View Single Post
  #4  
Vechi 10.01.2008, 15:02:32
strajeru's Avatar
strajeru strajeru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.11.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru strajeru
Implicit

Sectarul: Hristos n-a desființat Legea Vechiului Testament, căci Însuși a mărturisit: Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii. N-am venit să stric, ci să împlinesc. Căci adevărat zic vouă: înainte de a trece cerul și pământul, o iotă sau o cirtă din lege nu va trece, până ce nu se vor face toate (Matei 5, 17–18). Iată deci că porunca sfințirii sâmbetei rămâne în vigoare pentru totdeauna.
Preotul: Omule rătăcit la înțelegere, află că era bine ca să-ți aduci aminte de cuvântul Sfintei Scripturi care zice: Cele ce covârșesc mintea ta, nu căuta și cele mai tari decât tine nu le iscodi... Nu te apuca să ispitești cele ce trec dincolo de îndeletnicirile tale, căci ți s-au arătat mai multe decât poate pricepe o minte omenească. Că pe mulți i-a înșelat părerea lor și socoteala rea a făcut să alunece cugetele lor (Sir. 3, 20-23).
Deci trebuie să-ți înlături trufia și să nu te mai ții știutor în cele ce nu știi. Așadar, înțelege că Mântuitorul n-a desființat și n-a stricat Legea și proorocii sau, în general, Vechiul Testament, ci numai l-a înlocuit cu cel Nou, care este desăvârșirea celui Vechi. Testamentul cel Vechi – după cum s-a arătat și mai sus – a avut numai un rol de învățător, spre a pregăti omenirea pentru primirea lui Mesia: Astfel că Legea ne-a fost călăuză spre Hristos, pentru ca să ne îndreptăm din credință. Iar dacă a venit credința, nu mai suntem sub călăuză (Gal. 3, 24–25). Mântuirea noastră nu mai atârnă de împlinirea faptelor poruncite de Vechiul Testament sau de ținerea sâmbetei, ci de credința în Iisus Hristos, Mântuitorul nostru. Prin Iisus Hristos, Legea (Testamentul Vechi) s-a împlinit și a încetat. Căci Hristos este sfârșitul Legii, spre dreptate tot celui ce crede (Rom. 10, 4).
Legea Veche a ținut numai până la Ioan Botezătorul, ultimul pregătitor al venirii lui Hristos (Matei 11, 13). Cei de sub regimul ei au fost născuți spre robie, întocmai ca fiul lui Avraam, din roaba sa, Agar; pe când cei din Testamentul Nou sunt ca fiul lui Avraam, din soția sa liberă, Sara, fiind născuți spre libertate și moștenire. Căci Agar și Sara sunt închipuiri ale celor două Testamente (Gal. 4, 22–31). Prin urmare, cuvintele Mântuitorului: Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii au acest înțeles: „Eu n-am venit împotriva Legii și a proorocilor” sau: „venirea Mea nu îi este Legii ceva străin, ci, dimpotrivă, ea este în deplin acord atât cu Legea lui Moise, cât și cu învățătura din celelalte cărți ale proorocilor (Vechiului Testament). În acest chip, Legea se împlinește desăvârșit prin Mine – adică prin venirea Mea –, deoarece această venire a Mea este însăși ținta ei” (Rom. 10, 4).
Iar cuvintele prin care Mântuitorul spune că nu va trece o iotă sau o cirtă din Lege, până ce nu se vor face toate (Matei 5, 18), se referă la împlinirea lucrurilor proorocite despre El, care s-au împlinit întocmai – până la încheierea Noului Legământ făcut prin Sângele Său și instituit în seara Cinei celei de Taină, când legământul Vechiului Testament a luat sfârșit. După ce a mâncat cu ucenicii Săi, Mântuitorul a luat paharul și le-a dat lor, zicând: Acest pahar este Legea cea Nouă, întru Sângele Meu, care se varsă pentru voi (Luca 22, 20).
Sectarul: Dumnezeu a binecuvântat și a sfințit ziua a șaptea încă de la începutul lumii, când a isprăvit creația, după cum este scris: Și a sfârșit Dumnezeu în ziua a șasea lucrarea Sa pe care a făcut-o; iar în ziua a șaptea S-a odihnit de toate lucrurile Sale pe care le-a făcut. Și a binecuvântat Dumnezeu ziua a șaptea și a sfințit-o, căci întru ea S-a odihnit de toate lucrurile Sale pe care le-a făcut și le-a pus în rânduială (Fac. 2, 2–3). Deci, după cele șase zile ale creației, ziua a șaptea a fost cel dintâi sabat sfințit de Însuși Dumnezeu, și datorită acestui fapt ea a rămas sfântă pentru toți oamenii și pentru toate timpurile.
