"Cred, Doamne, ajută necredinței mele!"
Taina credinței unui om îmi pare că face oarecum inutilă orice dezbatere publică a ei, însă, dacă sunt deja precizate note din opera eminesciană și din corespondența Poetului, acestea da, pot invita la comentarii.
Probabil că în textele scrise de Eminescu răzbate și credința lui, însă eu cred că mai degrabă poetul făcea bine distincția între literatură și mărturisire, între statutul și rolul de Poet și cel de mărturisitor creștin, așa cum suntem noi obișnuiți din literatura de gen... Poate că pare nelalocul lui ce spun, însă nu de puține ori scriitorii își camuflează convingerile intime fiind constrânși de logica ființei vii care este opera precum și de alte angajamente și considerații ale epocii, curentului literar, contextului politic și istoric etc.
Pe de altă parte, prin anii 90 a apărut la noi o carte scrisă de un medic român stabilit în Germania, care a studiat sistematic, cu năzuința aprofundării depline, viața/boala/moartea Poetului nostru național. E vorba despre doctorul Vuia, iar unele fragmente din cartea sa puteți găsi aici:
http://florindanielcoman.wordpress.c...ihai-eminescu/
Din câte îmi amintesc, mare parte din cartea lui are ca scop demitizarea portretului lui Eminescu. În jurul Poetului s-a țesut un întreg univers imaginar colectiv, i-au fost denaturate nu numai biografia și activitatea creatoare, literară, politică etc. dar chiar și trăsăturile fizice și psihologice ale personalității sale.
De remarcat în mod special identificarea bolii sufletești de care a suferit mai ales în ultimii ani Eminescu: tulburarea maniaco-depresivă, cu o ciclotimie teribilă (de intensitate psihotică), asemenea altui poet național, Goethe. Incorect tratată sau mai degrabă neglijată, tulburarea și-a arătat puterea ei evolutivă destructurînd treptat, ca orice psihoză, personalitatea lui Eminescu. Dar astfel de boli, o știm din psihopatologie, își arată semnele mult mai devreme, uneori din adolescență; o anumită coloratură a filosofiei de viață, un anumit gust pentru deprimare și melancolie, o atmosferă de vrajă cu iz de migdale amare pot răzbate din cuvinte, texte, poeme, fie și pe alocuri... E îndeobște acceptat că opera unui creator nu rămâne impenetrabilă la unele trăsături ale personalității sale. Cu atât mai mult cu cât e vorba despre conflicte puternice între forțe sufletești cu orientări/tendințe antagonice, care coexistă și se înfruntă ori se contopesc în una și aceeași persoană.
În perioadele de depresie, când totul devenea lipsit de sens, Eminescu pierdea, probabil, priza la nădejdea creștinească iar credința lui se retrăgea pesemne în adîncurile cele mai profunde, lăsînd loc la suprafața conștiinței celor mai cumplite imagini și gânduri ale deznădejdii. Sunt multe semne de răzvrătire, de nihilism etc. În schimb, când se instala episodul maniacal, expansiv, poetul nutrea mărețe idealuri, își propunea scopuri imposibil de atins, precum însușirea în ritm ultrarapid a sanscritei, ebraicii, astronomiei etc. etc. Firește că după consumarea episodului nu realiza mai nimic din toate acestea, nu le ducea la bun sfârșit.
E foarte plauzibil ca manifestarea ciclotimică severă a dispoziției Poetului să fi infuențat cel puțin turnura/culoarea gândurilor și scrierilor sale, de nu cumva va fi antrenat până în cele mai profunde ramificații sufletești dospirea credinței sale. După cum îmi pare posibil să se fi întâmplat și invers: ghimpele îndoielii și spectrul cumplit al morții să fi zdruncinat mintea gingașă a poetului și, împreună cu multele mizerii și scârbe venite din partea puternicilor acelor vremuri, să fi contribuit la dezvoltarea și manifestarea acelui bagaj ereditar predispozant la psihoza maniaco-depresivă moștenit pe linie maternă...
Totuși, cred că Eminescu și-a depășit mizeria suferinței personale tocmai în activitatea creatoare. Departe de a fi opera nebuniei, cum adesea se crede despre geniu, Poetul s-a salvat pe sine tocmai în cadrul creației sale poetice și literare în gneral, precum și în paginile sale geniale de jurnalistică. Viețuirea lui în cadrul muncii creatoare l-a izbăvit de nebunie și de mizeriile zilei. S-a înălțat peste ură, suferință și moarte cu aripile iubirii de frumusețe, cu toiagul credinței în veșnicia iubirii și a adevărului deplin ("absolut"), cu efortul celui hotărât să se lepede de lumesc și omenesc prin abandonarea deplină în travaliul unificator al creației. Fără acest imens travaliu al angajamentului creator, eu presupun că Eminescu ar fi sfârșit cu mult mai timpuriu într-o soartă anonimă și mizeră. Așa însă, în loc de soartă și-a făurit un destin care încununează și luminează destinul poporului și națiunii sale. Am nădejde că Dumnezeu i-a admirat dedicarea totală și râvna către Adevăr și Frumos și că i-a călăuzit pașii.
Îmi vin în minte acum alți scriitori de geniu despre credința cărora s-au spus vrute și nevrute: Dostoievski, Tolstoi, Esenin, Kazantzakis iar la noi Ioan Alexandru etc.
Personal, nu îmi pot închipui un scriitor/creator de geniu decât ca un intim al lui Dumnezeu. Poeții cu atât mai mult îmi par vase ale Iubirii.
Dumnezeu le-a cunoscut inimile. Domnul să îi odihnească în pace!
P.S. Petre Țuțea despre Eminescu:
http://www.youtube.com/watch?v=yvR4ZlM4On4