S-au incheiat lucrarile Sinodului din acest an, concentrate pe chestiuni de pastoratie a familiilor.
In discursul de inchidere, Sfantul Parinte a folosit un limbaj direct, percutant, un limbaj care caracterizeaza, dealtfel, acest pontificat. El a spus ca a observat o serie de tentatii la acest Sinod.
Prima tentatie: "Tentatia unei redori ostile, adica a dorintei de a se inchide in litera (...) in interiorul legii, in certitudinea a ceea ce cunoastem si nu a ceea ce trebuie inca sa invatam si sa asteptam. Din timpul lui Isus, este tentatia zelotilor, a scrupulosilor, a grabitilor si, astazi, a celor care sunt numiti, dupa caz, "traditionalisti" ori "intelectualisti"."
A doua tentatie: "Tentatia unui angelism distructiv, care, in numele unei mizericordii tradatoare, urmareste sa aseze un pansament peste rani fara a le curata inainte, o mizericordie care trateaza simptome si nu cauzele, nici radacinile. Este tentatia timoratilor, precum si a celor numiti progresisti si liberali".
A treia tentatie: "Tentatia de a transforma piatra in paine pentru a intrerupe un lung post, apasator si dureros (Luca 4: 1:4) ori de a transforma painea in piatra spre a fi aruncata contra pacatosilor, a celor slabi, a bolnavilor (In 8:7), adica de a o preface in povara insuportabila (Lc 10:27)
A patra tentatie: "Tentatia de a cobori de pe Cruce pentru a-i multumi pe oameni, de a nu ramanea acolo pentru a implini voia Tatalui, de a se plia la spiritul lumii in loc de a-l purifica pe acela si a se plia la Spiritul lui Dumnezeu".
A cincea tentatie: "Tentatia de a neglija
depositum fidei (=comoara credintei, n.m. M.D.), de a se considera nu drept pazitori, ci proprietari si stapani sau, pe de alta parte, tentatia de a neglija realitatea utilizand o vorbire minutioasa si un limbaj pentru a spune multe lucruri fara a spune nimic. Cred ca numim "bizantinism" asemenea lucruri."
"Dar aceste tentatii sunt naturale" a continuat Sanctitatea Sa. "tentatiile nu trebuie nici sa ne sperie, nici sa ne deconcerteze si, inca mai putin, sa ne descurajeze (...) Personal, as fi fost foarte preocupat si intristat daca nu ar fi existat aceste tentatii si aceste discutii atat de animate, aceste miscari ale spiritului cum le numea Sf Ignatiu de Loyola, daca toti ar fi fost de acord ori ar fi fost taciturni intr-o falsa si quietista pace. In loc de asta, am vazut si am auzit, cu bucurie si recunostinta, discursuri si interventii pline de credinta, de zel pastoral, de intelepciune, de franchete, de curaj si de "parresia" (...), iar aceasta fara a pune in discutie adevarurile fundamentale ale Tainei Casatoriei, intemeiata pe indisolubilitate, unitate, fidelitate si procreativitate, deschidere fata de viata."
Facand, in continuare, aluzie la ecourile mediatice ale lucrarilor Sinodului, Sanctitatea Sa a decalarat:
"Atatia comentatori sau oameni care vorbesc si-au imaginat ca vad o Biserica in care o parte e in conflict cu alta, indoindu-se chiar de Spiritul Sfant, adevaratul promotor si garant al unitatii si armoniei in Biserica. Spiritul Sfant care, de-a lungul Istoriei, a condus mereu barca, peste ministrii ei, chiar si cand marea era potrivnica si agitata, chiar si cand ministrii erau infideli si pacatosi. Era necesar sa traim aceste lucrari cu liniste sufleteasca si pace interioara si fiindca Sinodul se desfasoara cu Petru si sub Petru, iar prezenta Papei este o garantie pentru toti".
In continuare, Suveranul Pontif a spus: "Credinciosilor este necesar sa le amintim ca datoria lor este de a urma cu fidelitate Evanghelia lui Cristos, pe cand pastorilor sa le amintim ca prima lor datorie este de a hrani turma incredintata lor de Domnul si de a cauta sa-i primeasca parinteste si indurator, fara falsa teama, oile ratacite".
In incheiere, Papa a spus ca lucrarile Sinodului din anul acesta vor fi discutate in Conferintele Nationale ale Episcopilor si vor fi firul de legatura pentru Sinodul de anul viitor.
Sursa:
http://www.news.va/fr/news/le-pape-f...ar-un-discours