Într-una din narațiunile lui Vasile Voiculescu intitulată „Ciorbă de bolovan“ este prezentată imaginea unui sat cu numele Flămânzii Vechi. În acel cătun uitat de lume și parcă și de Dumnezeu, unde copiii mâncau humă și coajă de copac măcinată, poposește un străin misterios, trudit de drum și istovit de arșiță. Intră în vorbă cu primii oameni pe care-i întâlnește și cere de mâncare. Dar nimeni nu-i oferă nimic. De pretutindeni îl alunga deznădejdea. Din câteva locuri fusese gonit cu vorbe urâte, ca un milog păcătos, deși nu avea înfățișarea; nu se tânguia, nu întindea mâna. Cerea nu pomană, ci omenie.
Omul nostru a colindat tot cătunul în căutarea unui blid de mâncare, însă toți locuitorii erau necăjiți, flămânzi, așteptând nici ei nu știau pe cine și ce. Unii înjurau, alții ocărau pe diavol, dădeau vina pe soartă, își blestemau viața.
Străinul lăcrimă văzând sărăcia în care se zbăteau cei nevoiași și chemând la sine câțiva copii le spuse că vor mânca de acum înainte alt soi de bucate, și anume ciorbă de bolovan. Da, ați auzit bine, ciorbă de pietroi. Într-o căldare mare împrumutată din sat, străinul puse o piatră albă, curată, după care adăugă câteva găleți de apă. Apoi îngenunche în bătătură și rosti Tatăl nostru. Oamenii se strânseră ca la iarmaroc, uimiți de gestul necunoscutului care cu puțină slănină, sare, două-trei legume, o poală de păpușoi sătură tot satul cu ciorba lui.
Deși își ostoise foamea, mulțimea totuși era cuprinsă de frământare. Nu înțelegeau cum se săvârșise minunea. Din apă goală cu un pietroi în ea cum a putut ieși o ciorbă atât de gustoasă?
E de prisos să vă spun cine era străinul. Hristos venise la cei oropsiți și apăsați, așa cum Însuși mărturisește în Evanghelie, pentru a-i odihni. În fiecare duminică și sărbătoare Mântuitorul ne cheamă din nou la masă, la cina Lui. Să nu-L respingem, ci asemenea celor din povestirea lui Voiculescu, să prânzim la ospățul gătit de El, unde ni se oferă spre mâncare și băutură trupul și sângele Lui. Să nu uităm cine e gazda acestei mese sfinte și că noi suntem invitații lui Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|