Subiect: Purgatoriul
View Single Post
  #117  
Vechi 06.10.2014, 19:21:37
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Câtă pierdere de vreme pentru discuta pe marginea unui mutant metafizic artificial, în curs de remodelare în chiar sânul lumii care l-a produs, mai mult în subteranele ei, și anume lumea catolică.

Caracterizat de reputatul teolog catolic Hans Urs von Balthazar drept "un atavism medieval" încă persistent în mentalul colectiv catolic, complet ignorat de lucrările Conciliului Vatican II, monografiat magistral de către savantul francez Jacques le Goff (ale cărui concluzii, deloc măgulitoare, n-au produs niciun fel reacție de apărare din parte apologeticii oficiale a BRC-ului), purgatoriul își pierde contururile ferme dobândite la sfârșitul Evului Mediu și după Conciliul de la Trento, transformându-se în zilele noastre din topos (loc) în tropos (stare, mod de existență specific) după cum este descris în catehismul actual al BRC: €žPentru a ajunge la contemplarea lui Dumnezeu o etapă de purificare, numită purgatoriu, poate fi necesară. Nu este vorba nici de un loc, nici de un timp; se poate vorbi mai degrabă de o stare. În orice caz, purgatoriul, care este o suferință, nu trebuie conceput ca o pedeapsă prin care Dumnezeu s-ar răzbuna în vreun fel de necredința noastră. Comuniunea cu Dumnezeu, în care ne introduce moartea, ne face să devenim constienți, în mod dureros, de imperfecțiunile noastre, de tăgăduirile noastre în a iubi și de nevoia de a ne lăsa curațiți/purificați de puterea mântuitoare a lui Cristos. Căci Dumnezeu Însuși este cel care curăță și transformă. Dar Tradiția Bisericii catolice afirmă că cei care sunt în purgatoriu beneficiază de rugăciunile și suplicațiile adresate în favoarea lor de către frații lor [de credință] și, de asemenea, de mijlocirea sfinților deja primiți în beatitudinea vederii lui Dumnezeu”

După cum poate observa orice persoană încă teafără de influența ideologiilor și fanatismelor vetuste, purgatoriul nu mai e expresiva mașinărie de opărit suflete în vederea curățirii lor de murdăria morală minoră imprimată în timpul vieții pământești, ci mai degrabă un episod depresiv post-mortem care se tratează prin metode dureroase, dar cu efect garantat, iar în timpul terapiei un factor ameliorativ îl constituie suportul familiei spirituale și sprijinul unor personaje cu influență pe lângă terapeut.

Este poate un semn că înșiși catolicii intenționează să-l redefinească și să-l integreze într-o temă cu suport teologic ceva mai consistent.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 06.10.2014 at 19:28:43.
Reply With Quote