View Single Post
  #736  
Vechi 27.06.2014, 12:27:41
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Gândurile și lupta împotriva lor



În scrierile ascetice se poate vedea importanța pe care Părinții o acordă gândurilor și luptei împotriva lor, socotind că în gând se găsește rădăcina păcatului și a patimii. De aceea, Filotei Sinaitul, ca de altfel toți monahii sinaiți, cunoscuți pentru marea importanță acordată trezviei minții, atrage atenția asupra echilibrului dintre lucrarea din afară și cea dinlăuntrul nevoitorului: „Mulți dintre monahi nu cunosc amăgirea minții ce le vine de la draci. Se îndeletnicesc cu făptuirea, neavând grijă de minte. Fiind simpli și neformați, plutesc în viață fără să guste, socot curăția inimii, ignorând cu totul întunericul patimii dinăuntru. Drept aceea, toți câți nu cunosc lupta de care vorbește Pavel socotesc căderi numai păcatele cu lucrul, neluând în seamă înfrângerile și biruințele cu gândul“ („Capete despre trezvie“, în Filocalia, vol. IV, Tipografia Arhidiecezană, Sibiu, 1948, p. 118).
Atenția față de gânduri vine din încredințarea că Dumnezeu cunoaște inimile, simțirile și cugetele noastre. „Să nu disprețuiești a avea grijă de gânduri. Căci lui Dumnezeu nu i se ascunde nici un gând“, învață Marcu Ascetul. Iar în alt loc, el spune că „tot gândul e măsurat și cântărit la Dumnezeu“. Aceasta înseamnă că Dumnezeu ne va judeca și după gândurile noastre. Ba chiar, potrivit aceluiași părinte, ele vor atârna uneori mai mult decât faptele săvârșite: „Dumnezeu judecă faptele după intențiile lor. Căci zice: Să-ți dea ție Domnul după inima ta“ (Ps. 19, 5). Păcatul își are începutul în gând, căci „nu se înfiripă nor fără adiere de vânt și nu se naște patimă fără gând“. Din această cauză, gândul rău apasă neîncetat asupra sufletului, paralizând puterea de a face binele dacă omul nu i se opune și nu luptă împotriva lui. Sfântul Maxim Mărturisitorul învață în acest sens că „toate gândurile pătimașe sau ațâță partea poftitoare a sufletului, sau o tulbură pe cea irascibilă (iuțimea), sau întunecă pe cea rațională. De aceea, orbesc mintea, împiedicând-o de la contemplarea duhovnicească și de la călătoria prin rugăciune. Din această pricină, monahul, și mai ales cel ce se liniștește, este dator să ia aminte la gânduri și să cunoască și să taie pricinile lor“ („Capete despre dragoste“, în Filocalia, vol. II, București, 2008, p. 109). În consecință, dacă omul nu biruiește gândurile rele, nu va putea opri nici săvârșirea păcatului cu fapta, căci „cel ce s-a predat pe sine gândurilor rele e cu neputință să se curățească de păcate după omul din afară. Și dacă n-au fost smulse din inimă gândurile rele, nu se poate să nu fie scoase la arătare în fapte“ (Filotei Sinaitul, „Capete despre trezvie“, p. 11).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote