View Single Post
  #297  
Vechi 24.07.2014, 14:43:18
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Pînă acum, cea mai accesibilă, și nu lipsită de frumusețe, introducere în opera părintelui Dumitru Stăniloae:

Ieromonah Calinic Berger - Teognosia — sinteza dogmatică și duhovnicească a părintelui Dumitru Stăniloae


„Importanța operei părintelui Dumitru Stăniloae așteaptă încă să fie explicitată și evaluată pe deplin în teologia contemporană. El a creat nu numai o sinteză teologică păstrând cu grijă echilibrele gândirii teologice patristice folosind-o drept călăuză în dialogul său cu preocupările omului contemporan, ci și una care întrupează în mod unic și deplin pnevmatologia bizantină târzie, scrierile Filocaliei și teologia sfântului Grigorie Palama. Principiul unificator care ține la un loc toate aceste resurse e accentul său personalist, atent mereu să mențină înțelegerea integrală adecvată a «persoanei» și «naturii» așa cum au fost elaborate aceste categorii de hristologia post-chalcedoniană. Folosirea intuițiilor moderne privitoare la «persoană» nu se face niciodată cu prețul minimalizării «naturii». Într-adevăr, părintele Dumitru Staniloae nu descalifică niciodată un aspect al teologiei sau vieții duhovnicești de dragul celuilalt. Un simț al deplinătății și integralității domină și inspiră viziunea sa teologică; ea este atotcuprinzătoare și nici un aspect al realității nu e lăsat în afara dialogului divino-uman. Studierea operei sale îmbogățește cu siguranță înțelegerea privitoare la Dumnezeu, la creație și la toate aspectele sfintei noastre credințe ortodoxe. Mai mult, scrierile sale demonstrează profunda unitate a tradiției ortodoxe dogmatice și filocalice, dintre teologie și spiritualitate în general, și din acest motiv ele oferă atât o bază, cât și un traseu pentru mersul înainte al gândirii ortodoxe contemporane” (ieromonah Calinic [Berger]).
*
Ieromonahul Calinic (Berger) e paroh al bisericii ortodoxe române din Hermitage, Pennsylvania. Absolvent al Universitatii Santa Clara (1988), al Școlii Teologice Grecești Sfânta Cruce (1994) și doctor al Universității Catolice a Americii din Washington (2003) cu o importantă teză de doctorat despre gnoseologia teologică în sinteza părintelui Dumitru Staniloae, tradusă în volumul de față.
*
Cuprins
Cuvânt-înainte
Mulțumiri
Introducere
Partea I. Fundamentele dogmatice
1. Relația dintre persoană și natură [Relația dintre persoană și natură în dogma hristologică / Relația dintre persoană și natură în dogma trinitară]
2. Unitatea naturii umane căzute și restaurate în Hristos [„Chipul lui Dumnezeu” — natura umană drept chip al Naturii divine / Umanitatea una — natura umană ca bază a comuniunii interpersonale / Efectele căderii asupra naturii umane / Restaurarea naturii umane în Hristos]
3. Calitățile existențiale ale persoanei [„Analogii reciproce” / „Apofatismul antropologic” / Existența per se caracteristică fundamentală a persoanei / Persoana în comuniune cu celelalte persoane / Persoana ca baza a fundamentelor realității create (timpul și spațiul)]
4. Logos, logoi și simboluri [Rațiunile (logoi) divine / Rațiunile multiple și Logos-ul personal al lui Dumnezeu / Rațiunile și sinteza dintre persoană și natură / Aspecte tehnice ale învățăturii despre logoi / Evidența / Logoi-i și energiile necreate]
5. Concluziile generale ale părții I [Definirea persoanei în relație cu natura / Sinteza persoană-natură și caracterul simbolic al lumii / Dimensiunile ontologică și existențială ale realității / Persoana și natura, paradox vs reducționism / Principiile teologice ale gnoseologiei părintelui Stăniloae]
Partea a II-a. Teognosia
6. Cunoașterea lui Dumnezeu [Privire generală / Revelația naturală și supranaturală ca bază a cunoașterii lui Dumnezeu / Forme de cunoaștere a lui Dumnezeu / Sinteza dintre formele de cunoaștere / Nevoia purificării ascetice]
7. Etapele urcușului gnoseologic [Scopurile urcușului duhovnicesc / Motivarea etapelor urcușului / Rezumatul etapelor și implicațiile lor gnoseologice / Relațiile dintre etape / Scurta notă despre sinergia divino-umană pe parcursul treptelor]
8. Structura umană [Relația dintre suflet și trup / Minte, rațiune și voință / Minte, spirit, inimă: survol patristic / Inima — încăperea cea mai dinăuntru a minții (nous)]
9. Patimile ca bază a ignoranței [Caracteristicile fundamentale ale patimilor / Afecte și patimi / Cauzele patimilor / Procesul consimțirii / Efectele patimilor]
10. Purificarea [Temele, formatul și caracteristicile expunerii părintelui Stăniloae / Ruperea orientării egoiste și a angoasei / Prevenirea actualizării patimilor / Roadele naturii bine direcționate: nădejdea, blândețea și smerenia / Nepătimirea ca pregătire pentru darurile Duhului Sfânt / Caracteristici și teme ale viziunii părintelui Stăniloae despre purificare]
11. Iluminarea [Prima faza a iluminării: contemplarea naturii / A doua faza a iluminării: contemplarea de sine a minții]
12. Îndumnezeirea [Îndumnezeirea ca iubire / Îndumnezeirea ca vedere a luminii necreate / Sinteza iubirii și luminii în îndumnezeire / Îndumnezeirea în sinteza părintelui Stăniloae]
13. Concluziile generale ale părții a II-a [Rezumat al sintezei gnoseologice a părintelui Stăniloae]
Abrevieri și bibliografie

http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=206

E o carte mult mai bună decât m-am așteptat, mi-am dat seama câte lucruri uimitoare am omis în graba lecturii operei părintelui Stăniloae. Ieromonahul Calinic izbutește ceva foarte rar, chiar și printre autorii ortodocși contemporani, cu această lucrare: să scrie într-o manieră expozitivă profund iconică, vizibilă încă din structurarea cuprinsului cărții. Păstrând proporțiile, cuvioșia sa se comportă precum Sfântul Maxim Mărturisitorul în Ambigua, adică contribuie el însuși, discret, la înbogățirea înțelegerii duhovnicești a existenței, comentând un mare predecesor.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote