Subiect: Feminismul
View Single Post
  #7  
Vechi 29.04.2014, 13:46:24
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

În cadrul Sfintei Liturghii bizantine, în timpul anaforalei euharistice, preotul celebrator nu vorbește „in persona Christi” sau ca „vicar al lui Hristos” pe pământ, ci „in persona ecclesiae”, ca reprezentant al Bisericii, acționând și mulțumind nu în numele său personal, ci în numele Bisericii. Dacă și Biserica Ortodoxă ar începe să hirotonească femeile, ne-am găsi nu peste mult timp în situația de a invoca pe „Mama noastră care ești în ceruri și de a boteza în numele Mamei și al Fiului și al Sfintei Duh”, așa cum deja unii dintre creștinii occidentali au început să o facă. Se poate spune că subiectul acesta plasează întreaga problemă în miezul unor tulburări ce duc la serioase complicații de natură trinitară, hristologică și antropologică greu de conceput, iar termenii teologici folosiți până acum în teologie ar trebui reformulați radical.

Hristos a evitat orice ambiguitate

Se afirmă că atitudinea lui Iisus față de femeie este tributară practicilor și mentalității evreiești, care nu admiteau femeile la preoție. A judeca deciziile lui Hristos față de această problemă înseamnă criticarea lui Iisus ca Dumnezeu și Om, înseamnă că El poate fi vazut ca o simplă persoană umană, care a rămas în schema unor concepte ancestrale și retrograde ale neamului în care S-a născut. Este o apreciere injustă, simplistă și pur umană care Îl plasează pe Hristos în rândul marilor întemeietori de religii. Să nu uităm că Hristos a știut foarte bine ce face, ce zice și cum acționează, fiindcă învățătura și atitudinea Sa nu au fost umane, ci divino-umane.

Bineînțeles că religia iudaică, religia revelată, nu putea accepta, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, confuziile învățătorești și practicile religioase specifice popoarelor păgâne. Nu trebuie decât să oferim unele exemple pentru a vedea de ce religia mozaică a avut o atitudine tranșantă față de femeile preotese. Pitia era preoteasa oracolului lui Apolon din Delfi, iar la Roma erau preotesele zeiței Vesta și preotesele zeului Bacchus, care celebrau faimoasele banchete. Practicile orgiastice ale cultelor cananee împotriva cărora s-au ridicat profeții Vechiului Testament au dat naștere unei atitudini ostile față de accesul femeilor la sacerdoțiu.

Reflectând maniera în care Iisus a așezat Taina Preoției, suntem izbiți de atitudinea Sa, fiindcă El nu S-a rezumat numai la niște simple cuvinte de instituire, ci dă îndemnuri clare însoțite de semne pentru a confirma cu tărie învățătura Sa. Numeroasele texte arată rostul aleșilor Săi în această misiune: „Precum M-ai trimis pe mine în lume, și Eu i-am trimis pe ei în lume” (Ioan 17, 18). „Cel ce vă ascultă pe voi, pe Mine Mă ascultă...” (Luca 10, 16), iar Sfântul Apostol Pavel va susține cu tărie rolul preotului ca trimis și mijlocitor al lui Hristos (II Cor. 5, 20).

Redeșteptarea ereziilor gnostice în Apusul de tradiție creștină

Cu acest titlu generic “gnosticism în lumea creștină” se poate defini curentul feminist de sorginte păgână, ce are ca vârf de lance hirotonia femeilor și care tinde să vicieze aspecte fundamentale ale teologiei creștine. O primă problemă care deranjează teologia feministă este dominația masculinului în lume. Mișcarea feministă aduce ca argument împotriva dominației masculine în viața religios-socială și politică opinia potrivit căreia elementul masculin este absent la conceperea lui Iisus. Problema nu este una nouă, iar pentru a înțelege această afirmație și pentru a avea o imagine clară a întregii problematici, vom arunca o privire în trecutul creștin al primelor veacuri, tulburat de aceleași dispute. Când se face această afirmație, trebuie reamintite unele aspecte ce au frământat și au marcat procesul de plămădire a religiei creștine. Biserica primelor secole a rămas fidelă rânduielilor lăsate de Mântuitorul Iisus Hristos și transmise de Sfinții Apostoli. Teologii contemporani răsăriteni fac toate eforturile de a păstra intactă învățătura moștenită de la Mântuitorul, în ciuda unei afirmații necugetate făcută de arhiepiscopul de Caterbury, Mgr. Georges Carey, ce spunea în februarie 1991 odată cu instalarea sa în noua funcție : “Ideea potrivit căreia numai un bărbat poate reprezenta pe Hristos înaintea Sfintei Mese constituie o mare erezie” 849. Aceste cuvinte ce aparțin capului Bisericii Anglicane determină o cercetare atentă a trecutului, pentru a putea găsi răspunsuri problemelor prezente..

Problema femeilor preoți nu este una ipotetică, apărută în vremurile de astăzi, ci aparține începutului istoriei Bisericii, când diverse grupuri schismatice și eretice gnostice din secolele II și IV aveau femei preoți și chiar ierarhi. Sfinții Părinți au avut o atitudine critică arătând că masculinul și femininul nu sunt numai categorii antropologice (sau biologice), ci și categorii cosmice, iar accesul femeilor la Taina Preoției își găsește rădăcinile în spiritualități ezoterico-păgâne, și nu în învățătura Mântuitorului Hristos.

