Sfantul Ioan Gura de Aur
Diavolul si magia -
http://blogcartiortodoxe.files.wordp...l-si-magia.pdf
Culegere de texte patristice și traducerea lor în neogreacă de Ieromonahul BENEDICT AGHIORITUL
SINODIA SPIRIDON IEROMONAHUL NEA SCHITI, SFÂNTUL MUNTE ATHOS
Prolog
Sfântul Ioan Gură de Aur, acest mare învățător, sociolog, economist, pedagog, mare cunoscător al dogmelor, interpret al Scripturilor și multe altele, s-a ocupat în scrierile sale, și de vrăjmașul cel neadormit al mântuirii.
În textele pe care le veți citi în această carte, Sfântul ne învață despre puterea aceasta netrupească care, din pricina trufiei, a căzut din cer și care, numai din pricina geloziei, l-a împins pe om la răzvrătire față de Dumnezeul și Părintele său. De atunci, între om și diavol există un război dur și neîmpăcat și o dușmănie neîmblânzită. Sfântul ne învață cum să dăm această luptă care are atâtea forme, învățăturile sale se îndreaptă spre aceia ce susțin că, dacă n-ar fi diavolul, mântuirea omului ar fi fost mai ușoară, dar și spre cei care spun că demonii cârmuiesc cele omenești.
De asemenea, îi combate pe creștinii care vor să fie și cu Hristos, dar și cu diavolul, care vor să meargă la biserică, dar care, în același timp, se duc și la mediumuri când în viața lor apare vreo problemă. Atunci Îl părăsesc pe Hristos și părăsesc Biserica, alergând la dușmanii Lui.
Se pare că și în vremea Sfântului se întâmpla ceea ce se întâmplă și astăzi. Prin urmare, cuvântul lui este, și azi, la fel de potrivit ca și atunci.
Sfântul Ioan Gură de Aur le răspunde celor care întreabă cum de cunoaște diavolul anumite taine și cum de se adeverește ce le-a spus lor “baba”. Astfel combate vrăjitoria și șarlatania care și atunci erau în floare.
Mai spune că ispitirile diavolului și puterea lui de-a prevesti sunt neputincioase în fața unui mădular credincios al Bisericii, așa cum diavolul însuși este ca o vrabie în fața aceluia care luptă pentru mântuirea sa…
Benedict Ieromonahul, Schitul Nou, 17 ianuarie 1996, Sfântul Munte Athos
Extras de la pagina 11, din cartea de mai sus,
sau puteti accesa linkul -
http://www.ioanguradeaur.ro/423/despre-diavol/
Vremea și pricina căderii diavolului
Sfânta Scriptură ne învață că, mai înainte de crearea proto-părinților, s-au surpat din treapta lor diavolul și cei care erau cu el, fiindcă s-au mândrit. Căderea diavolului a avut drept urmare venirea morții în lume, așa cum spune un înțelept al Vechiului Testament: “Iar prin pizma diavolului moartea a intrat în lume…” (Înțelepciunea lui Solomon 2, 24).
Spune-mi dar, dacă diavolul n-ar fi căzut înainte de facerea omului, cum l-ar fi putut pizmui pe om, rămânând în treapta sa? Căci pizma îngerului față de om nu poate avea temei: a aceluia aflat la o cinste așa de mare pentru acela îmbrăcat în trup.
Diavolul, căzut de la slava cea mai înaltă la starea cea mai rea, văzându-l pe omul creat de Dumnezeu ridicat la o cinste așa mare (chiar dacă era o făptură trupească) din pricina iubirii celei mari a Creatorului, l-a pizmuit prea tare și, prin înșelăciune, trimițându-l pe șarpe să-l amăgească, l-a făcut vinovat de pedeapsa morții.
Contribuția diavolului la căderea protopărinților
Împins de pizmă, diavolul s-a slujit de șarpe pentru a-și duce la capăt înșelăciunea.
“Șarpele însă era cel mai șiret dintre toate fiarele de pe pământ, pe care le facuse Domnia Dumnezeu. Și a zis șarpele către femeie: ‘Dumnezeu a zis FA, oare, să nu mâncați roade din orice pom din rai?’ “(Fac. 3, 1)
Fii atent la urzeala și la planul plin de șiretenie pe care l-a născocit acest demon viclean când a văzut că omul, pe care l-a creat Dumnezeu, e înălțat la o așa mare cinste și că nu este aproape cu nimic mai prejos decât îngerii, cum spune profetul David: “Micșoratu-l-ai pe dânsul cu puțin față de îngeri” (Psalmul 8, 5). Acest “cit puțin” i-a pricinuit păcatul neascultării, pentru că profetul a spus aceasta după cădere.
Așadar, văzând stăpânitorul răului, diavolul, că pe pământ se află un înger pământesc și topindu-se de ciudă că el, deși făcuse parte din oștirile cerești, a fost aruncat din slava demnității sale din pricina vicleniei și a răutății sale prea mari, s-a folosit de un mare șiretlic ca să-i răpească omului bunăvoința lui Dumnezeu. După ce l-a făcut să fie nerecunoscător, l-a și despuiat apoi de bunătățile cele negrăite, dăruite lui de Dumnezeu, în marea Sa bunătate. Și ce a făcut?
După ce a văzut el că această fiară, șarpele, în șiretenie, le întrece pe toate celelalte, așa cum ne-a încredințat și fericitul Moise, spunând “șarpele însă era cel mai șiret dintre toate fiarele de pe pământ, pe care le făcuse Domnul Dumnezeu” (Fac. 3, 1), s-a slujit de el ca de o unealtă și, prin cuvinte amăgitoare, a atras în capcana pe care a întins-o vasul cel mai slab, adică femeia.
