Subiect: Purgatoriul
View Single Post
  #154  
Vechi 10.10.2014, 22:00:40
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Theo, îi scriam lui Mihnea într-o postare anterioară că mie ideea Purgatoriului chiar îmi surâde, dar nu mă las păcălit de jocurile minții mele păcătoase. Acum, citind mărturisirea ta, e timpul să-mi detaliez poziția: îmi surâde ideea unui loc de scăpare (precum vechile cetăți, poate?) în care să mai trag nădejde la o șansă suplimentară. De ce? Pentru că mă ajută să mă amăgesc, să mă complac în tabieturile mele, să slăbesc lupta din mine cu patimile mele. Îmi gâdilă comoditatea și iluziile. Pun astfel în paranteză, cumva la capitolul "lecturi de vacanță" acel decisiv "...lucrați cu frică și cutremur la mântuirea voastră." (Flp. 2,12)
Or, tocmai din această pricină, eu refuz să mă autoînșel (prin gânduri venite dintr-o inimă incomplet pocăită, sau care de fapt nici nu a pus început veritabil pocăinței). Nu, nu e vorba despre o etapă premergătoare iadului ci e vorba despre iad. Biserica ne ajută să trecem peste iluzia unei etape intermediare atunci când vorbește despre Judecata particulară și Judecata Universală, finală.
După Judecata particulară, aflu din Biserică adevărul crunt și unic, voi petrece în iad.
Rămâne ca, prin mijlocirea rugăciunilor credincioșilor care îmi vor supraviețui, a milosteniei făcute de urmași pentru mine, a parastaselor și a urmărilor faptelor mele după moartea mea - ca Domnul să hotărască definitiv dacă voi continua pentru veșnicie să petrec în iad sau voi fi grațiat definitiv și primit într-un colțișor de Rai...
Timpul Judecății vieții mele este așadar acum. Faptele mele de acum, fapte atât subiective cât și materializate comportamental, sunt criteriile de bază ale intrării mele în iad după Judecata particulară precum și ale veșnicei petrecerii în focul gheenei după Judecata Universală.
Așa cred, așa înțeleg.
Așadar pot scăpa de osânda veșnică doar dacă, după judecata particulară care mă va osândi până la Parusie am parte de acele condiții necesare (printre care Mila Domnului nu e cea din urmă) pentru iertare. Dar iadul care mă așteaptă după moarte (și de care nu mă îndoiesc că voi avea parte) tot iad este, și nu Purgatoriu, chiar dacă la Parusie pot scăpa, posibil, de cufundarea veșnică în el. Sunt la mâna faptelor mele din timpul vieții, la mâna milei semenilor credincioși și la Mâna Domnului - după moarte. Deci acum, doar acum pot fi pe mâna mea, atât cât e omenește posibil, ceea ce nu e chiar mare lucru dar e tot ce pot să cer de la mine. Nu sper vreo participare după moarte, nici măcar prin "eroismul" suportării pasive a unor curățiri. Nu diluez faptul crucial: faptele mele de acum mă osândesc sau mă aduc mai aproape de Iertarea Domnului.

Domnul a ridicat miza vieții și demnității noastre incomparabil mai sus decât zăcea aceasta înainte de Întrupare. Prin întreaga Lui activitate pe pământ și mai ales prin Jertfă și Înviere.
Hristos ne-a eliberat din moarte o dată pentru totdeauna, făcînd inutil orice gând de a mai da noi, păcătoșii, vreo satisfacție lui Dumnezeu. A dat El pentru noi, ne-a răscumpărat prin Sfântă Jertfa Lui.
Dacă admitem că omul poate obține mântuire prin suferințele purgatoriale (iar nu prin asceză creștină în timpul vieții pământești, prin lupta cu legea trupului, cu patimile în numele Lui și cu ajutorul Harului Lui, în Biserică) - atunci facem fără voie Jertfa Mântuitorului cvasiinutilă și Îl facem pe Domnul om, profet. Ratăm Dumnezeirea Lui, ratăm nesfârșita Lui Dragoste Jertfelnică pusă în slujba noastră.

Și mândria noastră încă mai are de primit o palmă sfântă: să priceapă omul că Taina Spovedaniei nu e o glumă, nici un simbol nu e, nici vreo trebșoară psihologică, ci e o cutremurătoare acțiune a Dumnezeirii asupra vieții noastre, astfel încât Spovedania și conlucrarea noastră cu Harul prin pocăință ne pot salva de iad, iar bagatelizarea Tainei și raționalizarea ei ne duc cu certitudine în iad.

Nu îmi fac iluzii că ceea ce nu am făcut în viață pentru mântuirea mea voi mai putea face, fie și suportînd vreo curățire ulterioară, după moarte. Treaba mea se încheie odată pentru totdeauna aici și acum, cât trăiesc în acest trup. Iar conștiința mea nu voiesc să îmi fie slăbită de nici o consolare, de nici un intermediar iluzoriu, de nici un gând care să spună altceva decât adevărul: acum, aici se hotărăște contribuția personală la soarta mea, "pledoaria" mea înaintea Domnului, pentru totdeauna. Mila Domnului peste noi, ca să putem face fapte vrednice de pocăință, acum!

Last edited by Ioan_Cezar; 10.10.2014 at 22:12:57.
Reply With Quote