Citat:
Mai întâi, Florine, îmi exprim mirarea că tocmai în Anul Omagial Euharistic (Taina Spovedaniei și Taina Euharistiei) care se desfășoară în BOR, pe forumul nostru apar reinterpretări aflate în dezacord cu învățătura Bisericii în privința Spovedaniei.
Apoi tu porți semnătura de ortodox. Bun, așa o fi, nu neg eu asta, însă e oare ortodox modul în care scrii despre Spovedanie? E conform cu învățătura și practica Bisericii Ortodoxe?
Dar mai bine hai să vedem ce spune Evanghelia despre Spovedanie, întrucât scrii că nu zice nimic despre obligativitatea Spovedaniei și mai adaugi că nu găsești nimic despre nevoia unui "releu pământesc". (Despre practica Spovedaniei conform Tradiției Bisericii ar fi multe de spus, dar să ne ținem deocamdată la Scriptură.)
Taina Spovedaniei este dăruită și poruncită de Mântuitorul în două trepte succesive:
1) Făgăduința către Apostoli: "Amin grăiesc vouă: Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și-n cer și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer." (Mt 18, 18)
2) Instituirea Tainei, după Înviere, când Domnul S-a arătat Apostolilor și a suflat asupra lor zicînd: "Luați Duh Sfânt, cărora le veți ierta păcatele, se vor ierta lor; și cărora le veți ține, vor fi ținute." (In 20, 22-23)
Tot din NT fac parte și următoarele: FA 19, 18; 1 Co 5, 1-7; 2 Co 2,5,11; 1 In 1,9.
Despre iertarea păcatelor și curățirea sufletului prin intermediul preoților (urmași în directă succesiune apostolică), Tradiția Bisericii învață prin Sfântul Ioan Gură de Aur: "Aceștia au primit puterea nu asupra necurăției trupești, ci asupra celei a sufletului, și nu de a fi martori ai curățirii, ci de a curăți de păcate." (Despre Preoție, III, 5-6)
În ce mă privește sunt frapat, ca și în cazul celorlalte Taine, de accentul pus pe puterea preoțească dăruită de Hristos prin Apostoli și transmisă mai departe prin Taina Hirotoniei tuturor duhovnicilor. Nu de alta, pricep eu, dar puterea noastră, a cestorlalți este, se pare, limitată. Sau nu?....
|
Cezar, eu nu contest faptul ca Hristos iarta pacatele prin intermediul preotului. Este evident ca Dumnezeu a randuit aceasta extensie a lucrarii.
Insa, din ce stiu eu, in NT, Hristos nu a poruncit ca spovedania sa se infaptuiasca exclusiv prin preoti.
In rugaciunea Tatal Nostru este destul de clar ca iertarea este solicitata direct de credincios, nu doar pentru el insusi ci si pentru toti ceilalti.
De asemenea, nu a precizat ca sa fie legate pacatele tuturor acelora care nu se spovedesc prin preoti.
Da, a dat putere apostolilor - Putere care este chiar El Insusi - sa ierte pacatele celor care-L cauta pe El.
===============
Spovedania este o deschidere a custii egoului catre Lumina Persoanei Lui Isus.
Este o expunere la vedere a tot ceea ce reprezentam - prin gandurile, deciziile, actiunile si neputintele noastre.
Pentru cel cu credinta, prezenta preotului poate facilita aceasta deschidere si comunicare a pacatosului
direct cu Dumnezeu.
Cand insa Dumnezeu strapunge inima
spovedania are loc tot timpul.
Sufletul comunica direct cu Duhul, experimentand usurari peste usurari.
Nu mai are timp de cele exterioare, caci taina curge incontinuu ca mierea.