Subiect: Purgatoriul
View Single Post
  #149  
Vechi 10.10.2014, 15:02:57
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Spuneai mai sus, frate Ioan Cezar, ca, dupa parerea ta, chinuitorii despre care Domnul nostru vorbeste in Mt 18 ar fi dracii. Fata de aceasta, ma vad oarecum obligat sa spun cum vad eu lucrurile, altfel spus ce sau cine sunt, dupa mine, chinuitorii din Purgatoriu.
As evita sa spun ca sunt dracii, fiindca ma indoiesc ca ei au acces la altceva decat la iad. Si la lume...
Mai degraba as spune ca acesti chinuitori sunt ceea ce duce la chinurile purgatoriale: parerea de rau, teribilele remuscari. Dorinta de a fi, cat mai repede, in prezenta stralucirii lui Dumnezeu, intrevazute o clipa, la Judecata. Dorinta de a te impartasi de lumina si iubirea Sfintilor lui Dumnezeu, care L-au acompaniat la Judecata. Gandul ca ar fi fost atat de usor, in timpul vietii, sa punem de la noi o suta de dinari fata de acum, cand trebuie sa punem zece mii de talanti. Pentru un pic de suferinta, pentru un pic de umilire, pentru o cruce pe care nu am dus-o in timpul vietii vom avea de platit un pret mult mai mare. Chiar si in timpul vietii ne vine sa ne dam palme pentru pacate. Dumnezeu ne-a iertat dupa spovada si stim cu siguranta credintei ca a facut-o. Dar, o parere de rau pentru pacatele facute ramane. Ne vine sa ne dam palme la gandul "oare cum am putut ?" Oare cum am putut sa imi bat joc de cutare persoana draga ? Oare cum am putut sa Il hulesc pe Dumnzeu si inca de fata cu altii ? Oare cum am putut sa-mi risipesc tineretile in carciumi, cum am putut sa-mi ucid copiii, cum am putut sa ascult mai mult de oameni, decat de Dumnezeu ? Purgatoriul poate incepe pe pamant, iubite frate, si e foarte bine ca focul remuscarii sa arda mai mult in viata aceasta, ca sa arda mai putin in viata viitoare. Fiindca, daca acum, cand Il cunoastem "in ghicitura" focul acesta ne parjoleste inima, cu atat mai nestins va fi dupa ce Il vom vedea fata catre fata: si vom ajunge la vorba Lui, vom ajunge ca noi insine sa dorim sa ne fi taiat mana cu care am pacatuit, limba cu care am blestemat, piciorul cu care am fugit de la datoria noastra. Astfel, chinul celui din Purgatoriu nu cred ca se deosebeste de chinul celui din iad prin intensitate, ci numai prin intinderea in timp.
Îți împărtășesc atitudinea. Același duh îmi poartă și mie gândul.
Cât privește identificarea chinuitorilor, așa cum spuneam, pe de o parte îmi pare a fi vorba de draci deoarece descrierea corespunde prezentării demonilor din întreaga tradiție a gândirii Bisericii și contextul îmi pare mai departe a fi cel al iadului. Voi reveni imediat pentru a preciza de ce cred că nu e nevoie să înțelegem altceva. Sau, mă rog, de ce eu nu am nevoie.
Pe de altă parte, complet de acord, sunt chinurile propriilor stări de căință, cum ziceam la punctul 2 mai nainte. Ele anticipează starea noastră în chinurile iadului, cu rol pedagogic, printre altele sau, mai exact spus, cu rol profilactic.
Mi-e tare greu totuși să fac distincția pe care o propui în final: deosebești stările de chin din Purgatoriu și din iad după intensitate și după timp.