Preotul: Nu este deloc așa cum crezi dumneata și toți rătăciții sectari care cugetă asemenea ție. În aceste două versete nu se vorbește decât despre Dumnezeu și despre lucrarea Sa, arătându-se că Dumnezeu Și-a sfârșit lucrarea, S-a odihnit, a binecuvântat și a sfințit ziua a șaptea. Însă despre om nu se spune nimic, și nici n-ar fi avut omul pentru ce să se odihnească, deoarece nu lucrase nimic, având el abia o zi de la creația sa (Fac. 1, 26–31). Fiind așezat de Dumnezeu ...în grădina cea din Eden, ca s-o lucreze și s-o păzească (Fac. 2, 15), primul om n-a primit nici o poruncă privind serbarea zilei a șaptea. Singura poruncă pe care i-a dat-o Dumnezeu a fost aceea de a nu mânca din pomul cunoștinței binelui și răului (Fac. 2, 16–17), pentru el toate zilele fiind deopotrivă. Ba, mai mult, nici chiar atunci când Adam și Eva au călcat porunca și au cunoscut binele și răul, și nici după ce au fost izgoniți din rai, nu au primit poruncă să serbeze vreo zi. Dimpotrivă, toată viața omului devine de acum o continuă muncă, fiind obligat ca în toate zilele să muncească pământul – blestemat întru toate lucrurile sale – pentru a-și dobândi hrana. Cu osteneală să te hrănești din el (din pământ) în toate zilele vieții tale (Fac. 3, 17).
Se arată, într-adevăr, că Dumnezeu S-a odihnit în a șaptea zi de lucrarea Sa, dar cum se numea acea zi, nu ni se spune. Ca atare, se ridică următoarele întrebări:
– este ziua a șaptea una și aceeași cu sabatul?
– se numărau pe atunci zilele săptămânii, în așa fel ca ziua a șaptea să corespundă cu sâmbăta de azi?
– unde se spune că se numărau zilele și cum se numeau ele în acel timp?
– sau, cel puțin, cuvântul «sabat» – atât de scump vouă, adventiștilor – ați putea voi să ne arătați unde este scris?
La toate aceste întrebări, voi sabatiștilor, neputând răspunde nimic, vrând sau nevrând, trebuie să recunoașteți că sâmbăta, ca zi de odihnă, nu-și are originea în rai și nici n-a fost dată primilor oameni ca zi de repaus, ci începutul ei este abia cu circa 2500 de ani mai târziu. Date lămuritoare asupra felului de prăznuire și asupra zilei anume care este prăznuită, nu avem nicăieri în Biblie.
Se mai poate interpreta și în felul următor: Dumnezeu, într-adevăr, S-a odihnit în ziua a șaptea și a sfințit această zi. Dar ce înseamnă ziua a șaptea? Căci nu ni se mai spune că în această zi s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, cum ni se spune despre celelalte zile ale creației. Ziua a șaptea înseamnă deci toată epoca de după creație. Astfel, ar urma că în a opta zi – adică întâi a săptămânii viitoare – Dumnezeu să fi început din nou a crea sau a lucra ceva, pentru ca apoi după șase zile iarăși să Se odihnească... și să serbeze și El, în fiecare săptămână, ziua a șaptea. Dacă am urma după voi sectarilor sabatiști, serbarea sâmbetei ar trebui să o ținem după exemplul lui Dumnezeu, iar nu pe baza vreunei porunci de la început. Porunca însă a venit mult mai târziu, iar a susține că și Dumnezeu serbează sâmbăta și că nu numai după exemplul Lui – cel puțin până la venirea acestei porunci – trebuie să o fi serbat oamenii, înseamnă a cădea în cea mai mare rătăcire.
Deci ziua a șaptea nu este decât ziua în care Dumnezeu a încetat creația universului. Nicăieri nu ni se spune în Biblie că la început și omul s-a odihnit în ziua a șaptea.
Sectarul: Nu este adevărat că porunca sfințirii zilei a șaptea ar fi fost dată decât abia în vremea lui Moise, în pustie. Ea a existat încă de la început, după cum rezultă din cuvintele poruncii date în pustie: Adu-ți aminte de ziua sâmbetei, ca să o sfințești pe ea (Ieș. 20, 8). Iată deci că Dumnezeu atrage doar atenția („Adu-ți aminte”) asupra unei porunci deja existente și nu o statornicește acum pentru prima oară. Iar de vreme ce ea este de la început, înseamnă că este obligatorie pentru lumea de totdeauna și nu este precum ziceți voi, că abia sub Moise s-a dat porunca serbării sâmbetei.
Preotul: «Adu-ți aminte» se referă la ceea ce a existat mai dinainte (adică «adu-ți aminte» de ce ți-am poruncit Eu altă dată), căci, într-adevăr, porunca de a serba sâmbăta nu s-a dat, pentru prima oară, odată cu celelalte porunci, pe Muntele Sinai. Dar nu este nicidecum așa cum socotiți și cum vi se pare vouă rătăciților sectari, că ea a fost dată de la început lui Adam (în rai). Aceasta poruncă s-a dat cu puțin mai înainte – și pentru prima oară – în pustia Sim, când Dumnezeu le-a poruncit evreilor prin Moise să nu adune mană în ziua sâmbetei (ziua a șaptea) (Ieș. 16, 25). Deci atunci când a fost dată legea pe Sinai, evreii aveau cunoștință despre sabat – căci îl serbaseră, ba chiar îl și călcaseră, pentru care pricină au fost dojeniți de Dumnezeu (Ieș. 16, 27–29). De aceea porunca a patra începe cu cuvintele: «Adu-ți aminte...», spre a aminti evreilor că această poruncă le-o dăduse cu puțin mai înainte. Deci în zadar încercați voi sectarilor să stabiliți originea sabatului în rai și serbarea lui până la Moise.
