Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Florin, dar budismul neaga existenta unui Dumnezeu personal.
Cel putin asa afirma toti istoricii religiilor si ai filosofiei.
|
Aceasta inseamna ca “
toti istoricii religiilor si ai filosofiei” nu au citit Sutra Lotusului, Sutra Mahaparinirvana – in care este descris Buddha cel Etern – ca
Sine Neschimbator (Atman), extatic, fara inceput si sfarsit - sau
Kulayarāja Tantra (“Imparatul a Toate – Creator”). Invataturi atribuite lui Buddha in ultima parte a vietii sale.
Din punct de vedere pedagogic este mai facila inceperea efortului spiritual prin raportare la “Persoana”, la autoritatea “Persoanei”.
Nu este usor de explicat de la inceput cum adancul Fiintei este “dincolo de existenta”. Asa cum afirma sf Ioan Damaschin in Dogmatica (
CAPITOLUL IV Despre ființa lui Dumnezeu.)
Buddha Sakyamuni a fost neconventional. A preferat sa-si inceapa expunerile cu aspectul mai dificil de inteles al Personei si realitatii in general, prin predarea invataturilor despre cele patru adevaruri nobile si Vacuitate.
In mod uzual slobozenia mintii se obtine prin ascultare si cultivarea dragostei, atunci cand inima se topeste in focul iubirii ca ceara – fara cultivarea unor meditatii speciale care sa elibereze mintea de fixatii.
Lectiile despre vacuitate au fost destinate celor cu mintea mai agera. Slobozenia mintii in cazul acestora poate fi obtinuta mult mai repede, inainte de dobandirea dragostei. O evolutie psihologica atipica dar perfect posibila. Odata curatata mintea de fixatii, dragostea poate fi dobandita natural impreuna cu multe virtuti, pentru ca aceasta este curata iar puterea concentrarii foarte mare.
Citat:
Sau tu afirmi ca budismul accepta existenta unui Dumnezeu personal sau a unui Dumnezeu Treimic ?
|
Bineinteles ca budismul accepta existenta unui Dumnezeu personal, denumit
Buddha Primordial.
Perceput de asemenea Treimic – Dharmakaya (necorporal, incomprehensibil și incognoscibil),
Sambogakaya (aspectul plin de slava) si Nirmanakaya (aspectul vizibil, inteligibil) – O singura Fiinta in Trei Aspecte simultan.