(Cuvântul II la Facere PGB 2, 410-412 PG 53, 126)
Marea amăgire a diavolului
După ce s-a folosit de această necuvântătoare ca să-și alcătuiască planul viclean, prin șarpe a vorbit cu femeia și i-a spus: “…Dumnezeu a zis El, oare, să nu mâncați roade din orice pom din rai?” (Fac. 1, 3).
Observați, vă rog, cât de mare și strigătoare la cer i-a fost nelegiuirea. A strecurat în vorbă ceva ce Dumnezeu n-a spus niciodată, prefăcându-se gata a-i povățui de bine. S-a prefăcut că-i întreabă cu cele mai bune intenții, ca și cum le-ar purta de grijă, întocmai acesta este înțelesul cuvintelor: “Dumnezeu a zis El, oare, să nu mâncați roade din orice pom din rai?” E ca și cum ar spune: “de ce oare v-a lipsit de o desfătare așa de mare? De ce nu vă dă voie să vă împărtășiți de toate bunătățile raiului, ci v-a lăsat să vă desfătați de ele doar cu privirea?” De ce nu v-a îngăduit să aveți parte de toate bunătățile și să vă bucurați de o desfătare mai mare decât aceea de a le privi ? A zis, oare, Dumnezeu … ?” De ce asta? întreabă diavolul. Ce câștig ar avea cineva să rămână în rai, dacă nu i se îngăduie a se bucura de toate bunătățile lui, ba, pe deasupra, să mai și sufere nespus privind, tânjind și neputându-se bucura de gustul minunat și de dulceața poamei?
Ai văzut cum, doar în câteva cuvinte, și-a aruncat veninul, cum ar arunca o nadă?
Femeia ar fi trebuit să înțeleagă, din această încercare, sminteala diavolului și că înadins îi spune lucruri care nu există; și, mai ales, ar fi trebuit să-înțeleagă că se preface grijuliu doar ca să afle care sunt poruncile date lor de Dumnezeu, ca să-i ispitească să le încalce. (Cuvântul II la Facere PGB 2, 412 PG 53, 126)
Defăimarea Creatorului
Nu s-a mulțumit, însă, să se răzvrătească împotriva cuvintelor lui Dumnezeu. L-a defăimat pe Creator și, ca un pizmaș, ca să poată aduce la mijloc înșelăciunea și să-și împlinească scopul, a făcut-o pe femeie să cadă.
“Nu, nu veți muri” – spune – “dar Dumnezeu știe că în ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi, ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul”. Iată întreaga urzeală.
Ispita de a fi Dumnezeu
După ce a umplut paharul cu veninul ucigaș, l-a întins femeii. Ea n-a voit să-i vadă conținutul aducător de moarte, deși, dacă ar fi voit, ar fi putut să-l cunoască încă de la început. Dar, auzind de la satana că Dumnezeu i-a oprit de la împărtășirea de fructele acelui pom, temându-Se că li se vor deschide ochii și vor fi asemenea Lui, cunoscând binele și răul, femeia s-a mândrit cu nădejdea de-a fi asemenea lui Dumnezeu, închipuindu-și că o așteptau lucruri mari pentru sine.
Acestea sunt planurile vrăjmașului. Când cineva urcă la înălțimea unei trepte înșelând, Dumnezeu îl prăvălește în cea mai adâncă prăpastie.
Închipuindu-și că va deveni întocmai ca Dumnezeu, a alergat la împărtășirea de rodul oprit și numai la el și-a îndreptat cugetul și gândul. La nimic altceva nu se mai gândea, decât cum să bea până la fund din paharul pe care i-l întinsese demonul cel viclean. (Cuvântul XVI la Facere PGB 2, 418-422. PG 53, 129)
Cum îl putem recunoaște pe diavol?
Firea diavolului este să facă zarvă, să provoace nebunie și să aducă mult întuneric, în timp firea lui Dumnezeu este să ne lumineze și să ne învețe cele ce se cuvine să facem, prin simboluri. (Cuvântul XXIX la Epistola I Corinteni PGB 18A.248. PG 61, 242)
Lucrarea diavolului este credința în mai mulți dumnezei și închinarea la idoli
Demonii duc pe oamenii la idoli, îi depărtează de Dumnezeu și îi conving să nu creadă în viața veșnică. Diavolul, când e ocărât, nu face bine, dar și când nu e ocărât îi vătăma pe cei ce cred în el și-l cinstesc. (Cuvântul XXXII la Evanghelia după Matei PGB 10, 374. PG 53, 378)
Era un obicei la neamuri să-i socotească pe oameni dumnezei. De aceea, când te întreabă cineva de unde vine închinarea la idoli, să știi care a fost începutul. Chiar și pe apostoli, deși erau oameni, îi socoteau dumnezei (Fapte 14, 11).
În același chip, și diavolul s-a străduit, la început, din răsputeri, să le zdruncine oamenilor cucernicia, căci a zis: “Veți fi ca Dumnezeu” (Fac. 3, 5). Pentru că n-a reușit, a încercat s-o facă mai târziu, străduindu-se mereu să-i determine pe oameni să creadă în zei. (La Daniil, cap.II PGB 8, 564. PG 56, 209)
Viclenia diavolului
Aceasta este viclenia fără seamăn a diavolului. Se străduiește să-și răspândească învățăturile pierzătoare fie adăugând ceva, fie scoțând ceva, fie denaturând, fie interpretând greșit textul Scripturii. (Aceasta este explicația apariției sectelor, Not. Ed.) (Cuvânt la “Doamne, nu a omului este calea lui?” PGB 8A, 482. PG 57, 210-211)