Citat:
În prealabil postat de abaaaabbbb63
Poate chiar evolutia, si legile universului au fost programate de o inteligenta superioara.
|
Cunoaștem prin Revelația Dumnezeiască (Scriptura, Tradiția Bisericii) faptul că Dumnezeu a creat toate câte sunt. În Crez mărturisim astfel:
"Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor."
Așadar, desigur că legile universului au fost programate de o inteligență superioară - dacă vrei să spunem în forma aceasta, înțelesul celor din Crez.
Problema este însă că evoluția, conform teoriei din biologie, înseamnă nașterea speciilor unele din altele iar evoluționismul susține altceva decât Crezul. De aici incompatibilitatea, pe care nu are rost să o negăm. Ea este evidentă.
Să recapitulăm:
a) Evoluționismul susține că dintr-o formă de viață foarte simplă, originară, s-au dezvoltat succesiv, în milioane de ani, toate speciile pe care le cunoaștem; și explică aceasta prin teoriile despre mutații și alți factori biologici;
b) Scriptura și Biserica spun că omul nu este un produs al evoluției desfășurate în milioane de ani pe Pământ, ci afirmă că Adam a fost creat de Dumnezeu (Fc 1, 26-27). Așa cum a fost creată și Eva (Fc 2, 7, 18, 21-22).
*
Antropologia creștină este o învățătură despre om întemeiată pe Revelație. Originea omului este una din cele trei teme fundamentale ale antropologiei creștine, celelalte două fiind alcătuirea ființei omenești (trup și suflet), respectiv menirea omului (îndumnezeirea).
Poate că e momentul să îți atrag o clipă atenția asupra unei distincții pe care o face Scriptura:
a) toate făpturile apar la existență prin simpla exprimare a voinței divine, "să fie!" (vezi Hexaimeronul - Fc. cap 1); Dumnezeu a creat lumea cu puterea Cuvântului Său (cu puterea lui Hristos, așadar, a Fiului lui Dumnezeu, născut în veșnicie din Tatăl), de aceea psalmistul și zice "El a zis și s-a făcut, El a poruncit și s-a zidit" (Ps. 148,5).
b) omul însă e creat printr-o lucrare deosebită, după sfat dumnezeiesc și prin lucrare nemijlocită, directă a lui Dumnezeu Însuși (Fc 1, 26-27; Fc 2,7,18, 21-22).
Această distincție vorbește, printre altele, despre demnitatea aparte a omului în raport cu toate celelalte făpturi. Căci omul trebuia să reprezinte cununa Creației, punctul de întâlnire a celor două lumi - materială și spirituală, stăpân al Pământului (Fc 1,28) și locțiitor al lui Dumnezeu pe Pământ.
Unde a fost menit omul să ajungă, la ce desăvârșire, ne arată Hristos în Schimbarea la Față. Acolo vedem cum trebuia să devină Adam. Noul Adam ne dezvăluie pe Tabor ținta și rostul întregii Faceri.
*
O opinie personală, un simplu gând, poate o psihologizare abuzivă a problemei evoluționismului:
Deoarece Facerea ne dezvăluie că Dumnezeu a creat lumea progresiv, în timp, etapizat și după un plan unitar, într-o ordine progresivă a cărei culminație este ființa umană (purtătoarea chipului lui Dumnezeu),
printr-un act de cădere a conștiinței, ca o reflexie în oglinda destrămată a cugetării omenești schilodite de păcat, apare evoluționismul, plagiatul și contrafacerea ... Facerii.
Alternativa oferită de cunoașterea biologică este doar o copie infidelă și disprețuitoare la adresa Revelației Dumnezeiești, în care omul se afirmă pe sine (cu nespusă autoironie involuntară), în detrimentul afirmării lui Dumnezeu în conștiința și viața umană.
În concluzie, cred că e folositor să ne concentrăm mai puțin pe dezbateri sterile cu închipuiții cunoscători, cât mai degrabă asupra Scripturii și a cărților ziditoare de suflet din Comoara Bisericii, precum și asupra vieții de credință din Biserică în toate laturile ei, pentru a ne întregi și plini sufletește întru bună înțelegere și rost, pe măsura demnității omului hărăzit îndumnezeirii prin Har.