Sectarul: Serbarea sâmbetei nu poate fi înlocuită, deoarece ea este un semn și un legământ veșnic între Dumnezeu și oameni, făcut pe temeiul cuvintelor lui Dumnezeu Însuși. Să păzească deci fiii lui Israel ziua odihnei, prăznuind ziua odihnei din neam în neam, ca un legământ veșnic. Să fie aceasta semn veșnic între Mine și fiii lui Israel... (Ieș. 31, 16–17). Deci înlocuirea sâmbetei prin Duminică sau prin oricare zi, înseamnă înlocuirea unui așezământ veșnic prin unul omenesc. Dacă Dumnezeu a voit ca serbarea zilei a șaptea să fie veșnică, de ce caută unii să o înlocuiască, să-i curme veșnicia și să se facă mai înțelepți și mai mari ca Dumnezeu?
Preotul: Cu adevărat, sabatul este un legământ veșnic, instituit de Dumnezeu, dar nu pentru toate popoarele lumii, ci numai pentru poporul Israel. Acest fapt se poate înțelege destul de clar din mărturiile Sfintei Scripturi. Mai întâi vedem că Domnul a vorbit lui Moise și i-a zis: …să păzească fiii lui Israel ziua odihnei, prăznuind ziua odihnei din neam în neam, ca un legământ veșnic (Ieș. 31, 16).
În al doilea rând, acest legământ era o aducere aminte de robia egipteană, din care Dumnezeu îi scosese pe israeliți, poruncindu-le spre amintire să țină sabatul ca zi de odihnă: Adu-ți aminte că ai fost rob în pământul Egiptului și te-a scos Domnul Dumnezeul tău de acolo, cu mână tare și cu braț înalt; pentru aceea ți-a poruncit ție Domnul Dumnezeul tău să păzești ziua sâmbetei (Deut, 5, 15).
În al treilea rând, vedem că sabatul este «semn» vizibil între Dumnezeu și copiii lui Israel. Domnul a grăit către Moise, zicând: «Vorbește-le copiilor lui Israel și spune-le: vedeți și păziți zilele Mele de odihnă, căci acestea vor fi între Mine și voi și urmașii voștri un semn, ca să cunoașteți că Eu sunt Domnul, Cel ce vă sfințește...» (Ieș. 31, 12–13). Tot în felul acesta se exprimă și Proorocul Iezechiel: Așa vorbește Domnul: ...le-am dat zilele Mele de odihnă, ca să fie semn între Mine și ei, ca să cunoască ei că Eu sunt Domnul, Sfințitorul lor (Iez. 20, 5, 12).
În al patrulea rând, reiese că sabatul și întreaga Lege sunt date numai evreilor – iar nu și celorlalte neamuri – din mărturia conducătorilor poporului ales întors din exil; căci atunci când cei străini de neamul lor au venit și le-au cerut permisiunea să ajute și ei la zidirea templului Domnului, zicând: Să zidim și noi împreună cu voi, pentru că și noi, ca și voi, căutăm pe Dumnezeul vostru și-I aducem jertfe încă din vremea lui Asarhadon, regele Asiriei... (I Ezdra 4, 2). La aceste cuvinte, trimișii neamurilor au primit un răspuns clar și categoric prin gura lui Neemia: Dumnezeul cel ceresc ne va ajuta. Noi, slujitorii Lui, vom zidi; iar voi nu aveți parte, nici drept, nici pomenire (aducere aminte) în Ierusalim (Neem. 2, 19).
De subliniat ultimele cuvinte: «pomenire» – aducere aminte, care este repetat ori de câte ori Dumnezeu sau Moise atrag atenția asupra serbării sabatului sau asupra legământului făcut, prin el, între Dumnezeu și poporul scos din robia Egiptului și pe care voi sectarilor îl folosiți atât de mult: Adu-ți aminte de ziua sabatului... (Ieș. 20, 8); Adu-ți aminte că ai fost rob în pământul Egiptului... să păzești ziua sâmbetei (Deut. 5, 15). Deci această «aducere aminte» se referă la legământul sabatului pe care l-a făcut Dumnezeu cu poporul evreu, atunci când l-a scos din robia egipteană. Celelalte neamuri nu au acest legământ, pentru că ele nu au fost scoase din robia egipteană și prin urmare nu au de ce să-și aducă aminte de acea suferință.
