CUM ANUME TÂLCUIESC SFINȚII PĂRINȚI FACEREA? - Serafim Rose
Este un lucru extrem de important, și sunt cu adevărat uimit să aflu că "evoluționiștii ortodocși" nu știu defel cum anume tâlcuiesc Sfinții Părinți Cartea Facerii. Sunt sigur ca veți fi de acord cu mine că nu ne este îngăduit să tâlcuim Sfânta Scriptură după placul nostru, ci trebuie s-o tâlcuim cum ne învață Sfinții Părinți.
Mă tem ca nu toți cei ce vorbesc despre Facere și evoluție dau atenție acestui principiu. Unii oameni sunt atât de preocupați să combată fundamentalismul protestant, încât împing lucrurile la extrem în a respinge pe oricine dorește să interpreteze textul sfânt al Facerii "literal"; dar, făcând acest lucru, ei nu amintesc niciodată de Sfântul Vasile sau de alți tâlcuitori ai Cărții Facerii care afirmă destul de limpede principiile ce trebuie urmate în tâlcuirea textului sfânt.
Mă tem că mulți dintre cei ce susținem că urmăm tradiția patristică suntem uneori neglijenți, căzând cu ușurință în acceptarea propriei "înțelepciuni" în locul învățăturii Sfinților Părinți. Cred cu tărie că întreaga perspectivă asupra lumii și filosofia de viață a unui creștin ortodox poate fi găsită la Sfinții Părinți; dacă vom asculta învățătura lor, în loc de a crede că suntem destul de înțelepți spre a-i învăța pe alții din propria "înțelepciune", nu ne vom rătăci.
Iar acum vă cer să cercetați împreună cu mine foarte importanta și fundamentală problemă: cum anume ne învață Sfinții Părinți să tâlcuim Cartea Facerii? Haideți să dăm deoparte prejudecățile noastre despre tâlcuirile "literale" sau "alegorice" și să vedem ce ne învață Sfinții Părinți despre citirea textului Facerii.
Cel mai bun lucru pe care-l putem face este să începem cu Sfântul Vasile însuși, care a scris despre cele Șase Zile ale Facerii în Hexaimeron:
"Cei care nu interpretează cuvintele Scripturii în sensul lor propriu spun că apa de care vorbește Scriptura nu e apă, ci altceva, de altă natură, și interpretează cuvintele plantă și pește cum li se pare lor; la fel și facerea târâtoarelor și facerea fiarelor le interpretează răstălmăcindu-le după propriile gânduri, întocmai tâlcuitorilor de vise ce tâlcuiesc în folosul lor vedeniile din timpul somnului.
Eu, când aud că Scriptura zice iarbă, înțeleg iarbă, când aud plantă, pește, fiară, dobitoc, pe toate le înțeleg creadă cum sunt spuse. Nu mă rușinez de Evanghelie. [...] Și pentru că Moisi a trecut sub tăcere aceste lucruri, care nu ne sunt folositoare, voi socoti eu oare pentru aceasta de mai puțin preț cuvintele Duhului decât înțelepciunea cea nebună [a celor ce au scris despre lume], sau mai curând voi slăvi pe Cel ce nu pune mintea noastră să se îndeletnicească cu cele deșarte, ci a rânduit să fie scrise în Scriptură toate cele ce duc la zidirea și desăvârșirea sufletelor noastre?
Mi se pare însă că cei ce nu înțeleg lucrul acesta, adică cei care folosesc interpretarea alegorică, au încercat să dea Scripturii o vrednicie închipuită, punând pe seama ei propriile idei, schimbând sensul cuvintelor Scripturii cu folosirea unui limbaj figurat.
Inseamnă însă să te faci mai înțelept decât cuvintele Duhului când, în chip de interpretare a Scripturii, introduci în Scriptură ideile tale. Deci să fie înțeleasă Scriptura cum a fost scrisă!"
E limpede că Sfântul Vasile ne avertizează să ne ferim a "desluși" lucrurile din Facere care sunt greu de înțeles pentru simțul comun; omul modern "luminat" face cu ușurință acest lucru, chiar dacă este creștin ortodox. De aceea, să ne străduim să înțelegem Sfânta Scriptură creadă cum o înțeleg Părinții, iar nu după "înțelepciunea" noastră modernă. Și să nu ne mulțumim cu părerea unui singur Sfânt Părinte, ci să cercetam și părerile altor Sfinți Părinți.
