RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE
FAMILIA
Femeia și Familia
=PARTEA A TREIA=
-I-
Femeia pură cu personalitate superioară puternică, cu suflet deschis oferind sfat, ajutor și mângâiere celor care au nevoie de ele ar putea părea o plăsmuire ireală, dacă nu am vedea-o chiar lângă noi.
Nu ignor viața femeilor celebre prin talentele lor. Dar adevăratul talent e o excepție, în timp ce descoperim în fiecare clipă în umbră mame care întruchipează portretul femeii puternice din Cartea Înțelepciunii. Obligațiile feminine, aceleași acum trei mii de ani ca azi, nu sunt nicăieri mai concludent înfățișate ca în Biblie. Nimic din ce e cu adevărat uman nu e schimbat de trecerea timpului.
Iubiți-vă unii pe alții ca frații, spune și repetă de mai multe ori Evanghelia. Ceea ce pare să indice că prietenia frățească e cea mai naturală, cea mai solidă, cea mai profundă afecțiune. În mod surprinzător însă tinerele nu caută întotdeauna prietenia la surorile lor. Uitați o clipă că majoritatea surorilor se înțeleg de minune, pentru a admite că în unele Familii domnesc certuri frecvente între copii sau mai degrabă răceală. Această absență de afinitate e uneori rezultatul unor gelozii supărătoare. Ea mai ține și de frecușul zilnic care produce divergențe, șocuri în fiecare clipă. Caracterele pot fi foarte diferite în aceeași Familie și dacă nu se ajunge la conciliere, pot apărea conflicte. Problemele generate de interese se vor adăuga acestor tensiuni deja destul de puternice. „Cu cine vrei să mă judec? Îmi spunea o prietenă aflată
într-un etern proces cu fratele ei. Cu zulușii, cu hotentoții, cu care nu am nimic de împărțit?”
Rar există egalitate absolută într-o Familie numeroasă. Cei mici admit cu greu că frații și surorile lor mai mari se bucură, datorită vârstei, de unele privilegii. Apar supărări, ranchiune pentru că firea omenească e imperfectă, pentru că asumarea răspunderii e rară. Apoi fratele și sora se cunosc prea bine pentru a se judeca obiectiv. Unele caractere se aseamănă cu acele tablouri ce trebuie privite de la distanță pentru că de aproape par mâzgăleli. Cele mai mici toane, cele mai mici imperfecțiuni manifestate continuu, fac să treacă neobservate calități remarcabile. Sunt spuse multe verde în față, prea multe. Prietenia e un obiect casabil, spart nu mai poate fi reconstituit. Pare mai ușor de dat dovadă de tact între prieteni ca între frați sau surori. Ne vedem prietenii când avem chef, în Familie ne vedem mereu, uneori în momente când nu prea suntem dispuși la concesii, de aici dificultățile. Suntem obligați, de voie de nevoie, să ne adaptăm dispoziția la exigențele celorlalte persoane care au aceleași drepturi ca noi, cu toate că nu le-am ales ca pe prieteni pentru că ne-au plăcut.
-II-
Se spune că formarea caracterului se realizează în Familie, că sunt mult mai bine crescuți copiii care au mai mulți frați și surori. Ei nu au într-adevăr egoismul copiilor unici, ci alte defecte. Sunt tachinări care înăcresc băieții, iar pe fete, ofensându-le, le fac să se închidă în sine. Părinții cred uneori că e mai bine să-și lase copii să se descurce între ei, cu toate că s-ar impune să reprime cu multă grijă, dacă nu certurile ușoare, cel puțin rivalitățile de inteligență dintre băieți sau de frumusețe dintre fete mai mari. Din fericire frații, surorile care se înțeleg bine predomină. Amintirile din copilărie, temele făcute la aceeași masă, necazurile, bucuriile trăite în comun în primii douăzeci de ani de viață îi vor apropia și ei vor fi cei mai buni prieteni, dacă sunt amabili unii cu alții și dacă părinții mențin armonia.
Iată două surori de vârstă apropiată, care nu s-au despărțit niciodată, care au devenit gemene sufletește. Viața lor zilnică e aproape identică, hainele asemănătoare. Caracterele diferite nu le împiedică să gândească la fel pentru că au fost crescute la fel. Sunt atât de unite, atât de asemănătoare încât îndepărtează tacit din viața lor tot ce le-ar putea despărți și îmbătrânesc împreună certându-se uneori, dar în fond adorându-se. În cazul unor asemenea surori când una dintre ele se mărită, cealaltă se identifică în continuare cu existența ei, îi devine satelit, îi crește copiii ca pe proprii săi copii și găsește destulă fericire pentru sine în fericirea celorlalți. Așa se poate explica secretul adorabil al seninătății acestor fete bătrâne atât de utile într-o Familie.