După ducerea evreilor în robia babilonică, neamurile care au fost aduse în Palestina și le-au luat locul, s-au amestecat cu evreii rămași și au crezut în Dumnezeul lor (I Ezdra 4, 2). Această credință însă nu a putut să-i facă părtași la istoria poporului ales și la legământul lui Dumnezeu: sabatul.
Pentru aceea ei sunt respinși de la zidirea templului, spunându-li-se că nu au «pomenire» (aducere aminte). Cu alte cuvinte, sabatul este o sărbătoare exclusiv evreiască și nu se transmite altor popoare, chiar dacă acelea cred în Dumnezeul lui Israel. Acesta este un adevăr care nu poate fi răstălmăcit și de care ar trebui să țină seama toți cei ce serbează sâmbăta, adevăr care se poate vedea clar atât în Vechiul, cât și în Noul Testament, însă numai dacă voi rătăciților sectari ați voi să vă deschideți ochii minții voastre la vederea celor drepte.
Iar dacă acest așezământ al sabatului este numit «veșnic», trebuie să înțelegem că cuvântul veșnic are aici înțelesul de ceva durabil, care nu poate fi schimbat sau înlocuit de oameni. Iar pentru aceasta, nu se poate susține că aici Dumnezeu nu are putere să-l schimbe sau să-l înlocuiască, deoarece vedem că Mântuitorul a schimbat acest așezământ «veșnic» al sabatului. Deci cuvântul «veșnic» înseamnă aici epoca Testamentului celui Vechi, după sfârșitul căreia începe un veac nou și un legământ nou, care fusese făgăduit chiar de Dumnezeu încă din Testamentul Vechi (Ier. 31, 31–33). Dar cuvântul «veșnic» este folosit în Testamentul Vechi și cu alte prilejuri, cum ar fi, de pildă, la porunca prăznuirii mielului pascal, pentru care Dumnezeu poruncește evreilor: ...ca așezare veșnică să o prăznuiți; sau la sărbătoarea azimilor, pe care, de asemenea, li se poruncește să o păzească, fiind «așezământ veșnic» (Ieș. 12, 3, 14, 17, 24). Cu toate acestea, nici voi, sâmbătarilor, nu mai serbați mielul pascal după porunca «veșnică» de atunci, spre a-l mânca împreună cu azimă și cu ierburi amare, stând în picioare, cu toiege în mâini, gata de plecare (Ieș. 12, 1-24; Num. 9, 11 ș.a.). Iarăși «Lege veșnică» este și arderea neîntreruptă a candelei în fața perdelei de dinaintea chivotului Legii în templul din Ierusalim (Ieș. 27, 20–21), lege pe care de asemenea nici voi sâmbătarii nu o mai țineți, mai ales că voi nu aveți nici templu, nici perdea, nici chivot și nici un alt obiect de cult. Încă și modul de junghiere al animalelor de jertfă era numit «așezământ veșnic» (Lev. 17, 7), și totuși azi nici voi, sâmbătarii, nu îl mai respectați. Deci dacă ați încerca să țineți practica acestor legi veșnice, ar trebui să vă întoarceți cu totul la cele ale Vechiului Testament.
Sectarul: Noi avem atâtea mărturii biblice prin care putem să dovedim că serbarea sâmbetei este obligatorie pentru toți creștinii din toate neamurile. Astfel citim despre Mântuitorul, că: ...a venit în Nazaret, unde fusese crescut și, după obiceiul Său, a intrat în ziua sâmbetei în sinagogă și S-a sculat să citească (Luca 4, 16; Marcu 1, 21; Luca 4, 31 ș.a.). De asemenea este scris despre apostolul neamurilor că ...după obiceiul său, Pavel a intrat la ei (în sinagoga iudeilor din Tesalonic) și în trei sâmbete le-a grăit din Scripturi (Fapte 17, 2). Apoi: Și femeile, care veniseră cu Iisus din Galileea, au văzut mormântul... și, întorcându-se, au pregătit miresme și miruri; iar sâmbăta s-au odihnit, după Lege (Luca 23, 55–56).
Deci și ele au respectat porunca Legii, ținând sâmbăta. Încă și Mântuitorul, vorbind despre sfârșitul lumii, a arătat că sâmbăta va rămâne până la sfârșit și de aceea a zis: Rugați-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta (Matei 24, 20). Și iarăși auzim pe marele Apostol Pavel care vorbește despre odihna din ziua sâmbetei, spunând că Dumnezeu a dat poporului Său «odihnă» (Evrei 4, 4–11). Poporul Său sunt creștinii din toate neamurile și din toate vremurile și deci, toți deopotrivă, sunt obligați să țină odihna sâmbetei. Așadar, după cum rezultă din citatele de mai sus, se poate înțelege clar că Mântuitorul, Sfinții Apostoli și Sfintele Mironosițe, au cinstit și au serbat sâmbăta după porunca Legii Vechi, și de aceea noi – ca următori ai lui Hristos – se cuvine să facem la fel.
