Intrebarea lui Jean imi suna ca una foarte pertinenta. In general pentru a argumenta impotriva poruncii a 4-a se spune cum vad si in argumentele de mai sus:"e din legea veche, s-a desfintat , e numai pentru evrei,"etc.
Stimate domn strajeru , catehismul ortodox de pe site-ul patriarhiei te contrazice. Porunca a 4-a nu este din legea veche, ci face parte din cele 10 porunci scrise de insusi Dumnezeu.
"Cele 10 porunci stau la temelia vietii morale a crestinului?
Da. De aceea, pentru a sti cum sa-si intocmeasca viata potrivit vointei lui Dumnezeu, pentru a-si castiga mantuirea, crestinul trebuie sa cunoasca si sa pazeasca cele 10 porunci."(www.patriarhia.ro)
Aceste 10 porunci sunt singura "scrisoare" scrisa direct de DUMNEZEU INSUSI pt om. Ele reprezinta legea morala:primele 4 (iubirea fata de Dumnezeu ), ultimele 6 (iubirea fata de aproapele).
Este bine ca oamenii sa observe ca legea morala(cele 10) si legea ceremoniala(jertfe, ritualuri), nu sunt una si aceeasi lege. Cand un israelit calca una din cele 10 , prin sistemul ceremonial de jertfe el era absolvit de vina.
Pentru ca HRISTOS s-a jertfit pe sine , el a desfintat ...ce?? Legea ceremoniala care e doar o simbolistica pentru jertfa Sa. Putem sa o luam logic. Presupunem din start ca porunca a 4-a face parte din legea veche. Daca Isus a desfintat aceasta lege veche, atunci nu a desfintat numai sabatul(porunca a 4-a) ci toate cele 10 porunci. Porunca a 4-a este doar o porunca din lege. Dar aici nu vom fi nici unul de acord , pentru ca stim bine ca nu poti fi sfant furand , mintind si calcand toate poruncile.
In noul testament , Iisus declara:(Biblia Ortodoxa-Bartolomeu Ananie):
Marcu 2,27 Și le zicea lor: Sâmbăta a fost făcuta pentru om, iar nu omul pentru sâmbătă.
28 Astfel că Fiul Omului este domn și al sâmbetei.
Deci sambata, porunca a 4-a nu a fost doar pentru evreu, pentru ca nu numai evreul are nevoie de odihna dupa 6 zile. Nu doar evreul are nevoie ca dupa 6 zile sa zica stop ,si sa isi indrepte gandurile spre Dumnezeul care l-a facut. Orice om are nevoie de aceste lucruri.
Textul mai spune ceva interesant. Dumnezeu nu a creat sambata(o zi) si apoi omul ca sa serbeze acea zi. El a creat omul , si apoi i-a oferit ziua a 7-a ca zi de inchinare si de inchinare.
Porunca a 4-a contine in textul ei chiar cuvintele din geneza care ne explica cum a fost creat pamantul cu tot ce este pe el , si deasemenea binecuvantarea care apare si in geneza. Nu exista o alta zi sau lucru despre care Biblia sa spuna ca :"Dumnezeu a binecuvantat si a sfintit".
Apare o intrebare pertinenta: a fost serbata sambata de apostoli si de crestini mai apoi????????
Primele raspunsuri le gasim tot in Biblie.:
Fapte 13,14: Iar ei, trecând de la Perga, au ajuns la Antiohia Pisidiei@ și, intrând în sinagogă, într-o zi de sâmbătă, au șezut.
44 Iar în sâmbăta următoare, mai toată cetatea s-a adunat ca să audă cuvântul lui Dumnezeu.
Observati ca Pavel vorbeste intr-un oras al neamurilor(Antiohia).
Fapte 16,1 Și a sosit la Derbe și la Listra(din nou localitati ale neamurilor straine)
1313 Și în ziua sâmbetei am ieșit în afara porții, lângă râu, unde credeam că este loc de rugăciune și, șezând, vorbeam femeilor care se adunaseră
Fapte 18,1 După acestea Pavel, plecând din Atena, a venit la Corint.
4 Și vorbea în sinagogă în fiecare sâmbătă și aducea la credință iudei și elini.
