Originea secuilor
 Secuii sunt și ei parte a acestei  istorii ungaro-române. Ei apar  pentru prima oară în secolul X în Munții  Bihorului, fiind o populație  de origine necunoscută. Toate încercările  de a găsi rădăcinile reale  ale Secuilor sunt de la început sortite  eșecului în lipsa a două  elemente esențiale: izvoare reale privind  originea Secuilor și  documente în limba secuiască. Totuși, dintre  teoriile actuale, 
cea  mai probabilă este aceea care îi socotește  pe Secui urmașii Avarilor,  sau mai bine zis o rămășiță a nobililor  avari, care rămăsese în părțile  dintre Carpații Crișurilor și Tisa.  Această rămășiță nu a luat  parte la luptele ducilor români împotriva  invaziei Ungare, însă nici nu  a ținut partea acesteia. Dintr-o serie de  tradiții religioase  secuiești reiese limpede că 
inițial au fost ortodocși, trecând mai târziu la Catolicism. Se   pare că această convertire a nobililor secui le-a adus o oarecare   încredere din partea nobililor unguri, care i-au colonizat după secolul   XII în S-E Transilvaniei, dându-le sub stăpânire pe Românii și Cumanii   din această parte
[1].   Secuii au fost folosiți ca mijloc de apărare a Transilvaniei, dar nu  au  fost niciodată priviți cu încredere sau prietenie de Unguri. O  simplă  dovadă este deosebirea între uciderea nobililor unguri și  respectiv  secui care se răsculau. Nobilii unguri răsculați erau, de  obicei, uciși  prin decapitare sau alte asemenea mijloace socotite  demne. Nobilii secui  răsculați erau, de obicei, spânzurați sau uciși  prin torturi cumplite,  cel mai cunoscut fiind cazul lui Gheorghe Doja.  Acesta a fost ucis în  chinuri ce covârșesc închipuirea, ajungându-se  până la smulgerea cărnii  cu clești înroșiți în foc, așezarea pe un  scaun înroșit în foc și altele  asemenea.
Secuii distruși de Nația ungară 
De  ce această „rezervă, ca să nu-i spunem dușmănie, a Ungurilor față  de  Secui? Din două pricini, iar mai târziu din trei. De la început, a  fost  faptul că Secuii se înțelegeau foarte bine cu disprețuiții „de  către  nobilii unguri „Români „schismatici” (ortodocși). Acest lucru era   intolerabil pentru Unguri. 
A doua pricină, era că Secuii erau alt neam decât Ungurii!   De la început și până în secolul XIX toată lumea știa că națiunile   dominatoare în Transilvania sunt cea ungurească, nemțească și 
secuiască.   Limba secuiască încă se mai vorbea în secolul XVI, astăzi fiind însă   dispărută. În secolul XIX s-a declanșat maghiarizarea sistematică a 
scaunelor secuiești și spre sfârșitul perioadei interbelice maghiarizarea și-a atins scopul, Secuii dispărând din istorie. 
Națiunea secuiască încetase să mai existe, înghițită de cea maghiară. Deși nobilimea secuiască a fost, de foarte multe ori, aliată cu Ungurii și împotriva Românilor, 
la nivel popular între Secui și Români a existat sute de ani o frățietate pe care îndrăznim să o numim chiar sfântă.   Mulți dintre Români nu au șovăit să-și dea viața pentru drepturile și   libertățile Secuilor, și la rândul lor mulți dintre Secui nu au șovăit   să se jertfească pentru libertatea și drepturile Românilor „intrând  aici  nu doar cei din Transilvania, ci și cei din Țara Românească a  Munteniei  și din Țara Românească a Moldovei.
Țara secuimii „Românimea
 Dat fiind că distrugătoarea Secuilor  este Națiunea ungară, este  evident că, și după dispariția Secuimii,  Ungurii și Secuii sunt pe  poziții total antagonice. Poate este de  amintit aici că la mijlocul  secolului XIX Secuii încă socoteau că „Țara”  este pentru ei Românimea,  acoperind prin acest nume -Țara” „Moldova și  Muntenia, privind Ungaria  ca „străinătate”. Acum însă nu mai există  Secui, întrucât au fost  asimilați de Unguri
. Iar cei care au  distrus „printr-o politică  intenționată și  diabolică de distrugere  „Națiunea Secuiască, nu pot  fi în niciun caz socotiți ca moștenitori „ci  doar ca ucigași „ai  Secuilor. Deci, în revendicările lor,  Ungurii din ceea ce azi, cu  totul impropriu, se numește Secuime, nu pot  apela la nimic din istoria  și drepturile celor pe care i-au nimicit,  adică Secuii. Deși, evident,  cu obișnuita nemărginită impertinență a  nemeșimii ungurești, o fac.
Premize istorice pentru pretinsa autonomie
 
Acestea sunt premizele istorice de la  care plecăm pentru a înțelege cu  adevărat revendicările de autonomie și  chiar independență ale Ungurilor  din Harghita, Covasna și Mureș.
Națiunea ungară s-a prezentat în  contextul națiunilor apusene pe  temeiul acelorași valori pe care le  aveau și acestea în Evul Mediu la  nivelul claselor nobiliare:
 
- slujirea fanatică a Papalității,
 
- foamea disperată de putere și glorie,
 
- cruzime fără margini față de cei de altă părere decât cea a nobilimii,
 
- disprețul nemărginit față de cei care erau altfel,
 
- ura nesfârșită față de Ortodoxie și ortodocși,
 
- disprețul și chiar ura față de popoarele și culturile din Răsăritul Europei,
 
- arogarea statutului de civilizație superioară și, implicit,
 
- arogarea dreptului de a impune această civilizație celor altfel.