Când e vorba de un frate și de o soră afecțiunea capătă un caracter diferit. Firile feminină și masculină se completează reciproc. Binele pe care o soră îl poate face fratelui său e incalculabil. Ea îl ferește de rău determinându-l să-i respecte puritatea, ea îi inspiră sentimentul unei datorii care place firilor curajoase, datoria de protector. Ceva puternic și delicat caracterizează atașamentul dintre un frate și o soră. Discutând ei se lămuresc unul pe altul prin felul în care faptele se prezintă rațiunii viitorului bărbat și tactului în formare al viitoarei femei.
În Familiile numeroase se formează în acest mod grupuri, de cele mai multe ori de câte doi, în funcție de potrivirile de fire sau de vârstă. „Ăia doi” își iau întotdeauna apărarea unul altuia, își acoperă faptele rele, intervin unul pentru altul pe lângă părinți. Dar copiii mai mari își au locul lor aparte care comportă o grămadă de îndatoriri.
-III-
Multe fetițe însoțesc, supraveghează, păzesc țânci un pic mai mici ca ele. În gospodăriile sărace cea mai în vârstă, la șapte sau opt ani, e deja de mare folos. E ceea ce le dă copiilor unei mari majorități capacitatea de a se descurca singuri la o vârstă când cei din Familiile înstărite nu sunt încă în stare s-o facă. Totuși chiar printre cei bogați multe fete aud
spunându-li-se: „Trebuie să cedezi pentru că ești mai mare.” Sentimentul responsabilității apare așadar devreme și uneori e cam apăsător. Nu e întotdeauna plăcut să fii dată ca exemplu pentru că aceasta impune mai multe virtuți decât ai vrea să practici și o îngăduință mai curând forțată decât firească. Să se ocupe de frățiori e o misiune onorabilă care înalță copila în proprii săi ochi, dar care o plictisește adesea atât de mult că o face morocănoasă.
Surorile, frații pe post de profesori le cer prea mult elevilor lor din exces de zel și din lipsă de experiență. Nu contează, cel mare, frate sau soră, e o forță într-o Familie. El devine cap de rând și-i antrenează pe ceilalți după el. Dacă cel mare e muncitor, cei mici vor fi rareori leneși. Impulsul e dat. Și dacă cel mare e o fată, responsabilitatea, obișnuința abnegației îi vor deveni o a doua natură. Ea va avea îndatoririle unei mame, fără să aibă bucuriile ei. Cei mici o vor vedea în ea un tutore, nu o soră și se vor răzvrăti adesea împotriva autorității sale șubrede. De nevoie se va resemna cu aceasta și va da dovadă de o răbdare, de o îngăduință care nu sunt specifice vârstei ei.
O cunoștință de-a mea, soră mai mare rămasă în cămin din datorie, a văzut cum cresc, apoi cum i se risipesc frații și surorile care o invidiaseră pentru că era prima născută. Răsplata i-a fost că a devenit din ce în ce mai folositoare părinților săi bătrâni, că a ajuns în cele din urmă prietena, sfătuitoarea tuturor.
Fiilor, pe de altă parte, le aparțin viața activă și unele forme de devotament curajos cum ar fi să aibă grijă de gospodărie în lipsa tatălui sau să câștige prin muncă o situație de care va beneficia toată Familia. Afecțiunea dintre frați, bine înțeleasă, e în realitate o prietenie cu reciprocitate asigurată legată între suflete egale, pentru că între frați nu e nicio deosebire de condiție. Ea se întărește printr-o obligație infinit mai precisă. Aceasta e cu atât mai adevărat cu cât atunci când divergențele se accentuează, când certurile izbucnesc, nimeni nu se simte liber să renunțe la dragostea pentru ceilalți, la a-i ajuta la necaz. Ne putem închide inima, dar nu vom uita niciodată că în trecut părinții ne iubeau la fel pe toți. Amintirile comune călcate în picioare pot agrava urile, ranchiunele dintre frați, dar îi și pot ajuta să se ierte, să se împace, pentru că le e imposibil să întoarcă pagina și să spună, ca după o ceartă între simpli prieteni, „S-a terminat!”.
Se cuvine deci ca frații să dea dovadă de îngăduință reciprocă și mai ales să evite să se izoleze unii de alții. Fetele, mult mai dornice de afecțiune, sunt cele care au tendința de a se închide în propria carapace. Surorile, frații lor să încerce să le înțeleagă, să le încurajeze să se intereseze de bucuriile și de succesele celorlalți, să le obișnuiască cu acea încredere care permite să ni se înapoieze ce am dat fiindcă a ști să primești simpatia e uneori un act de generozitate. Să se întrajutoreze „ca degetele de la mână”, să se înțeleagă și dacă nu pot, să se menajeze e datoria esențială a fraților și surorilor. Aceasta pentru ca într-o zi, când casa unde au crescut va fi goală, când părinții vor fi dispărut, grupul să continue să existe prin legăturile de inimă și de sânge, iar copiii ce i se vor naște să simtă că fac parte din aceeași Familie.
Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|