Preotul: În zadar ai înșirat atâtea citate biblice care ți se par că susțin rătăcirea dumitale și a tuturor sâmbătarilor, căci noi știm limpede că nu mai avem nici o obligație să serbăm sâmbăta. Noul Testament a înlocuit pe cel Vechi și a instituit o altă zi de odihnă și de serbare, și anume ziua dintâi a săptămânii sau Duminica. Instituirea acestei zile ca zi de sărbătoare și de odihnă este independentă de cea a sâmbetei vechi. Sâmbăta Legii Vechi – după cum am arătat mai sus – a fost instituită de Dumnezeu ca zi de sărbătoare și de odihnă, în amintirea ieșirii din robia Egiptului a unui singur popor: a poporului Său, Israel. Iar Duminica creștină o serbăm în amintirea Învierii Domnului – prin care s-a făcut crearea din nou și înnoirea întregii lumi – și, totodată, ieșirea noastră din robia cea mult mai grea decât cea egipteană, adică ieșirea din robia păcatului, a satanei și a morții, precum și dobândirea Canaanului ceresc.
Învățătura despre desființarea sâmbetei în Noul Testament se bazează pe:
1. temeiuri indirecte (de principiu sau generale);
2. temeiuri directe, din practica Mântuitorului și a Sfinților Apostoli; și iată cum:
1. Testamentul Nou a «învechit» pe cel dinaintea lui, numit «Vechi», și a înnoit toate vechile așezăminte, între care, desigur, și sâmbăta. Așezământul vechi nu era desăvârșit; el era mai mult ca o umbră, o icoană (Evrei 10, l; Col. 2, 16–17). Iată pentru ce a trebuit să se întemeieze ...un Testament mai bun; ...un Testament Nou (Evrei 8, 5–8). Și zicând „unul nou”, Domnul a învechit pe cel dintâi (Evrei 8, 13), care a fost pus numai până la «vremea îndreptării», adică până când avea să fie îndreptat și desăvârșit de altul nou (Evrei 9, 10; 10; 9). Căci dacă Testamentul cel dintâi ar fi fost fără prihană, nu s-ar fi căutat loc pentru al doilea (Evrei 8, 7; Gal. 2, 21 ș.a.). Iar prin al doilea, toate cele ale Vechiului Așezământ ...au trecut, iată, toate s-au făcut noi (II Cor. 5, 17). Odată cu celelalte așezăminte ale Legii Vechi a fost scoasă din vigoare și înlocuită și sărbătoarea sabatului (Rom. 7, 1–6; Gal. 2, 18–19).
Acestea avându-le în vedere marele Apostol Pavel a scris împotriva acelora ce voiau să se mai țină de cele ale Legii Vechi și-i învinuiau pe cei ce nu le mai țineau, adresându-se acestora din urmă astfel: Nimeni deci să nu vă judece pentru mâncare sau băutură, sau cu privire la sâmbete, sau lună nouă, care sunt umbră celor viitoare, iar trupul este al lui Hristos (Col. 2, 16–17). Cei ce voiesc să dobândească mântuirea, trebuie să fie urmași ai lui Avraam. Aceștia însă nu sunt descendenții trupești ai patriarhului, ci cei care au credința lui în împlinirea făgăduințelor mesianice; iar aceștia sunt creștinii deveniți fii ai lui Dumnezeu și eliberați de sub poruncile nefolositoare ale legii (Gal. cp. 3–5) pe care Hristos, prin poruncile Evangheliei, a șters-o ca pe un zapis ce ne era potrivnic (Col. 2, 14); Căci dacă dreptatea vine prin Lege, atunci Hristos a murit în zadar (Gal. 2, 16–21). Nu din faptele Legii vine mântuirea, ci prin credința cea în Hristos Iisus, căci dreptul prin credință va fi viu (Avac. 2, 4; Rom. 1, 17). Deci, Vechiul Testament trebuie să se bucure în creștinism de cinstea ce i se cuvine, dar în nici un caz el nu trebuie prețuit mai mult decât cel Nou sau în paguba celui Nou.
2. Mântuitorul nostru Iisus Hristos – Care n-a venit să strice Legea sau proorocii (Matei 5, 17) – a ținut toate poruncile Legii în afară de una singură: aceea a sâmbetei. Căci dacă El mergea, ca fiecare iudeu, sâmbăta la sinagogă, mergea cu scopul de a propovădui poporului adunat aici sau pentru a vindeca pe bolnavi, dar nicidecum pentru a ne da nouă, creștinilor, pildă că trebuie să serbăm sâmbăta, așa cum vi se pare vouă, sectarilor rătăciți de la adevăr. Iudeii mai aveau obiceiul de a se aduna și vineri seara pentru rugăciune în sinagogă, după cum se adună și azi. Dacă Mântuitorul nostru Iisus Hristos S-ar fi dus și în această zi în sinagogă, ar urma pentru noi că trebuie să serbăm și vinerea?
