Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Știința Părinților nu este la concurență cu genetica, nu e nici deasupra nici sub vreo știință, ci lucrează în alt plan: cel duhovnicesc. Că uneori Părinții apelează la câte un termen din științele lumii, asta se face pentru a ne ajuta pe noi să înțelegem unde bate cuvântul duhovnicesc. Utilizăm variate mijloace dar nu le confundăm cu scopul. Ne uităm unde arată degetul, nu la deget sau în deget. Părinții ne arată Cerul, nu pământul din om, nu lumescul vieții acesteia de care se ocupă în general științele. Ei se ocupă cu meta-fizica, nu cu fizica existenței.
|
Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Când Părintele Sofronie ne vorbește despre sânge, nu are în vedere vreo lămurire care ține de hematologie, sistemul cardio-vascular ori gene și codoni, ci sugerează, prin apelul la un mijloc plastic de expresie, că viața evlavioasă a mamei are consecințe profunde asupra vieții copilului. Ne mai învață astfel ceva care scapă amatorilor de termeni genetici: inima duhovnicească a mamei comunică cu inima duhovnicească a fătului încă din timpul vieții intrauterine. Stările sufletești ale mamei sunt prima învățare primită de copil. Cu cât aceste stări sunt mai sănătoase duhovnicește, cu atât mai sănătos duhovnicește se va dezvolta și copilul. Iar această învățare, această permanentă educație duhovnicească se va prelungi și mai apoi, după naștere, în relațiile duhovnicești dintre mamă (tată, familie) și copil.
|
Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Acești oameni nu explică cum se "traduce" în ADN viața duhovnicească, întrucât ei nu explică Tainele ci le trăiesc, le experiază, le cultivă. Părinții pun mereu accentul pe factorii duhovnicești pentru că voiesc ca noi, mamele și tații, să ne dezvoltăm duhovnicește, iar prin aceasta să îi ajutăm și pe urmașii noștri să se dezvolte duhovnicește. Apoi vin și celelalte, pe această bază bună, absolut necesară.
|
Este adevărat că părinții pustiei cunoșteau foarte multă mistică, insă cunoșteau la fel de bine, multă antropologie și demonologie, fără a avea pretenția să vorbească în termeni științifici.
Omul din punct de vedere duhovnicesc este privit în întregul său: trup și suflet. Pentru ca un om să sporească duhovnicește în bune condiții, are nevoie de o deplină sănătate atât a sufletului cât și a trupului. Sufletul nu se poate sfinți în afară de trup, fiindcă trupul este templu al Duhului Sfânt. Moaștele sfinților sunt o dovadă clară a faptului că trupul participă la viața duhovnicească.
Sf. Apostol Pavel spune în epistola sa către Tesaloniceni: "Însuși Dumnezeul păcii să vă sfințească pe voi desăvârșit, și întreg duhul vostru, și sufletul, și trupul să se păzească, fără de prihană, întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos" (1 Tesaloniceni 5:23)
Termeni de specialitate ca ADN, ARN șamd. n-au prea mare relevanță, fiindcă nu depășesc cadrul limitat în care sunt ultilizați. Ar fi putut exista oricare alte denumiri in locul lor. Adam nu a terminat să numească tot ceea ce Dumnezeu a lăsat în creație și de aceea această sarcină a rămas pentru omul zilelor noastre, care este de-a dreptul robit patimilor și mult mai îndepărtat de Dumnezeu prin păcatele sale, spre deosebire de Adam. Astfel de oameni nu sunt în stare să numească inspirat cele lăsate de Dumnezeu și nici să facă știință inspirați de Dumnezeu, deși, ei se laudă că unul este mai deștept decât altul, dar sunt incapabili să rezolve o sumedenie de probleme arzătoare ale umanității!
ÎPS Hierotheos Vlachos spune că marii Părinți ai Bisericii au avut o experiență personală a lui Dumnezeu, au ajuns la îndumnezeire, dar au avut și daruri intelectuale însemnate, fiind înzestrați cu "capacitate intelectuală" și cunoscând, de asemenea, cultura epocii lor. Astfel, au fost capabili să exprime această experiență...