View Single Post
  #15  
Vechi 12.09.2014, 21:14:38
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Distincțiile foarte tranșante ciopârțesc de obicei taina omului.
Harul preoțesc lucrează în întregul persoanei, trup și suflet. Cei care au parte de Taina Maslului cunosc aceasta.
Intervenția medicului, de asemenea, tămăduiește și sufletește, nu doar trupește. Tocmai de acea medicii își însușesc (sau nu) și psihologia medicală, iar unii dintre ei nu intervin fără rugăciune (un exemplu ar fi Sfântul Luca al Crimeii, neurochirurg).

Sunt însă și diferențe de grad, de sens, de nivel. Există o anumită specificitate, se pune și un diagnostic diferențial. Pentru că Dumnezeu nu a făcut lumea otova, ci nespus de diferențiat, de complex, ierarhizat și intercorelat.
Diversitatea lumii implică și unitate. În Creație se suprapun și conclucrează legi de niveluri diferite (duhovnicești, fizice, chimice, matematice, sociale, psihologice etc.). A reduce comlexitatea lumii la un singur palier se numește reducționism. Are și acesta o anumită valoare metodologică, ce-i drept, euristică mai întâi. Dincolo de care, însă, începe îngustimea minții, rigiditatea și pierderea nuanțelor.

O intervenție chirurgicală pentru corectarea strabismului nu se face în vederea tămăduirii unei patimi sufletești, după cum duhovnicul nu intervine ca să elimine piatra la rinichi a pacientului care urlă pe targă la Urgențe, nici punga de puroi de la rădăcina unei măsele.
Când Domnul poruncește să tai mâna sau să scoți ochiul, nu se adresează micii sau marii chirurgii medicale, ci lucrării duhovnicești a despătimirii care nu admite compromisuri ale minții, spiritului și voinței omului (verbul folosit este "a tăia" și "a scoate", precum și "a arunca de la tine").
Bine este să cerem Domnului harul discernământului și încă mai bine ar fi pentru noi să îl și primim și să îl folosim dîndu-ne silința.
Reply With Quote