Dumneata ai mai spus printre altele că Hristos și apostolii au respectat sâmbăta. Dar în ce fel? Se știe atât numai, că El a făcut o mulțime din minunile Sale sâmbăta, fapt pentru care era amenințat cu moartea (Ioan 5, 16). Sâmbăta au fost vindecați: omul cu mâna uscată (Matei 12, 9–14; Marcu 3, 1–6; Luca 6, 6–11); femeia cu duhul neputinței (gârbovă) (Luca 13, 10–17), bolnavul de idropică (Luca 14, 1–6); omul cu duhul necurat (Marcu 1, 23–25; Luca 4, 31–37); slăbănogul bolnav de 38 de ani (Ioan 5, 1–18) și orbul din naștere (Ioan 9, 1–18). Trei din aceste vindecări, a omului cu mâna uscată, a femeii gârbove și a omului cu duh necurat, au fost făcute nu numai sâmbăta, ci și în sinagogă.
Iar dacă voi faceți uz de cuvintele Mântuitorului, Care zice: Rugați-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta (Matei 24, 20), apoi să știți că nici aici nu se vorbește de sfințirea sau respectarea sâmbetei, cum vi se pare vouă. Sfântul Efrem Sirul, un mare dascăl al adevărului, tâlcuiește «iarna» prin răceala credinței – să nu ne apuce iarna (răceala credinței), adică să nu fim nepregătiți; iar «sâmbăta» – să nu fim căzuți în eres prin întoarcerea la cele vechi. În deșert susțineți voi că Mântuitorul a oprit prin aceasta călcarea sâmbetei, căci cum putea să facă aceasta, de vreme ce El Însuși o călcase, zicând: Sâmbăta a fost făcută pentru om, iar nu omul pentru sâmbătă, astfel că Fiul Omului este Domn și al sâmbetei (Marcu 2, 27–28). De asemenea, vedem că nici apostolii nu respectau ziua sabatului, căci au smuls și au mâncat spice de grâu chiar în această zi (Matei 12, 1–3).
Sfânta Evanghelie ne spune clar că iudeii căutau să-L omoare pe Iisus ...pentru că dezlega ziua sâmbetei (Ioan 5, 18), pe care Hristos, ca Domn al Sabatului, a desființat-o. Desființând vrăjmășia în Trupul Său, Legea poruncilor și învățăturile ei... (Ef. 2, 15), Mântuitorul a făcut un nou legământ, întru Sângele Său (Luca 22, 20), și ne-a dat exemplu cu fapta să nu mai ținem ziua sabatului (sâmbetei). Iar dacă Însuși Hristos ne-a învățat pe noi cu cuvântul și cu fapta acest lucru, putem oare să nu-L ascultăm pe El, noi, cei ce ne-am botezat și ne-am îmbrăcat în El? (Gal. 3, 27)
Ai amintit și faptul că sfintele mironosițe au respectat ziua sâmbetei, în care ...s-au odihnit după Lege (Luca 23, 56). Într-adevăr, mironosițele, ca niște femei credincioase ce erau, respectau Legea și toate prevederile ei. Ele urmau pe Hristos, dar împlineau și Legea, de teama iudeilor, așa cum o împlinea și Iosif din Arimateea, despre care Sfânta Evanghelie spune că era un sfetnic al Sinedriului, ...bărbat bun și drept (Luca 23, 50). Și dacă Iosif din Arimateea, om bogat (Matei 27, 57) și sfetnic cu bun chip (Marcu 15, 43), se temea de iudei, urmând pe Iisus într-ascuns (Ioan 19, 38), iar pe față lucra ca orice iudeu, făcând parte chiar și din Sinedriu, cu cât mai mult nu aveau să se teamă niște femei și să se odihnească în ziua sabatului, după Lege?
Dacă cercetăm cu atenție Noul Testament, vedem că toate poruncile Decalogului sunt reproduse în cuprinsul lui, de către Mântuitorul sau de către Sfinții Apostoli, în afară de porunca a patra, aceea a sabatului. Astfel:
Porunca întâi o găsim la Matei 12, 31–32 și la Marcu 3, 29.
Porunca a doua, în I Cor. 10, 14 și I Ioan 5, 21.
Porunca a treia, la Iacov 4, 12; 5, 12.
Porunca a cincea, la Matei 15, 4; 19, 19; Marcu 7, 10; Ef. 6, 1–3.
Porunca a șasea, la Matei 19, 18; și la Marcu 10, 19.
Porunca a șaptea, la Matei 19, 18; la Marcu 10, 19 și în Rom. 13, 9.
Porunca a opta, la Matei 19, 18; la Marcu 10, 19 și în Rom. 13, 9.
Porunca a noua, la Matei 19, 18; la Marcu 10, 19 și în Rom. 13, 9.
Porunca a zecea, în Rom. 13, 9.
Dar în nici o parte a Evangheliei sau a epistolelor apostolești nu găsim vorbindu-se – sau făcându-se măcar o aluzie – la porunca a patra sau la ziua sabatului, ceea ce dovedește că ea nu există pentru Mântuitorul și apostoli; iar despre ceea ce nu mai există, e firesc ca nici să nu se mai vorbească. Mântuitorul nostru Iisus Hristos a rezumat toate poruncile în două: iubirea de Dumnezeu și de aproapele, zicând: În aceste două porunci se cuprind toată legea și proorocii (Matei 22, 40). Și marele Apostol Pavel a zis că: dragostea este plinirea legii (Rom. 13, 9–10).
