View Single Post
  #280  
Vechi 22.10.2014, 01:45:57
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Dacă șovăi, fiică, să știi că ești mai degrabă pentru căsătorie decât pentru mânăstire. Pentru viața monahală sunt cei la care nu e șovăială. Sfântul Sava nu avea mintea îndoită. Nici Sfânta Teodora, nici Xenia, nici Efimia, nici atâtea altele, care au fost adevărate artiste ale vieții monahale: fiindcă aceasta nu toți o pot primi, ci numai cei cărora le este dat. Tu spui că deseori șezi seara cu mama ta lângă vatră și cântăriți motivele pro și contra. Iar eu îți spun: oricâte motive ar fi, nu motivele vor hotărî partea în care o vei apuca, ci înclinarea. Dragostea este mai presus de toate motivele. Și dacă dragostea de Hristos nu te va duce în liniștea însingurată a mânăstirii, dragostea față de lume te va ține în lume și te va îndrepta spre căsătorie. Dar și în acest al doilea caz poți să fii binecuvântată cu binecuvântarea Sarei și a Rahilei, și dealtfel a mamei tale.

Sfântul Nicolae Velimirovici
Mă întreb ce îl poate ajuta pe un om care trăiește în lume, să treacă peste toate necazurile, nenorocirile, peste toate pierderile și nedreptățile, peste suferință și chiar chin - dacă nu dragostea. Dragostea, ultimul imbold rămas atunci când toate celelalte s-au stins, puntea care trece pe om peste abisul întredeschis al morții. Credința se poate clătina, nădejdea poate păli, dar dragostea rămâne mereu ca ultimă alternativă în inima omului. Ce l-a ținut pe Siluan, când deznădejdea îl dobora, dacă nu iubirea de Hristos, iubirea lui Hristos?!...

Unii oameni au vrut să renunțe la lume, din pricină că lumea li s-a părut nedreaptă, strâmbă și urâtă. Au cerut să viețuiască în mănăstire, crezînd că acolo toate au sens și e frumos și ușor... Mânați de idealuri înalte și dispuși, cel puțin înainte de probă, să parieze că vor reuși să fie ca monahi ceea ce nu au izbutiti să fie în lume, au avut uneori surpriza să fie respinși. Auto-excluzîndu-se. Motivul? Le lipsea dragostea.

Dar ce îl poate ajuta pe un om care a ales călugăria să treacă peste greutățile nevoințelor monahale, poate cu mult mai mari decât cele lumești - dacă nu dragostea. Angajarea fără menajamente pe drumul despătimirii/ al jertfei de sine permanente ar putea fi dusă la bun sfârșit fără dragoste? Viața monahală nu e mereu un rai, așa cum e imaginat raiul îndeobște... Uneori e iad, deseori e iad - luptele asceților cunosc momente cumplite, după cum găsim în cărțile care descriu viața monahală. Dar prin dragostea nevoitorilor pentru Hristos ele sunt și sublime.
Dragostea nu e doar imboldul care împinge, ci și motivul care susține pe cel aflat în grele momente ale vieții, la răspântii, la ceas de-amară renunțare, de înfrângeri...

Dragostea acoperă, în cel ce o are, toate relele, toate pierderile, toate suferințele.
Fie că e înclinată spre lume, fie că înclinarea ei e spre asceza monahală - dragostea biruiește tot răul, dinlăuntru și din jur. Așa cum întunericul dispare când izbucnește lumina, așa răul piere când vine dragostea. Pentru că dragostea este lumină.

Multe vorbim despre dragoste, toată lumea o pomenește, o revendică și o voiește, cu toții ne pricepem la asta în oarecare măsură (credem fiecare) - fie și măcar pentru că ea într-adevăr e însămânțată în adâncul ființei omenești, ca o sămânță care își așteaptă dezvoltarea și rodul, deși arareori e cultivată statornic și cu pricepere. Însă cel care o trăiește aievea e în măsură să o și dea mai departe, ca pe un fruct răcoritor. (Iertarea este un astfel de fruct.) Cuvioșii, sfinții și martirii asta îmi pare că au și făcut. Dăruind ceea ce au primit, iată, Biserica dăinuie și azi, în ciuda tuturor furturilor și crimelor făcute tocmai ... în numele dragostei.

Last edited by Ioan_Cezar; 22.10.2014 at 11:54:19.
Reply With Quote