Sensuri și sensuri
Suferința fiind un ingredient nelipsit din compoziția vieții omenești pe pământ, cred că nu e om care să nu fi fost pus în fața problemei suferinței. Când conștiința omului se înfiripă apar, probabil, și primele provocări ale suferinței. Iar omul, avînd vocația de ființă cugetătoare, începe deîndată, în mod spontan, să "rumege" bobul tare al suferinței pe măsura puterilor lui înțelegătoare și simțitoare.
Care să fi fost răspunsurile omenirii la problema suferinței, înainte de Hristos?
Pesemne că întreaga istorie a culturii și a civilizației constituie un răspuns.
Fiecare familie, fiecare comunitate, fiecare popor dă un set de răspunsuri la problema suferinței, teoretic și practic.
Așa se face, de pildă, că unii văd în suferință un rău ce trebuie imediat alungat, fie și prin opusul ei - plăcerea, ori surorile ei. Oameni care își "tratează" suferința, în prelungirea unei lungi tradiții, cu alcool, cu variate patimi, cu opiul pestriț al paliativelor de tot soiul...
Alții văd în suferință o ... plăcere. Caută suferința cu lumânarea și dezvoltă varii mecanisme de a se delecta cu suferința. A lor sau a altora...
Dintre căile (pe care îmi tot repet că sunt firești, sănătoase ale) răspunsului la suferință, prețuiesc în special două: munca și creația, căi care dealtfel se și împletesc.
Creația îmi pare activitatea cea mai uimitoare de "metabolizare" ori transfigurare a suferinței. Capodoperele omenirii în materie de artă (deși nici știința ori tehnica nu sunt de lepădat) au folosit, fără excepție, combustibilul suferinței.
Cântecele de dragoste ori de jale, prohodirile, doinele ...
Marea poezie a lumii...
Pictura, dansul, etc.
Acceptăm îndeobște că arta își extrage seva din iubire-suferință. Altminteri nu depășește stadiul de făcătură.
Atât arta cât și munca împlinesc, atunci când omul a învățat alchimia prelucrării suferinței, funcția de înălțare a sufletului de la pământ la cer. Omul care bate suferința integrînd-o unui sens mai înalt decât ea în sine, se înalță deasupra condiției terestre (telurice) și prinde zbor sufletesc. Se simte liber și împlinit. Se simte așa cum dealtfel și este: frumos!
Și totuși... acestea sunt doar prefigurări ori manifestări nedepline ale posibilităților omenești.
Găsim prin Hristos că în mod minunat omul poate trăi o experiență transfiguratoare a suferinței care îl duce în văzduhurile deplinătății, ale desăvârșirii și Veșniciei.
Ceea ce cred că oferă specificul acestui travaliu aparte, cu totul excepțional, este că sensul suferinței nu îl mai dă, acum, omul. De data aceasta sensul este dat din afara omului, mai precis sensul este revelat. Dumnezeu Omul îi predă Atotomului făclia tainei suferinței.
A trebuit să avem parte de Hristos Răstignit și Înviat pentru a recupera deplinul și bunul sens al suferinței.
După Hristos, cred că picăm în mare ratare și cădere dacă ne mai batem capul cu problema sensului suferinței. Sarcina aceasta a aparținut omenirii când încă se afla în răspăr cu Dumnezeu.
Dar când Dumnezeul nostru, din Marea lui Milă și Iubire Jertfelnică, a intervenit în istorie prin Întruparea Fiului și prin Lucrarea Lui, atunci Iubirea a făcut ceea ce omul nu reușea în ruptul capului să facă: din suferință a născut învierea și înfierea noastră. Și tot drumul primenirii noastre întru Lumină, întru Sfânta Pace, întru Ființă ne-a devenit fiecăruia accesibil și totodată poruncă. "Fiți sfinți...!"
Suferinței îi șade bine cu Harul. Altminteri e ca rubinul într-un rât de porc.
Doar dacă omul se arată cu totul dispus să conlucreze cu Harul, renunțînd la orice alte concubinaje urât mirositoare înaintea Domnului, el primește rostuirea fecundă a suferinței întru devenire și împlinire. Operă și destin.
Dar cine ne învață să primim suferința și sensul ei nou, transfigurator? Cine ne poartă de mână de la abecedar la desăvârșire?
Maica noastră Biserica, Sfânta Biserică, păstrătoarea tuturor Tainelor - a porților și meșteșugului îndumnezeirii omului. Cea care ne arată un cosmos nou și care ni-l păstrează nealterat, prin Sfânta ei Tradiție, înaintea ochilor sufletului: Cosmosul Hristocentric.
Mare e taina suferinței și fericiți sunt cei care se țin cu bărbăție smerită înlăuntrul ei!
Last edited by Ioan_Cezar; 16.08.2014 at 06:14:04.
|