Sectarul: Apostolii și primii creștini – după mărturia istoriei – au serbat sâmbăta, și numai de la Constantin cel Mare, din anul 321, s-a introdus de către acest împărat inovația de a se serba Duminica în mod obligatoriu.
Preotul: Nu este deloc adevărat că apostolii și primii creștini au serbat sâmbăta. Marele Apostol Pavel, dacă mergea sâmbăta la sinagogă, nu mergea acolo ca să prăznuiască sâmbăta, ci pentru că acolo se adunau iudeii (Ioan 18, 20) și avea prilejul să le vorbească din Scripturi (Fapte 17, 2). Dar Apostolul Pavel vorbea nu numai prin sinagogi, ci și în piețe și prin case (Fapte 17, 17; 18, 6–7), ba chiar și în afară de porțile cetății, în câmp (Fapte 16, 13); apoi, el vorbea nu numai sâmbăta, ci și în fiecare zi și noapte (Fapte 17, 17; 20, 31). Dacă voi sectarii cinstiți sâmbăta pentru că în ea mergea la sinagogă Pavel și vorbea, apoi de ce nu cinstiți și celelalte zile ale săptămânii, căci după cum se vede Marele Pavel predica în toate zilele, oriunde s-ar fi aflat? Marele Apostol Pavel nu mergea la sinagogă pentru că cinstea acest loc de adunare a evreilor, căci atunci ar însemna că el a cinstit și casele și areopagul și locurile din afara cetăților pe unde mergea și predica. Și ce odihnă avea Marele Pavel în ziua sabatului, de vreme ce el se ostenea lucrând pe ogorul inimilor, în slujba cuvântului lui Dumnezeu? (Fapte 6, 2). Dacă marele Apostol Pavel ar fi serbat sabatul – după cum vi se pare vouă sectarilor – atunci cum ar fi învățat cele dimpotrivă, zicând: Nimeni deci să nu vă judece pentru mâncare sau băutură, sau cu privire la vreo sărbătoare, sau lună nouă, sau la sâmbete, care sunt umbră celor viitoare, iar trupul (este) al lui Hristos (Colos. 2, 16–17).
Dar nu numai apostolii au nesocotit serbarea sâmbetei, ci și urmașii lor, Varnava, Ignatie Teoforul, Policarp al Smirnei, Clement al Romei, Iustin Martirul, Tertulian și mulți alții din secolele I, II și III; toți aceștia mărturisesc că, creștinii din vremea lor serbau pe atunci Duminica, întocmai cum știm din Biblie că făceau și apostolii.
Istoria mărturisește despre Constantin cel Mare numai faptul că în timpul domniei lui, creștinismul a devenit religie liberă în stat, favorizându-se astfel generalizarea ulterioară, în Imperiul Roman, a practicilor religioase creștine, între care era și serbarea Duminicii, astfel încât statul roman nu a făcut altceva decât a recunoscut și a consfințit o stare de fapt.
Sectarul: Dar care sunt pentru voi, ortodocșii, temeiurile scripturistice pentru serbarea Duminicii în locul sâmbetei?
Preotul: Deși ți-am dat destule argumente în această privință, totuși îți voi mai face o recapitulare și o completare în scurt a celor vorbite anterior.
Pentru noi, creștinii dreptmăritori, sărbătoarea cea mai mare este ziua Învierii lui Hristos, zi de bucurie, căci Însuși Domnul a întâmpinat în acea zi pe femeile mironosițe, zicându-le: Bucurați-vă! (Matei 28, 9). Ziua Învierii este ziua în care Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne-a eliberat pe noi din robia păcatului (I Petru 2, 24), așa cum oarecând Iahve a eliberat pe poporul Său ales, din robia Egiptului. Ziua Învierii este ziua sfințită prin Însuși scump Sângele Său, este ziua încredințării că am înviat din moartea păcatului și că vom învia și din moartea trupească spre viața veșnică, dacă vom adormi în credința neîndoită în Hristos, căci zice Sfântul Apostol Pavel: Iar dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este credința voastră, sunteți încă în păcatele voastre; și atunci și cei ce au adormit în Hristos au pierit (I Cor. 15, 17–18).
În alt loc: Și dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică și credința voastră (I Cor. 15, 14). Deci după mărturia marelui Apostol Pavel, creștinul nu valorează nimic fără încredințarea deplină că Hristos a înviat a treia zi din morți, așa cum El Însuși spunea mai înainte. Și dacă Învierea lui Hristos este atât de însemnată pentru orice creștin, nu se cuvine oare să fie mereu în mintea sa și să o cinstească, serbând-o îmbrăcat în hainele albe ale curăției, strălucitoare ca zăpada, ca și ale îngerilor care au prăvălit piatra de pe mormânt? (Matei 28, 3; Marcu 16, 5; Luca 24, 4; Ioan 20, 11–12) Numai un ateu sau necreștin poate să-și permită cuvântul nu; pentru noi, toți creștinii, este un da puternic repetat de cincizeci și două de ori, după numărul săptămânilor unui an.
