-o Hristos din Fecioara Maria este o natură în care „masculinitatea” a fost substituită de Duhul Sfânt, Iisus neavând Tată pământesc, ci numai ceresc, Fecioara a fost singura persoană care îi oferă un element uman. Rolul masculin în natura umană pe care a asumat-o Hristos este inexistent.

Un argument pe care îl aduc feministele din Bisericile protestante și neoprotestante în favoarea hirotoniei femeilor este Taina Sfântului Botez, despre care spun că fiecărei persoane i se oferă un sacerdoțiu comun, ce este conform cu ordinea creației și se exprimă în legea naturală (840). Confuziile sunt nu numai de natură speculativă, ci și de natură strict teologică, pentru că în aceste Biserici, preoția împărătească nu se distinge de preoția sacramentală, de aceea nu există nici un obstacol din punct de vedere dogmatic de a accepta femeile la hirotonie. Dat fiind faptul că protestantismul nu recunoaște ca Taine nici Sfânta Euharistie, nici Preoția, nu există teologic vorbind nici un impediment bisericesc pentru protestantism și toate ramurile evanghelice desprinse din acesta ca femeile să fie hirotonite pastori.

Răspunsul ortodox. Autoritatea Sfintei Tradiții

În misterul celebrării Sfintelor Taine, preotul este „misterion”, sacrament al prezenței obiective a lui Hristos pentru credincioși (841). În Taina Preoției, rolul preotului ca bărbat constituie un element esențial, indispensabil, el trebuind să fie mai întâi membru al comunității bisericești, apoi, prin mâna episcopului, este ales în treapta slujirii preoțești. Dacă femeile sunt excluse de la preoție este pentru faptul că apar confuzii majore în dogma Sfintei Treimi și mai ales a raporturilor dintre persoanele treimice.

Se pune mai întâi problema autorității Sfintei Tradiții. Hirotonia femeilor nu poate fi izolată de totalitatea Tradiției și de credința în dumnezeirea Celor Trei Persoane ale Sfintei Treimi. Nu se poate face abstrație de ordinea creației, de contextul căderii în păcat, de mântuirea adusă de Hristos și de aspectul teandric al Bisericii. În învățătura Mântuitorului și cea a Sfinților Apostoli nu se află nici o poruncă referitoare la hirotonia femeilor și după 2000 de ani de creștinism, nu avem dreptul de a lua alte hotărâri, ci trebuie afirmate învățăturile primite în dar de la Mântuitorul Hristos, formulate de Sfinții Părinți în sinoadele ecumenice și păstrate de Biserică precum adevărate tezaure de învățătură. Trebuie precizat că Sfânta Tradiție nu poate fi pusă pe picior de egalitate cu stereotipurile culturale, cu obiceiurile profane sau cu convențiile sociale care apar și care dispar odată cu schimbarea vremurilor în Occident. Sfânta Tradiție este continuitatea internă care există între Noul Testament și experiența Bisericii (842). Pe autoritatea Bisericii s-a dezvoltat Tradiție și odată cu ea, preoția sacramentală pe care o găsim înrădăcinată și justificată în paginile Sfintei Scripuri.

Greșeala fundamentală de la care se pleacă în această problemă teologică vine din concepția protestantă despre Sfintele Taine, unde este confundată preoția sacerdotală cu preoția generală sau universală. Preoția sacerdotală este legată de persoana divino-umană a lui Iisus Hristos, Care a fost bărbat, pe când preoția universală, prin Taina Sfântului Botez, aparține tututor, fiind de drept uman.

Simbolul de credință niceo-constantinopolitan, prin vocea Sfinților Părinți, proclamă că Iisus esta bărbat, nu femeie. Limitându-se la hirotonia bărbaților, Biserica primelor veacurilor rămâne fidelă tradiției iudaice din care provenea Iisus Hristos, mergând în același timp în sens contrar spiritului general al religiilor păgâne, unde existau femei preotese și profetese. Marele teolog rus Vladimir Lossky când vorbește de tradiție o definește ca fiind „spiritul critic al Bisericii” (843). Tradiția nu este un principiu de protecție și de conservare, ci este principiul dinamic, de trăire și regenerare a vieții spirituale. Tradiția autentică nu este o imitare servilă a trecului, ci efortul curajos de a face distinția între ceea ce este tranzitoriu și ceea ce este peren. Tradiția nu înseamnă o simplă adunare de documente, o simplă înregistrare a ceea ce au zis alții mai înainte, nu este o transmitere automată a unor evenimente trecute, ci este necesitatea unui răspuns viu la cuvântul lui Dumnezeu în momentele prezente, este întâlnirea directă și personală cu Hristos prin Duhul Sfânt. Biserica de astăzi reafirmă cu tărie adevărurile dogmatice, se sprijină pe faptul că este apostolică, ceea ce înseamnă că învățătura sa de credință se fondează pe mărturia autentică a apostolilor, ce au fost martori direcți ai lui Hristos și care au primit harul Duhului Sfânt direct de la El și pe care l-au transmis prin succesiune apostolică episcopilor și preoților.

Noul Testament nu atestă că o femeie ar putea să-L reprezinte pe Hristos de o manieră publică și autorizată, nici unei femei nefiindu-i încredințată predica publică. „Înnoirile” de genul celor propuse în mediile gândirii moderne ale lumii protestante liberale dau naștere la tulburări teologice foarte grave, iar o schimbare a preoției sacramentale ar însemna o schimbare a legii (Evrei 7,12). În textele de la 1 Cor. 14, 34-35 și 1 Timotei 2, 11-12, nu se vorbește de vreo misiune specială privind slujirea atribuită femeii în biserică. Versetele de mai sus nu sunt luate ca mărturie într-un mod izolat, iar Sfântul Apostol Pavel, când rostește aceste cuvinte nu poate fi acuzat de misoginism, fiindcă ele reprezintă maniera în care Sfânta Scriptură în totalitatea ei a fost interpretată și aplicată.

Este inexact să se pretindă că până în zilele noastre subiectul privind hirotonia femeilor a fost trecut sub o tăcere totală, așa cum insinuează teologia liberală. Au fost numeroase femeile care L-au urmat pe Mântuitorul (Maria, Mama Sa, Salomeea, Marta și Maria, surorile lui Lazăr), în schimb, niciuneia dintre ele nu i-au fost încredințate apostolatul sau preoția.
Reply With Quote