Dupa cum se observa , Pavel un bun cunoscator al evangheliei , merge din oras in oras si se intalneste cu straini si cu iudei , in sabat, sambata.
Nu era oare momentul pentru Pavel care avea Duhul Sfant sa le spuna :"Stimati Frati, sambata face parte din legea veche. Nu trebuie sa o mai respectam. Noi trebuie sa serbam ziua intai a saptamanii , ziua invierii!!!!"
Dar el nu spune asa ceva . Daca cazurile de care vorbesc ar fi fost in Israel , oricare dintre noi ar fi putut zice ca a tinut sambata ca sa nu supere pe evrei,si sa ii atraga.
Aici insa nu e cazul. Pavel este in : Tesalonic , Antiohia, Corint, Listra. Neamurile nu respectau ziua de sabat. Orice ar fi zis Pavel ei ar fi primit. Totusi el ii cheama la inchinare in ziua de sabat.
Tot la fel au facut si crestinii primelor secole:
Arhiereul Calist Botosaneanul, episcop de Arges, in "Istoria bisericeasca" din 1902, pg. 55, declara: "Ziua in care crestinii savarseau cultul lor religios la inceput a fost sambata, mai tarziu duminica, zi de inchinare si bucurie, dupa cum zice si sfantul Atanasie al nostru: Sambata noi ne adunam laolalta nu ca sa iudaizam... ci ca sa ne inchinam lui Isus, Domnul Sabatului."Asadar, primii crestini au pastrat cu credinciosie ziua Sabatului.
Iar cardinalii catolici o recunosc cu zambetul pe buze:
1. Ca raspuns la intrebarea “Puteti dovedi ca biserica are puterea de a intitui sarbatori legiferate?”, Stephen Keenan a scris: “Daca nu ar fi avut o astfel de putere, nu ar fi putut face schimbarea la care toate religiile moderne adera, si anume nu ar fi putut inlocui sarbatorirea Sabatului Zilei a Saptea cu sarbatoarea Duminicii, prima zi a saptamanii – o schimbare pentru care nu exista nici o autorizare scripturistica” (Stephen Keenan, A doctrinal Catechism, p. 174)
2. “Puteti citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa si nu veti gasi nici macar un singur rand care sa autorizeze sfintirea Duminicii. Sfanta Scriptura porunceste ca o obligatie religioasa pazirea zilei de Sambata, o zi pe care noi nici odata nu o sfintim” – Cardinal Gibbons, Faith of Our Fathers, p.111, 112
3. Monseniorul Segur a scris: “Biserica Catolica a fost aceea care, prin autoritatea lui Isus Hristos, a transferat aceasta odihna asupra zilei de Duminica, in amintirea invierii Domnului nostru. Astfel, sarbatorirea Duminicii de catre protestanti reprezinta un omagiu pe care il aduc (in ciuda propriilor convingeri) autoritatii Bisericii Catolice” – Monsenior Segur, Plain Talk About Protestantism of Today, p.225.
4. “Ei (papii) pretind schimbarea Sabatului in Ziua Domnului, ceea ce este contrar Decalogului; si nu au alt exemplu pe buzele lor decat schimbarea Sabatului. Ei pretind ca puterea Bisericii este foarte mare, deoarece schimbarea aceasta este contrara unuia dintre preceptele Decalogoului.” Philip Schaff, The Creeds of Christendom, vol. 3, p.64.
5. Biserica Romano-Catolica mentioneaza Conciliul de la Laodiceea ca fiind vocea oficiala care a transferat “solemnitatea de la Sambata la Duminica.” Observati limbajul folosit de unul dintre catehisme:
Intrebare: “Care zi este Ziua de Sabat?”
Raspuns: “Sambata este Ziua de Sabat.”
Intrebare: “De ce sarbatorim noi Duminica in locul Sambetei?”
Raspuns: “Noi sarbatorim Duminica in locul Sambetei deoarece Biserica Catolica, in Conciliul de la Laodiceea (A.D. 336) a transferat solemnitatea de la Sambata la Duminica”
Observati cat de transant spun ei la punctul 2:"Nici macar un rand nu autorizeaza sfintirea duminicii".
|