Taina omului si taina cununiei - 1
In timp ce le vorbea, sprâncenele celor ce îl ascultau se încruntau din pricina mirării, roșind și trădându-și sufletele rușinate de cuvintele sale. El preamărea „nemăsurata plăcere” a iubirii conjugale care face din soț și soție un singur trup: „Trupurile li se împreunează și devin una, la fel cum se amestecă parfumul cu mirul.”
Cel care vorbea, adresându-se mulțimii din secolul al IV-lea, era Sf. Ioan Hrisostom sau Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului. Își cunoștea bine ascultătorii și continuă: „Cuvintele mele îi rușinează pe mulți dintre voi, iar motivul pentru care vă rușinați acum este destrăbălarea voastră. De ce v-ați rușina de ceea ce este vrednic de laudă, de ce ați roși în obraji când auziți despre cele neprihănite?
Vreau să purific căsătoria și să o readuc la noblețea care îi este proprie, pentru a închide gura ereticilor care o consideră rea. Unii dintre voi socotesc că vorbele mele sunt prea îndrăznețe pentru că spun că nunta este vrednică de toată cinstea. Dar numindu-mi vorbele prea îndrăznețe Îl condamnați pe Dumnezeu, Cel Care a instituit căsătoria.
Atunci, ca și acum, influența ideilor filosofice păgâne cu privire la materie și trup i-a făcut pe unii creștini să considere că iubirea conjugală este necurată și vătămătoare. În vremea aceea, unele secte condamnate de Biserică promovau această viziune pe care Sf. Ioan Gură de Aur o critică atât de vehement. Sf. Vasile cel Mare îi numește pe susținătorii acestor secte „eretici care afurisesc căsătoria și consideră spurcat ceea ce Dumnezeu a creat.”
În cele din urmă, influența lor a fost puternică mai ales în Apus pentru că, prin învățăturile lui Augustin, au consolidat viziunea Bisericii Apusene – ostilă și punitivă – cu privire la căsătorie. Această viziune s-a păstrat până în ziua de azi. Potrivit acesteia, căsătoria și iubirea conjugală sunt mijloace nedemne pentru un scop mai înalt (reproducerea sau procrearea), nu o taină tămăduitoare de sine stătătoare. Altfel spus, iubirea conjugală nu este un lucru bun în sine, ci este acceptată doar atunci când soțul și soția și-o asumă cu intenția conștientă de a procrea.
Conștiințele soților ortodocși nu trebuie împovărate de astfel de teorii bizare, deși adesea chiar așa se întâmplă. Ceea ce urmează nu este o examinare a căsătoriei în general și nici un studiu cu caracter exhaustiv asupra sexualității și relațiilor conjugale. Rândurile de mai jos doresc să fie doar o mână de ajutor care să ridice acele „sarcini grele și cu anevoie de purtat” (Mt. 23: 4).
DUMNEZEU A CREAT SEXUALITATEA ȘI ATRACȚIA DINTRE SEXE
Trebuie spus dintru început că Dumnezeu a creat toate lucrurile, nu doar pe unele. N-a existat un alt spirit sau alt Creator de mai mică importanță care să fi creat sexualitatea. O astfel de idee păgână este hulitoare atât la adresa lui Dumnezeu, cât și a creației Sale.
Scripturile spun că Dumnezeu a creat sexualitatea omului. El a creat-o sub forma a două sexe complementare, care se împlinesc reciproc dintru început și apoi a numit-o „bună” și chiar „bună foarte” (Fac. 1:27-31). Hristos ne reamintește că Dumnezeu a fost Cel „ce de la început i-a făcut bărbat și femeie”(Mt. 19:5).
Dumnezeu a creat atracția dintre sexe pentru ca omul să-și afle desăvârșirea firii sale nu doar în sine, ci într-o altă persoană. Aceasta este tâlcuirea pasajului „Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el” (Fac. 2:18). Dintru început, Dumnezeu a pregătit această unire a bărbatului cu femeia și a vorbit despre ei numindu-i „un trup” (Fac. 2:24). „Nu există nicio altă relație între oameni atât de intensă ca cea dintre soț și soție. Puterea acestei iubiri este într-adevăr mai intensă decât orice altă pasiune; și alte dorințe pot fi puternice, însă aceasta nu se stinge niciodată.
Dorința bărbatului pentru femeie și a femeii pentru bărbat este, așadar, profund sădită în noi de voința dumnezeiască și nu este rea: „Dorința nu este păcat. Dar atunci când scapă de sub control și este satisfăcută în afara căsătoriei, în văzul lumii, devine adulter, nu datorită dorinței propriu-zise, ci datorită lipsei de măsură"
„Într-adevăr, căsătoria a fost lăsată de Dumnezeu pentru nașterea de copii. Dar a fost lăsată de Dumnezeu și pentru o altă pricină, cu mult mai mare, anume ca să stingă aprinderile firii noastre. Martor îmi este Sf. Ap. Pavel care spune: «Dar din cauza desfrânării, fiecare să-și aibă femeia sa». Și poruncește ca să se împreuneze, însă nu pentru a deveni părinți de mulți copii.
Atunci pentru ce? Pentru ca, spune el, diavolul să nu vă ispitească. Dar nu spune: ‚Împreunați- vă dacă vreți să aveți copii’. Ce spune deci? «Dacă nu se pot înfrâna, să se căsătorească atunci», căci dintru început căsătoria avea două meniri. Mai târziu însă, când pământul și marea și întreaga lume s-au umplut de oameni, a rămas una singură: să alunge desfrânarea și pofta nestăpânită.”
Sf. Ioan Gură de Aur, Despre feciorie. Iată ce vrea să spună aici Sf. Ioan Gură de Aur: dacă, pentru o vreme, soțul și soția s-au înfrânat în bună înțelegere, poate pentru post și rugăciune, este bine să se împreuneze iar în numele căsătoriei. Nu este nevoie de scuza procreării. Nu aceasta este principala rațiune de a fi a căsătoriei. Așa cum nu este necesar să faci mulți copii dacă nu dorești așa ceva. El vorbea într-un fel în care era perfect înțeles de cei care îl ascultau. În acele timpuri, contracepția (măsurile de prevenire a sarcinii) și avortul provocat erau cunoscute de veacuri. Biserica însă condamna avortul, nu contracepția.
|