View Single Post
  #27  
Vechi 29.09.2006, 07:39:05
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locaţie: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

XX. TAINE CUMPLITE

O discutie intre ateism si catolicism este posibila.Vorbesc la acelasi nivel filozofic,cu argumente de acelasi ordin.Dar o discutie intre ateism si Ortodoxie este imposibila,caci Ortodoxia vorbeste o limba cu totul de neinteles pentru ateism.Ea intelege limba ateismului surprinzator de bine,dar daca va vorbi aceeasi limba,va inceta sa fie ortodoxa.
Sa luam,ca exemplu,discutia privind natura omului.Catolicismul considera ca omul este alcatuit din trup si suflet.Ateismul nu accepta existenta sufletului si afirma ca omul este alcatuit doar din trup.Aceasta negare a fost un raspuns la conceptia catolica despre om.
Incercand sa exprime taina profunda a naturii umane intr-o forma simpla,catolicii au preluat ideile grecesti despre sufllet si trup,care erau cat se poate de usor de inteles.La fel ca si anticii,ei au descris sufletul ca fiind o entitate independenta,avand o existenta autonoma,ceea ce omul este in mod esential;au coborat trupul la nivelul unei poveri inutile care,asa cum credeau grecii,intemniteaza sufletul si-l impiedica sa se dezvolte in mod liber.In felul acesta,taina existentei umane a cazut la nivelul naiv al unei definitii filozofice.Aici a gasit-o ateismul si a inceput sa discute despre ea,caci si ateismul opereaza la nivelul definitiilor filozofice.Asa a inceput un schimb nesfarsit de argumente filozofico-stiintifice,care va continua pana la sfarsitul lumii fara sa dovedeasca nimic,fiindca dovada este cautata in sfera ratiunii pure si nu in cea care se afla dincolo de ea.Ratiunea are doar o valoare auxiliara;singura,ea nu duce nici la cunoastere ,nici la certitudine.
Prin urmare,cum ar putea Ortodoxia lua parte la o discutie atat de naiva fara a cobori la acelasi nivel de naivitate ?Ortodoxia refuza sa dea definitii filozofice a ceea ce este omul,trupul ori sufletul.Ea stie ca omul este mai mult decat ceea ce este aparent,dar de asemenea stie cfoarte bine ca nu poate nici descrie,nici defini sufletul,si nici nu poate considera trupul ca fiind ceva comprehensibil mintii umane.Oricat ar analiza mintea omeneasca lucrurile,ea poate intelege doar simbolurile pe care le creeaza ea insasi,iar nu esenta.
Iata ce spune Sfantul Grigorie al Nyssei despre om:”Caci,dupa cate mi se pare,alcatuirea omului este coplesitoare si de neinteles,infatisand in ea multe taine ascunse ale lui Dumnezeu”.
Ortodoxia foloseste cuvintele „suflet”,”trup”,”materie”,”spirit” fara a se referi intotdeauna la aceleasi lucruri cu ajutorul acelorasi cuvinte.Foloseste cuvinte luate din vocabularul omenesc pentru ca trebuie sa se exprime.Insa niciodata nu consimte sa ingradeasca in limitele inguste ale unui concept uman o intreaga taina pe care nici macar ingerii nu pot s-o inteleaga.Si nici nu consimte sa imparta omul in compartimente ermetice numite suflet si trup,sau,asa cum fac unii eretici moderni,in trup,suflet si spirit.Si nici nu acorda putina importanta trupului;mai degraba,vorbeste adesea despre el ca despre intreaga natura umana:”Si Cuvantul S-a facut trup”.
Dar nu aceasta este tema noastra.Ortodoxia este o experienta,o viata in Dumnezeu ,o serie de contacte ontologice si nu un sistem de silogisme umane.Silogismele ei exista si sunt cat se poate de logice,dar sunt doar instrumente.Temeliile ei nu sunt silogismele si speculatiile filozofice ,ci experientele vii ale tariei ceresti in inimile neprihanite ale Sfintilor.Si atunci,cum ar fi posibil ca ateismul sa poarte o discutie cu ea ?!
Reply With Quote