View Single Post
  #1308  
Vechi 01.10.2014, 01:07:47
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de t4ilgunn3r Vezi mesajul
...si exista o cale rationala prin care se ajunge la concluzia asta sau trebuie intai sa crezi si ulterior vei primi Revelatia, Adevarul si dovezile, asa cum explica Cezar la #1270 s-a intamplat cu el?
În primul rând aș vrea să îmi precizez rezervele față de concepția lui Iuliu, care mi se pare exagerată. Sunt de acord cu el că viața este permanent întreținută de Dumnezeu și că fără El nu poate ființa / exista decât nimicul.
Însă nu pot împărtăși ideea că "nu există nimic" și că, implicit, totul e o plăsmuire a minții omului. Ba există, cum să nu existe, Creația există și este Opera Creatorului, iar Acesta nu își părăsește Lucrarea ci o ține în Palma Sa.
Se întâmplă des ca, atunci când nu dăm de cap problemei cunoașterii, să credem că de fapt nu avem ce cunoaște, că adică nu e nimic de cunoscut. E o cale ușoară de a scăpa de o problemă, atunci când ai obosit să tot încerci să o rezolvi: o desființezi prin negare. Dar asta înseamnă implicit că te dai bătut și faci pe învingătorul, când de fapt ești învins.
Dacă ești onest, știi că de fapt ai renunțat să mai încerci să rezolvi problema. E urât și păgubos să te faci că plouă și să decretezi că nu există ceea ce de fapt te-a preocupat tocmai pentru că există. Nu e mai bine să iai o pauză, să mai studiezi, să îți mai fortifici mintea și să îți curățești inima, apoi să pornești din nou la înfruntarea problemei?

Acum e o altă problemă - cunoașterea; capacitatea omului de a cunoaște, condițiile cunoașterii etc.. Cum cunoaștem noi ceea ce, indiscutabil, există. Putem cunoaște realitatea? În ce fel? Participăm la cunoaștere? Cum? Aici avem puzderie de teorii ale cunoașterii...
Biserica are propriul Ei mod de a prezenta problema cunoașterii. Pavel zice ceva despre "ghicitură", Domnul este Cale și Adevăr și trimite "Mângâietorul, Duhul Adevărului, Care pre toate vi le va aduce aminte...", auzim și despre "răpirea în duh" și despre străvedere, sunt și Fericirile, sunt și condițiile tâlcuirii la Sfântul Maxim Mărturisitorul etc. etc. Este și Taină - mai ales Taină...

Așadar facem distincție între ontologie - teoria despre existență și gnoseologie - teoria despre cunoaștere. Ar mai fi de luat în calcul și epistemologia - teoria despre cunoașterea științifică sau despre cunoașterea și evaluarea cunoașterii...