Una dintre tâlcuirile patristice clasice la Cartea Facerii este cea a Sfântului Efrem Sirul. Părerile sale sunt cu atât mai însemnate pentru noi, cu cât el era un "răsăritean" și cunoștea bine limba ebraică. Erudiții moderni ne spun că "răsăritenii" sunt înclinați spre tâlcuirile "alegorice" și că, de asemenea, și Cartea Facerii trebuie înțeleasă în acest chip. Dar să vedem ce zice Sfântul Efrem în tâlcuirea sa la Facere:
"Nimenea să nu creadă că zidirea cea de Șase Zile este o alegorie; tot așa, nu este îngăduit a zice că ceea ce pare, potrivit celor istorisite, a fi fost zidit în șase zile, a fost zidit într-o singură clipă și, de asemenea, că unele nume înfățișate în acea istorisire fie nu înseamnă nimic, fie înseamnă altceva. Dimpotrivă, trebuie să știm că întocmai cum cerul și pământul care s-au zidit întru început sunt chiar cerul și pământul, iar nu altceva ce s-ar înțelege sub numele de cer și pământ, tot creadă orice altceva se zice a fi fost zidit și tocmit cu rânduială după zidirea cerului și a pământului nu sunt numiri goale, ci însăși ființa firilor zidite corespunde puterii numelor acestora."
Am luat în mod deliberat "simpla" tâlcuire la Facere a Sfântului Efrem Sirul înainte de a cita alte tâlcuiri mai "mistice", fiindcă această înțelegere "simplă" a Facerii este cea mai greu de acceptat pentru mintea modernă "luminată". Bănuiesc că cei mai mulți creștini ortodocși nefamiliarizați cu Sfinții Părinți vor zice îndată: "E cam prea simplu! Astăzi se știe mult mai mult. Dați-ne niște Părinți mai sofisticați." Din păcate pentru "înțelepciunea" noastră modernă, nu exista Părinți mai "sofisticați", căci până și Părinții cei mai "mistici" înțeleg textul Facerii tot atât de "simplu" ca și Sfântul Efrem! Cei ce doresc ceva mai "sofisticat" la Sfinții Părinți se află sub influența idelor apusene moderne care sunt cu totul străine Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe.
Sfântul Efrem și Sfântul Ioan Gură de Aur, în tâlcuirile lor la Facere, privesc foarte clar zidirea lui Dumnezeu ca fiind lucrarea a șase zile "literale", Dumnezeu creând în fiecare din ele în mod "imediat" și "într-o clipită".
Iar Sfântul Vasile cel Mare, contrar convingerii larg răspândite a "evoluționiștilor creștini", socotea zidirile lui Dumnezeu ca "imediate" și "dintr-o dată", și privea cele Șase Zile ca având exact durata de douăzeci și patru de ore; căci iată ce zice în privința Zilei întâi:
"Și s-a făcut seară, și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți. [...] Și s-a făcut seară, și s-a făcut dimineață, zi una. [...] A spus "una" pentru ca voia sa determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile care cuprinde negreșit și ziua și noaptea."
Să privim acum mai îndeaproape la o altă tâlcuire patristică fundamentală la Cartea Facerii, cea a Sfântului Ioan Gura de Aur. Veți observa că nu citez Părinți obscuri sau îndoielnici, ci doar pe adevărații stâlpi ai Ortodoxiei, în care întreaga noastră învățătura ortodoxă este cel mai limpede și dumnezeiește înfățișată. Din nou, nici la el nu găsim nici un fel de "alegorie", ci doar stricta interpretare a textului așa cum e scris.
La fel cu ceilalți Părinți, el ne spune ca Adam a fost plăsmuit literalmente din țărână, iar Eva literalmente din coasta lui Adam. El scrie: "Iar dacă dușmanii adevărului stăruie, susținând că e cu neputință să fie adus ceva la existență din ceea ce nu exista, să le grăim așa: din ce a fost făcut cel dintâi om? Din pământ sau din altceva? Negreșit că ne vor răspunde și vor fi de acord cu noi că din pământ. Să ne spună acum nouă: cum s-a făcut din pământ carnea? Că din pământ se face lutul, cărămida, oalele, vasele! Cum dar s-a făcut din pământ carnea? Cum s-au făcut oasele, nervii, arterele, mușchii, pielea, unghiile, părul? Cum s-au făcut dintr-o singură materie atâtea organe atât de deosebite în ce privește calitatea lor? La aceste întrebări n-au să poată deschide gura niciodată!"
Sfântul Ioan Gura de Aur, vorbind despre râurile Raiului, spune:
"Dar poate că cei care vor să vorbească după a lor înțelepciune nu îngăduie iarăși ca aceste râuri să fie râuri, nici apele să fie ape, ci caută să convingă pe cei ce vor să-și dea lor spre ascultare auzul, ca să-și închipuie cu totul altceva. Noi însă, rogu-vă, să nu dăm ascultare acestora, ci să ne astupam urechile la glasul lor, să dăm crezare cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, urmând spusele ei; să ne străduim să punem în sufletele noastre învățăturile cele sănătoase."
Este oare nevoie să citez mai mult din acest dumnezeiesc Părinte? Asemenea Sfântului Vasile sau Sfântului Efrem, el ne avertizează: "A nu crede în cele scrise în dumnezeiasca Scriptură, ci a introduce altele din mintea ta - acest lucru socot că aduce mare primejdie pe capul celor ce îndrăznesc să facă aceasta."
Last edited by AlbertX; 23.06.2014 at 23:19:23.
|