În cartea Contra ereziilor, Irineu de Lyon vorbește de un anume Marc Magicianul ce săvârșea Liturghia împreună cu o femeie 850, apoi arată că cei doi nu se limitau numai la actul liturgic al săvârșirii Sfintei Liturghii, ci urmau o serie de profeții: “Iată harul a căzut peste tine, deschide-ți gura și profețește ; femeia răspundea atunci: eu niciodată nu am profețit și nu știu a profeți” 851, apoi, prin invocații magice, ucenicii săi se rugau Mamei celei Veșnice 852.

În afara acestui episod caricatural, critica lui Irineu se îndreaptă și spre condamnarea încrederii acordate femeilor pe care le acuza de depravare sexuală în numele divinității, apoi găsim reproșul de cupiditate (pofta de bani), pentru că Marc avea în jurul său în special femei bogate, care-i puteau aduce câștiguri substanțiale.

Un alt autor care descrie participarea femeilor la sfintele slujbe este Ipolit de Roma ce înfățișează, ca și Irineu, pe Marc săvârșind Euharistia alături de o femeie căreia îi dădea un potir mare ce conținea Euharistia, pe care o vărsa în alte potire mai mici. Ipolit îl acuză pe Marc nu numai de acte magice, ci că folosea ca materie în Taina Euharistiei unele amestecuri de diferite lichide pe care el le numește droguri 853. Liturghia despre care vorbește Ipolit este o critică nu numai la adresa formulelor inventate, pe care le consideră grave erori, dar și la adresa prezenței femeilor în cult 854, ce o consideră erezie. Despre accesul femeilor la preoție ne mai vorbește și Sfântul Epifanie când amintește despre practicile greșite ale sectei collyridienilor, care admiteau ofrandele femeilor.

Numele de collyridieni vine de la grecescul colluridion care însemna “pâine mică”. Este vorba de o sectă, tracă de origine, care oferea un fel de cult Fecioarei Maria, unde pâinile erau aduse ca ofrandă pe o masă 855. Ipolit îi critică pe frigieni pe care îi acuză că s-au lăsat înșelați de două femei pe care le considerau profetese 856. Tertulian, în perioada când a făcut parte din secta montaniștilor, amintește despre sacerdoțiul feminin, criticând ferm această practică despre care spune că este împotriva învățăturii Mântuitorului Hristos și a practicii apostolice 857. Sfântul Epifanie arată că niciodată de la început o femeie nu a slujit ca preot lui Dumnezeu. Bineînțeles că el se referea la practica iudaică și la perioada Vechiului Testament, fără a face referire la preotesele din cultele păgâne ale fertilității.

Despre preotesele lui Montan se spune că îl urmau orbește renunțând la tot, părăsindu-și soții, copiii și casele, iar despre “prorocițele” sale mincinoase – se spune că vorbeau lucruri nebunești și stranii. Montan îi asigură pe toți cei care-l vor urma că vor fi copleșiți de bogate făgăduințe, femeile din preajma sa susținând că au primit prin succesiune darul proorociei. Aidoma lui Codrat și Amia din Filadelfia, Montan “apostolul“ le sugera celor din anturajul său că această charismă profetică va dura în întreaga Biserică până la sfârșitul celei de a Doua Veniri 858.

Problema accesului femeilor la Taina Preoției s-a ridicat și în religia mandeenilor, femeile putând să primească harul hirotoniei, dar trebuia ca mai înainte să fie căsătorite 859. Discuțiile vor fi reluate în timpul ereziilor din perioada Evului Mediu, în sânul mișcării eretice cathare, care accepta hirotonia femeilor. Reacțiile critice ale părinților și scriitorilor bisericești din vechime, cât și ale teologilor contemporani nu pot fi considerate acte de disprețuire a femeii, ci semnale de alarmă față de pericolul gravelor confuzii teologice în cadrul religie creștine, datorită prezenței elementelor de proveniență păgână venite din spațiul străvechi al Asiei Mici, erori păgâne trecute, care își găsesc din nou rezonanța în lumea americană și europeană.

Evaluare. Consecințe teologice

Prin acceptarea hirotoniei femeilor se produc mutații trinitare, hristologice și ecleziologice majore în carul învățăturii creștine. Așa cum am arătat în prima parte a acestui capitol, curentul favorabil hirotoniei femeilor apare în perioada antică în cultele păgâne; el va fi preluat de mișcările eretice medievale, iar în vremurile de astăzi izvorăște din „teologia mișcării feministe”, care nu Îl poate concepe pe Dumnezeu-Tatăl masculin, de aceea în locul numelui Tatălui, se propun denumiri de genul: „Foc, Lumină și Atotputernic”. Potrivit susținătorilor unor astfel de noțiuni, numai așa se poate realiza un echilibru trinitar și interuman între masculin și feminin. Feministele propun pentru prima persoană a Sfintei Treimi numele de Mamă și consideră că, prin schimbarea numelui lui Dumnezeu, se va putea da femeilor posibilitatea de a accede la toate gradele ierarhiei sacerdotale. Considerăm că este o erezie a schimba numele Tatălui și a-I oferi atribute, precum Viață, Frumusețe sau Lumină.

Last edited by tot-Laurentiu; 02.06.2014 at 11:27:02.
Reply With Quote