Fara pretentia de a fi epuizat dovezile biblice asupra existentei Purgatoriului (merita sa revenim!), sa vedem daca au dreptate ortodocsii care sustin ca Purgatoriul este o inventie catolica datand din Evul Mediu tarziu, sau au dreptate catolicii care sustin ca ideea unui foc curatitor a existat intotdeauna in Biserica.
Despre Purgatoriu foarte limpede se exprima Origen (Patres Graeci, XIII, col 445-448), iata citatul:
"Daca un om pleaca din viata aceasta cu vini mai mici, el este condamnat la focul care arde materialele mai usoare si pregateste sufletul pentru imparatia lui Dumnezeu, unde nimic necurat nu poate intra. Fiindca, daca pe temelia lui Cristos ai cladit nu doar aur si argint si pietre pretioase (1 Cor 3), ci si lemn si fan si trestie, ce astepti pentru atunci cand sufletul se va separa de trup ? Ai vrea sa intri in Cer cu lemnul tau, cu fanul si cu trestia ta si astfel sa defilezi in imparatia lui Dumnezeu ? Sau [crezi ca]datorita acestor piedici ai sa ramai afara si n-ai sa primesti nici o rasplata pentru aurul tau, pentru argint si pietrele pretioase ? Nici una, nici alta nu ar fi drepte. Ramane aceea ca ai sa fii dat focului care arde materiale usoare, fiindca Dumnezeul nostru celor care au cu ei lucruri ceresti le este foc curatitor. dar acest foc nu consuma creatura, ci doar ceea ce creatura a construit de la ea: lemn si fan si trestie. Este vadit ca focul acesta distruge lemnul transgresiunilor noastre si apoi ne reda rasplata lucrarilor bune"
Observam, deci, ca Origen, explicand un alt pasaj biblic prin care Dumnezeu ne reveleaza Purgatoriul (1 Cor 3: 10 si urm) nu doar sustine un adevar mentinut de Biserica Catolica pana azi, ci ne da un raspuns neasteptat si indraznet la framantarile noastre privind natura focului curatitor: acest foc este insusi Dumnezeu, spune Origen.
|