Oare suntem noi mai împietriți întru nerecunoștință decât evreii, care își serbau săptămânal amintirea eliberării lor din robia Egiptului? Sau robia păcatului și a morții din care ne-a scos Hristos este de mai mică valoare decât robia Egiptului? Nicidecum! Acei care au plecat din Egipt n-au putut să ajungă la odihna făgăduită din pricina neascultării și răzvrătirii lor, iar urmașilor lor, Iosua le-a dat odihnă vremelnică în Canaan. Însă Hristos ne-a dat odihnă cerească, veșnică, în care vor intra toți cei ce nu se vor răzvrăti, toți cei ce vor învia sub har – nu sub Lege –, serbând amintirea ieșirii lor din Egiptul păcatului, așa cum au serbat-o Sfinții Apostoli și urmașii lor până azi.
Duminica – ziua izbăvirii noastre – se mai numește în Sfânta Scriptură și «una a sâmbetei» sau «ziua întâi a săptămânii» (Matei 28, 1; Marcu 16, 1; Luca 24, 1; Ioan 20, 1), «a treia zi» (Matei 16, 21; 17, 23; Marcu 8, 31; 9, 31; 10, 34; Luca 9, 22; 24, 7) sau «după opt zile» (Ioan 20, 26) sau «ziua Domnului» (Apoc. 1, 10). Cele trei zile despre care vorbește Sfânta Scriptură sunt zilele în care Mântuitorul a stat în mormânt, numărul lor fiind preînchipuit de cele trei zile cât a stat proorocul Ionà în pântecele chitului (Ionà 2, 1; Matei 12, 40); numărul lor corespunde, de asemenea, numărului zilelor în care Mântuitorul a spus că va ridica templul dărâmat (Ioan 2, 19–22). Și ceea ce spusese mai înainte ucenicilor Săi, că va învia a treia zi din morți (Matei 17, 23; Marcu 9, 31), Mântuitorul a adeverit prin Învierea Sa (Marcu 16, 9; Matei 28, 1–10).
În ziua întâi a săptămânii s-a săvârșit, la Emaus, prima Liturghie prin «frângerea pâinii» de către Mântuitorul (Luca 24, 30). În seara zilei celei dintâi a săptămânii, Mântuitorul S-a arătat ucenicilor Săi, care erau adunați, cu ușile încuiate, de frica iudeilor, zicându-le: Pace vouă (Ioan 20, 19–24). În ziua cea dintâi a săptămânii (Duminica), Mântuitorul a suflat peste ucenicii Săi, dându-le puterea de a lega și a dezlega păcatele oamenilor. Apoi, tot în ziua Duminicii S-a arătat Mântuitorul iarăși ucenicilor Săi și lui Toma, pe care l-a încredințat despre Învierea Sa (Ioan 20, 26). Și tot Duminica S-a arătat Mântuitorul în Galileea (Marcu 16, 14). Duminica S-a pogorât Sfântul Duh peste Sfinții Apostoli (Fapte 2, 1–2). În ziua Duminicii, Sfinții Apostoli săvârșeau «frângerea pâinii», adică Sfânta Liturghie (Fapte 20, 7–12). În ziua Duminicii se făcea, de către apostoli, strângerea de ajutoare pentru sfinți (I Cor. 16, 1–2), astfel că Duminica, sfințită prin Învierea Domnului – ca zi de slăvire a Sa – devenea și o sărbătoare a dragostei prin iubirea de frați și ajutorarea lor.
Despre ziua Duminicii a zis psalmistul: Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa (Ps. 117, 24), iar Apocalipsa i s-a descoperit Evanghelistului Ioan tot în ziua Duminicii (Apoc. 1, 10).
Frângerea pâinii era făcută în cadrul cultului public în biserică (I Cor. 11, 20–22). Ceea ce înseamnă că apostolii nu mai săvîrșeau cultul sâmbăta, ci Duminica. La așezarea Sfintei Împărtășanii, Mântuitorul a zis: Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea (Luca 22, 19; I Cor. 11, 24, 26). Fiind deci vorba de o comemorare care se făcea de către apostoli Duminica, se adeverește o dată mai mult că Duminica, și nu sâmbăta, este ziua comemorării Domnului.
Iată deci, omule rătăcit, câte temeiuri biblice are serbarea Duminicii. Înțelegeți deci, că în ziua cea mare a dreptei Judecăți a lui Hristos voi veți da seamă și cu mari și groaznice pedepse veți fi pedepsiți, deoarece cu minciunile și vicleniile voastre voiți să întunecați razele acestui soare duhovnicesc, care este Duminica – ziua cea plină de lumină a Învierii lui Hristos.
Sunt destule argumente frate Router?Sau mai este nevoie de adaugat?
Reply With Quote