În ce mă privește, întrucât văd că pomenești spusele mele (și am impresia că le răstălmăcești), te rog să mă ierți dar sunt silit să reiau și să reformulez - am vorbit în postările precedente doar despre următoarele:
1) Am fost ateu, prin concepția îmbrățișată în școlile ateiste românești despre om, natură și Dumnezeu; inima mea însă, am descoperit mai apoi, nu a încetat să se roage lui Dumnezeu. Când mă declaram ateu, în mulți din acei ani făceam un lucru absolut aberant (din punctul de vedere al conștiinței mele de ateu): uneori mă rugam, cu rugăciunile copilăriei, învățate de la mama mea și de la bătrânii satului. Totuși mă consideram ateu, iar rugăciunile acelea mi se păreau o slăbiciune trecătoare, un fel de atavism ori un infantilism... Psihologizam taina rugăciunii, pe atunci.
2) Am descoperit pe când studiam biologie (și alte discipline conexe) că este absolut necesar să admit existența unui Creator. Inteligența pe care o descopeream în intimitaeta funcționării viului mă uluia și m-a cucerit în așa mod încât am descoperit, prin efortul studiului/ cugetării la ceea ce mi se dezvăluia neîncetat, că Dumnezeu este Autorul vieții. Și că nu se poate întâmpla nimic în organismele vii fără Putere Dumnezeiască implicată în orișice manifestare biologică. Dumnezeu respiră în organismele vii, viața este suflarea Domnului în lucruri. Acest deznodământ al cugetării mele mi s-a impus, nu l-am scornit eu. Menționez însă că am avut o aplecare pătimașă față de un anumit lucru fără de care cred că nu aș fi ajuns la nici un rezultat: eram onest cu mine însumi când studiam. Nu toleram nici a mai mică urmă de minciună sau posibilă falsificare, în interiorul cugetării mele sau la vreun autor. Depistam improvizația, prosteala ori bâlba de la o poștă, indiferent cine era autorul. Poate de atunci, din vremea tinereții mele studioase am rămas cu un dispreț adânc față de minciună și cu o silă poate prea expresivă față de omul mincinos și fățarnic. Știu că viața nu poate exista acolo unde e minciună.
3) Mulți ani am rămas la acest stadiu: Dumnezeu este, Dumnezeu însuflețește, fără Domnul nimic este. Dar nu îmi puneam problema raportului meu cu Dumnezeu. Sau, o lichidam rapid, spunînd în sinea mea - e OK, sunt OK înaintea lui Dumnezeu, ce rău am făcut eu, că doar nici măcar o muscă nu pot omorî fără să îmi fac reproșuri serioase. Îl imaginam departe de conștiința noastră omenească, limitat cumva la insuflarea materiei și fără să intervină în istoria oamenilor. Nu mergeam la Biserică, nu găseam vreo legătură între Dumnezeu și slujbele bisericești, vedeam oameni prinși în obiceiuri vechi și ridicam nepăsător din umeri - relicve... Mă consideram coleg de breaslă cu Dumnezeu, că doar și eu compuneam ode, iubeam, dăruiam... Nu bănuiam că dacă făceam cumva vreun strop din toate acestea, atunci aceasta era tot darul lui Dumnezeu. Eu credeam că-i opera mea și că sunt mare și tare. Eram foarte înfumurat și credul. Îi credeam pe toți dracii mândriei.
4) Nu știu dacă mai întâi am crezut și apoi am primit Revelația, precum spui... Mai degrabă cred că mai întâi am primit Revelația (ca o odihnă dată minții mele căutătoare și însetate) și abia apoi am început să cred, firav și incomplet, în Cel descoperit mie. De-o vreme mă străduiesc să Îl cunosc pe Dumnezeu altfel decât pe calea naturală pe care Îl căutam în adolescență și tinerețe. Și astfel să primesc mai departe Revelația, Adevărul, dovezile. (deși eu nu mai caut dovezi, că doar le-am trăit deja; mai degrabă e vorba de încredințare)
Iar aceasta se dobândește, cred eu, pe căile deschise ale Bisericii: rugăciune, post, slujbe, Sfintele Taine, nevoință / micșorare de sine.

Este posibil să nu mai primesc nici o altă descoperire în plus față de cât am primit. Cred că am primit deja suficient (deși inima mea tânjește, iar mintea îmi e întunecată de păcate și voiește Lumină). Am cunoscut deja, cu mintea și cu inima, pe Domnul, atât cât a fost posibil în împrejurările ticăloșiei mele. Dacă aș fi fost mai curat, poate că Domnul mi-ar fi dat să Îl cunosc mai mult. Însă atât cât am cunoscut, prin Mila Domnului, îmi e suficient să spun: Mare este Dumnezeu! Minunată Iubirea / Puterea / Înțelepciunea Lui! Neputincioasă e mintea și limba omului să-L zugrăvească în bogăția Lui de necuprins.
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

Last edited by Ioan_Cezar; 01.10.2014 at 17:45:24.