După intensitate, pare vădit că una e chinul focului curățitor, alta chinul focului gheenei. Una e intervenția doctorului pentru curățire, alta pedeapsa fără speranță de a înceta vreodată... Când doctorul intervine, și ne doare, ne mai mângâie gândul speranței că durerea se va termina totuși, după oarece timp de răbdare din partea noastră. Dar dacă e vorba de un chin veșnic, atunci nici măcar speranța încetării caznei nu ne mai mângâie și supliciul devine imposibil de imaginat... Nu-l putem suporta nici măcar în imaginație... Așa ceva întrece putința mea, cel puțin, de acordare a vreunei noime, de acceptare... Cumplit e singurul cuvânt care îmi vine la îndemână, dar și acesta pare palid, insuficient, irelevant...

Cum e însă după timp? Trecător, spui, pentru Purgatoriu. Veșnic, pentru iad.
Conștiința, așadar, înregistrează timpul ca fiind limitat într-un caz și nelimitat în celălalt.
Dar ce este aceea veșnic - pentru conștiința mea de om? Poate omul conștientiza veșnicia? O poate resimți ca fiind simultan și neîncetată/fără oprire și totodată resimțită ca prezentă? Ar fi de discutat aici un lucru foarte dificil, pentru mine cel puțin, anume conștientizarea de către om, ființă care funcționează în timp, a veșniciei trăite de el însuși.
Îmi pare că ideea de Purgatoriu vine tocmai ca să pregătească psihologic pe om prin oarecare apropiere de etapa imposibil de conceput și imaginat a veșniciei. Un truc psihologic frumos, dar nimic mai mult. Spre desoebire de aceasta, Ortodoxia tranșează lucrurile mult mai radical: viață trecătoare și măsurabilă în trup, viață veșnică după moarte. Stările pot fi însă distincte: rai sau iad.

Ceea ce deosebesc eu între cele două confesiuni este diferența de atitudine față de taină.
Ortodoxia o afirmă și o cultivă. Nu o reduce la înțelesuri ale minții noastre, nu îi atinge nepătrunsul, nu o traduce pe limba minții noastre cauzale și cu desfășurare temporală, ci o ține în absolutul ireductibil la petrecerea noastră obișnuită. E drept că uneori se dau unele sugestii, fie prin parabole fie pe alte căi, însă acestea rămân doar simple aproximări, iar nu descifrări complete. Noi nu tragem lucrurile dumnezeiești la măsura celor omenești. Nu Îl traducem pe Dumnezeu, deși pe de altă parte îi susținem și Omenitatea.
În gândirea catolică, dimpotrivă, am impresia că Dumnezeirea își pierde din Ireductibil, Taina devine ghicitoare cu tâlc comprehensibil, omul cuprinde cu mintea Necuprinsul etc. Îmi pare o eroare fundamentală și, s-o spun pe șleau și cu mâna pe inimă, îmi pare o poziție răsturnată față de smerita cugetare. Odihna minții presupune din start renunțarea la cugetare în anumite privințe și deprinderea contemplației. E o graniță fină pe care, dacă o trece, omul începe să aiureze, să se piardă în închipuiri. Or, din experiența Părinților, suntem înștiințați că această preumblare în Lumea Tainelor Dumnezeiești nu se face de către om ci, când vine Duhul, se face prin răpire și trecere în cu totul altă stare a minții, în cu totul alte dimensiuni. Avem mii de mărturii despre aceste realități în scrierile ortodoxe.
Închei printr-o scurtă mărturisire. Mi s-a întâmplat odată să funcționez dincolo de orice experiență omenească pe care am trăit-o în trup. Ei bine, pot spune doar atât: totul este cu totul altfel, reperele obișnuite sunt abolite, unele pur și simplu inversate, starea sufletească e doar de prezență (de a fi și nimic altceva) iar simțământul e imposibil de exprimat în cuvinte. Și este lumină, totul este lumină și este bine.
Când treci prin astfel de experiență cunoști instantaneu, de la prima întâlnire cu prefabricatul minții omenești, că doctrinele preparate de inginerii poveștilor pentru oameni sunt false. Și mai cunoști că fiecare cuvânt al lui Hristos e adevărat și dens, imposibil de spus în cuvinte cât e de dens. Este real și viu.
Adevărul nu subzistă și nu respiră în închipuirile noastre. El locuiește în Taină, este miezul și natura ei.
Reply With Quote