Subiect: Purgatoriul
View Single Post
  #151  
Vechi 10.10.2014, 18:08:36
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
După intensitate, pare vădit că una e chinul focului curățitor, alta chinul focului gheenei. Una e intervenția doctorului pentru curățire, alta pedeapsa fără speranță de a înceta vreodată... Când doctorul intervine, și ne doare, ne mai mângâie gândul speranței că durerea se va termina totuși, după oarece timp de răbdare din partea noastră. Dar dacă e vorba de un chin veșnic, atunci nici măcar speranța încetării caznei nu ne mai mângâie și supliciul devine imposibil de imaginat... Nu-l putem suporta nici măcar în imaginație... Așa ceva întrece putința mea, cel puțin, de acordare a vreunei noime, de acceptare... Cumplit e singurul cuvânt care îmi vine la îndemână, dar și acesta pare palid, insuficient, irelevant...
De acord. Chinurilor din iad li se adauga o componenta care lipseste celor purgatoriale. Avem lipsa oricarei sperante intr-un caz. Avem nadejde in al doilea. Ceea ce am vrut sa spun este ca taietura doare la fel, fie ea facuta de doctor (fara anestezie), fie facuta de gadea.

Citat:
Ceea ce deosebesc eu între cele două confesiuni este diferența de atitudine față de taină.
Ortodoxia o afirmă și o cultivă. Nu o reduce la înțelesuri ale minții noastre, nu îi atinge nepătrunsul, nu o traduce pe limba minții noastre cauzale și cu desfășurare temporală, ci o ține în absolutul ireductibil la petrecerea noastră obișnuită. E drept că uneori se dau unele sugestii, fie prin parabole fie pe alte căi, însă acestea rămân doar simple aproximări, iar nu descifrări complete. Noi nu tragem lucrurile dumnezeiești la măsura celor omenești. Nu Îl traducem pe Dumnezeu, deși pe de altă parte îi susținem și Omenitatea.
În gândirea catolică, dimpotrivă, am impresia că Dumnezeirea își pierde din Ireductibil, Taina devine ghicitoare cu tâlc comprehensibil, omul cuprinde cu mintea Necuprinsul etc.
Ti se pare, frate: ca, daca ar fi asa precum spui, atunci ortodocsii de azi ar spune: "noi nu stim daca Purgatoriul exista ori nu exista". Dar, dupa cum se vede si de pe acest topic, ei nu spun asa. Afirmatiei catolicilor "Purgatoriul exista" ei nu-i contrapun o indoiala, care ar fi lipsa unei afirmatii, ci o afirmatie la fel de limpede: "Purgatoriul NU exista".

Dar despre vesnicia / nevesnicia iadului, care este parerea ta ? Ori esti de parere ca si aici avem o taina despre care Domnul nu ne-a dat invataturi deslusite ?

@Catalin: "Catolicii afirma ca focul din Purgatoriu este material" ? Asta, de unde e ? Poate ca vreti sa spuneti ca a existat (si exista) controversa asupra caracterului exterior (=obiectiv) al focului ori asupra caracetrului lui interior (=intrapsihic). Asta, da, de acord. Controversa a animat un intreg Ev Mediu si nu putem spune ca a fost transata, ci doar ca teologii, observand ca argumentele incep sa intre in bucla, nu s-au mai preocupat de chestiune. Material este focul gratarelor de la padure...

In ceea ce il priveste pe Meletie, sa observam ca acesta a trait in trup mult dupa Schisma. Or, ceea ce ne intereseaza pe noi este sa mergem inapoi pe fir, pana la punctul despartirii Bisericilor, ca sa cercetam urmatorul lucru: Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite aveau ideea unui foc curatitor dupa moarte ? Sau aceasta idee a aparut ieri, in capul catolicilor ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 10.10.2014 at 18:20:13.
Reply With Quote