View Single Post
  #163  
Vechi 09.10.2014, 13:20:56
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Așa o fi cunoașterea la oamenii fără Dumnezeu, la necredincioși.
Cam așa cum spune schema ta am studiat și eu cogniția în psihologie, cu deosebirea că psihologii nuanțează mult mai mult activitatea cognitivă, pun lupa mult la mai adânc și detaliu. Psihologia cunoaște, printre altele, că nivelul cognitiv sugerat de schema ta este unul preliminar, specific gândirii preoperaționale, care operează cu date perceptive și reprezentări, adică procesează în prezența unor date intuitive (formă, culoare, mărime, greutate etc.) neputînd să se debaraseze de concret.
Or, acest nivel de cunoaștere este specific copiilor, iar, dacă e totuși întâlnit la adult, e specific unui nivel de dezvoltare IQ specific mai degrabă oligofrenului, decât omului normal.
Un om dezvoltat normal/mediu în planul inteligenței (să zicem cu un IQ de 110-120 pe scara clasică de măsurare) nu are nevoie de date intuitive sau formale, cum le numești tu, pentru a cunoaște. El poate face operații abstracte, desprinse de contextul concret sau poate trage concluzii fără sprijin ori validare intuitivă.
Logica formală, predată încă de Aristotel, arăta cum se mișcă gândirea în afar simțurilor, forma fiind la Aristotel traiectoria gândirii care nu depinde de conținutul purtat, fiind dincolo de orice date provenite prin simțuri. De aceea el putea cu ușurință să facă observații despre corectitudinea unui discurs logic urmărind doar raportul abstract dintre premise și concluzii, fără a fi interesat de informația vehiculată înlăuntrul acelor afirmații. Logica însăși a omului arată, așa cum e ea pusă de Dumnezeu în noi, că nu avem nevoie de prelegeri tibetane pentru a sesiza că oamenii operează natural și fără date intuitive. palierul logic al cunoașterii, cel bazat pe operațiile de abstractizare și generalizare, pe raționamente de tot felul, pe teorii și paradigme, arată fără echivoc că la omul rațional cogniția e mult mai complexă decât cred unii.
Respectînd și cultivînd capacitatea raționaă a omului, care poate trece dincolo de forme și imagini la gând și esență, Biserica a cultivat întotdeauna, prin oamenii de frunte ai Săi, cugetarea abstractă, puterea minții omenești, capacitatea omului de a se înălța dincolo de lutul simțurilor și reprezentărilor. Biserica lucrează în Duh și Adevăr, aceasta însemnînd, printre altele, că Ea operează cu noțiuni și idei abstracte pe care le-ar fi dorit prinse în discursul său orice gânditor laic. Dar nu le-a bănuit nici existența, nici puterea, întrucât nu i-au fost date/revelate de Hristos.

Ceea ce afirmă budismul, așa cum expui tu doctrina și cum am mai citit și la alții (de pildă în unele expuneri ale lui Dalai Lama cuprinse în niște lucrări de psihologie cognitivă) este caricatural de schematic și are iz de filosofie elementară. Ar trebui să faceți primul exercițiu de părăsire a ignoranței sclifosite studiind mai întâi psihologia cognitivă. Sunt doar câteva mii de pagini de rumegat, nu mai mult. Doi, trei ani de studiu serios și ați depășit nivelul sfertodoctului budist.
Apoi, îmbogățiți cu nuanțe și depășind nivelul de sfertodoct, puteți năzui mai sus, după o curățire prealabilă de mândria cea groasă, anume la credința în Dumnezeu așa cum învață Biserica.
Când omul crede în Dumnezeu iar Harul începe să lucreze iarăși înlăuntrul omului, în minte și inimă, atunci cogniția nu se mai reduce la schema celor 3 componente ci capătă și alte valențe. Dar asta nu se teoretizează prea mult, ci se descoperă făcînd.
Deocamdată tu ești capturat la nivelul formal tocmai în sensul afirmat și combătut de tine. Adică pur și simlu ții de forme verbale fără conținut și le plimbi de colo-colo scriind lucruri confuze, făcînd comparații deplasate, scăpînd mereu invariantul, speculînd comic dar și grotesc, bălmăjind apofaticul și catafaticul acolo unde nu e cazul, sucind și contorsionînd termenii cărora nu le poți trece de coajă la miez deoarece nu operezi, nu adâncești, ci doar învârți cuvinte al căror miez îți scapă.
Discursul tău budist e formalist, e schematic și caricatural, alunecă mereu pe lângă obiect. Dar nu te poți desprinde. Ai picat de ani buni în capcana plină de umor a propriilor afirmații: în forme. În forme goale fără conținut. Oare vei descoperi singur acest iz de gogoașă fără miez al pseudo-cugetării tale? Nu, nu-l vei descoperi câtă vreme locuiești cu gândul în coșmelia unor forme verbale și strigi ca hoțul "prindeți hoțul". Îți lipsește onestitatea și gândul autocritic. Nu te pliezi asupra propriei gândiri ca s-o critici prin lentila Cunoașterii. Pentru a face asta ai nevoie de smerenie, cât un bob de muștar, de supunere față de Gândul mai înalt decât mintea omului și de exercitarea conștiinței cognitive de sine. Dar cum la budiști smerenia e tot o formă goală fără conținut, rămâi ancorat înlăuntrul unui pustiu din care strigi că Biserica e superficială iar vidul tău cognitiv și melanjul româno-tibetan e profund. Ce poate fi mai trist și mai sâcâitor?

Last edited by Ioan_Cezar; 09.10.2014 at 13:46:51.