Hristos adună cele două ipostaze ale Poruncii într-o conjuncție părînd a face imposibilă urmarea lor deopotrivă în noi. Cred că nu e creștin care să nu fi avut la un moment dat de înfruntat dilema sfâșietoare pe care o pomenește Saharov. Sfântul e foarte subtil când se pune pe mărturisit treaba asta... Și are un așa umor acolo, ne ia într-un fel angelic peste picior, amintindu-ne că noi nu putem face nimic de credem că stă în puterea noastră să fim creștini. E și puțină maliție strecurată în text, una foarte fină, aluzivă...
Mesajul îl percep astfel: nu poți urma poruncile Domnului. Este imposibil.
Dar dacă devii conștient de asta și te îngrozești de neputința ta și îți dai seama cât de nenorocit ești și de mincinos și de orb, atunci poate că vei avea o mică surpriză. Rugîndu-te la El să îți poarte și această neputință.
Omul nu poate iubi pe Dumnezeu. Nici pe aproapele. Abia când se urăște pe sine cel neputincios și orb, Se coboară Duhul și îl poartă de mână arătîndu-i cum se face, totuși, treaba iubirii. Și astfel, prin El, capătă viață și Porunca Iubirii în noi.
Dar noi voim să le facem pe toate de unii singuri. Că suntem capabili. Și astfel, iar și iar, cădem din iubirea Domnului, în țărână.
Doar prin Hristos putem urma Porunca lui Hristos.
|