Dacă putem vorbi de o cunoaștere, eu cred că este prin Descoperire de Sus. O altă cunoaștere e cel mult o gnoză, adică o iluzie fabricată din abaterea consecventă de la calea Crucii, a Evangheliei.
Nu cred că ajută să căutăm sens logic suferinței, dar să găsim fiecare sensul ontologic al suferinței personale sau/și colective. Sensul care învie, omorâre a morții din noi.
Suferința prilejuiește (dacă e asumată în Duhul lui Hristos) o deșertare de sine, o kenoză și o înaintare în devenirea întru Ființă.
Iată câteva gânduri despre suferință ale unui bărbat înduhovnicit:
"Inima îmi era ca ceara înfierbântată.
Însă durerea-i era, în chip curios, de viață făcătoare.
O oarecare moarte scârboasă se mistuia de către lacrimile fierbinți, așa cum se mistuia murdăria..."
"Nu este lipsă mai cumplită decât a nu cunoaște pe Adevăratul Dumnezeu.
În întunerecul necunoașterii (lui Dumnezeu - n.m.), nu numai durerile și suferințele, ci până și bucuriile și mulțumirile, și îndeobște totul își pierde sensul.
Dimpotrivă, un dar mai mare ca întâlnirea cu Dumnezeul Cel Viu nu există.
În lumina acestei cunoașteri, nu numai stările plăcute, ci și cele întristătoare și chinuitoare sunt pline de sens, și drept aceea devin cu putință a le purta, se îndreptățesc."
(Arhim, Sofronie Saharov - "Vom vedea pe Dumnezeu precum Este.")
Last edited by Ioan_Cezar; 14.08.2014 at 02:21:13.
|