@Ioan-Cezar
Nu stiu de ce te-ai suparat.
Eu nu criticam parerile tale ci a acelui arhimandrit Sofornie din care este citatul acesta:
Trei lucruri nu înțeleg:
1) o credință adogmatică,
2) un creștinism nebisericesc,
3) un creștinism fără nevoință.
Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) sunt pentru mine un singur tot al vieții. Mie mi se pare nedrept a pretinde că în Biserică toate trebuie să fie "după gustul nostru". Atunci când vorbești despre îngustimea cadrelor confesionale, eu te înțeleg. Și eu de mii de ori am răbdat și rabd strâmtorări, dar le rabd pentru că de la Biserică am și darurile pozitive.
Deci (asa se intelege, poate ca traducerea textului este mai nefericita) ca el diferentiaza si nu accepta acele 3 lucruri.
Si eu incercam sa inteleg ce anume numeste el crestinism nebisericesc. Pentru mine, in limba romana, inseamna sa il traiesti in afara bisericii (lacas) si deci am inteles ca el nu accepta rugaciunea in afara bisericii (lacas), adica cea individuala, de acasa.
Dar am spus mai spus, am inteles ca el vede lucrurile asa prin monahismul lui.
Eu sustin ca aceste lucruri exista concomitent.
Esti crestin (in speta ortodox, dar la fel de bine si catolic si etc.) si atunci cand te rogi acasa si cand te duci la biserica.
Un crestinism fara nevointa - depinde ce intelege fiecare prin nevointa. Unii se izoleaza in varf de munte, altii se biciuiesc, altii tin postesc negru. Dar si cei care traiesc in lume, in familie si bolnavi fiind sau fara putere de oricare ar fi ea nu pot sa nu manance, tot in crestinism traiesc. Si a-ti lasa treburi, placeri, odihna, familie pentru ate ruga acasa sau la biserica, tot nevointa inseamna.
Referitor la rugaciuni ti-a explicat si Mosh-Neagu si tu nu intelegi cumva.
Exista oameni (multi) care se roaga simplu, cu vorbele lor, care nu cunosc limbajul aceala scolastic, care nu stiu sa citeasca.
Si se roaga simplu, cu vorbele lor, din suflet.
Nu inseamna ca nu sunt cresti si nici ca delireaza.
Sigur atunci cand nu hulesc.
Dar cand spui "Doamne Iisus Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieste pe mine credinciosul" sau "Iti multumesc Doamne pentru ajutor", te rogi din suflet.
Poate ca in prima tu vezi o dogma. Eu nu.
S-ar putea totusi sa nu ne intelegem asupra termenului de dogma sau nu stiu cum sa ma exprim.
Asa cum spune Mihnea, termenul a ajuns sa fie rau folosit. Eu mi-l amintesc de cand am facut putina filozofie in facultate, ore la care nu am inteles nimic.
Se foloseau niste termeni total abstracti, printre care si dogmatism.
Eu cand spun dogma nu ma gandesc atat la legile astea simple ale ortodoxiei pe care le stie oricine, cat la toate scrierile astea teoretice teologice, incuiate, cu termeni mareti si abstracti.
Si sunt oameni care numai la asta se rezuma: teoria.
Dar credinta are si o latura practica, adeseori uitata. Si mai are si sufletul, omul, iubirea si alea uitate/neglijate.
UIte citeste acum si ce ai scris aici:
"Deci, vrem nu vrem, trebuie să alegem: ori învățăm să trăim, să iubim și să ne rugăm în cadrele trasate de Biserică prin reperele absolut necesare și revelate care sunt dogmele, ori ieșim din limitele adevărului de credință și, lipsiți de orice conștiință dogmatică, ne rugăm ca leii, ca vaca, precum struțul, ori așa cum ne suflă duhul ultimului drog consumat sau cum ne inspiră... nu știu cine.
A treia cale nu văd să fie. Dacă ne voim creștini."
Parca spuneai ca nu te impotrivesti rugaciunii individuale. Eu in fraza asta vad exact inversul.
Copiii mici, oamenii care nu stiu multa carte se roaga totusi si asta este poate cea mai frumoasa si sincera si placuta lui Dumnezeu rugaciune.
Nu desfiinta omul, doar atat spunem si eu si Iustin!
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Last edited by sophia; 17.09.2014 at 13:08:28.
|