View Single Post
  #6  
Vechi 26.10.2014, 20:36:08
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Fragment din conferința părintelui Savatie Baștovoi, „A iubi înseamnă a ierta"( 3 )

Putem ierta și când trăim într-o adunare, într-o obște, dar putem ierta și dintr-un loc însingurat, dintr-o pustietate. Ne putem tulbura și mânia și găsi pricini de nemulțumire în adunare, în conviețuire cu oamenii, dar putem păstra aceeași răutate și nemulțumire și într-un loc însingurat. Așa că, puterea de a ierta este un rod al experienței îndelungate prin care noi încercăm să ne apropiem de Dumnezeu și de esența Evangheliei. De aceea mi se pare că cel mai scurt drum, cea mai simplă și mai esențializată cale de a lucra dragostea este de a oferi iertarea celor care ne greșesc. Nu adunând bani pentru ca să-i dai văduvelor și orfanilor, pentru că acesta este un lucru greu și anevoios și s-ar putea nici să nu ajungi vreodată să-i ai. Nu este neapărată nevoie să mergi până la capătul lumii pentru a îndeplini dorința cuiva, dar să ierți poți. Mai ales știind că în schimbul acestei iertări primești iertare de la Dumnezeu pentru toate păcatele vieții tale. Dar mai presus de aceasta, știind că prin puterea de a ierta, te asemeni cu Dumnezeu.
Cum să ierți un om rău? Cum să ierți un om care te necăjește? Aducându-ți aminte de Dumnezeu, de Cel care a murit pentru el. Aducându-ți aminte că și tu ai nenumărate datorii. Aducându-ți aminte de oamenii dragi ție, de felul în care te porți cu ei. Cu toate că vedem copii care-și urăsc părinții, părinți care-și urăsc copiii și așa mai departe. Cât de departe suntem de chemarea lui Hristos!
Puterea de a ierta este proprie celor care se apropie încetul cu încetul de despătimire, care au început să iasă cu încetul din această lume. Care sunt pricinile pentru care urâm un om, pentru care ne supărăm pe el? Are mai mulți bani? Ne-a păcălit într-o afacere? A mers în locul nostru într-o călătorie care se oferea de la locul de muncă și așa mai departe. Toate acestea vin din alipirea noastră de cele materiale, de cele pământești și trecătoare. În măsura în care ne desprindem de ele și ne îndreptăm mintea către Dumnezeu, către viața veșnică, știind că toate sunt deșertăciune, iertăm ușor. Știm că „deșertăciune este tot omul" și „în deșert se tulbură tot pământeanul", cum ne spune prorocul David.
Așa că este timpul să ne adâncim în noi, pentru că poruncile Mântuitorului, deși sunt atât de simple, par simple, cer foarte multă profunzime de la noi. Nu complexitate, cer o profunzime care ne uimește prin simplitatea ei. Ni se cere ca gândul nostru să fie pururea întors către noi și către Dumnezeu, să nu se mai alipească de cele trecătoare. Pentru că așa făcând, vom ști să descoperim în ceilalți chipul lui Dumnezeu pe care îl poartă. Și dacă Dumnezeu a murit pentru noi „pe când noi încă eram păcătoși", cum spune Apostolul Pavel, cine suntem noi ca să judecăm pe aproapele nostru? Acestea avându-le în minte, vom căpăta și îndrăzneala necesară pentru rugăciune și pentru această îndrăzneală vom primi de la Dumnezeu și răspunsul cererii noastre.
Părintele Selafiil, duhovnicul nostru de la Noul Neamț, repeta obsedant aceste cuvinte simple ale Evangheliei, cuvinte pe care le-a repetat Mântuitorul și, mai ales, Sfântul Evanghelist Ioan în Epistolele sale, în Evanghelia sa. Toată nevoința părintelui Selafiil o concentra aici: «Iartă, ca și Dumnezeu să te ierte. Când ajungi seara, spune: „Doamne, iartă-mi tot ce am greșit eu azi cu cuvântul, cu lucrul și cu gândul ca un om, iartă pe toți părinții și frații și mă iartă și pe mine, păcătosul". Uită-te în inima ta și dacă vezi că ai vreo mânie asupra cuiva, iartă, ca să nu te culci mânios. Și dacă ai iertat, poți să-i spui Domnului: acuma și Tu iartă-mă, pentru că eu i-am iertat, că Tu ai zis». Și cu acest târg sfânt și copilăros, zice, dă-ți sufletul în mâna lui Dumnezeu și dacă mori în noaptea aceea, Dumnezeu te ia la Dânsul.
(...)
- Ce să facem dacă vrem să iertăm, dar tot timpul ne aducem aminte ce ne-a făcut respectivul om?
Este luptă, nu putem ierta de la început. Dar dacă avem această lucrare, Dumnezeu prin harul Său ne ajută. Vedem cât de greu este să ierți, pentru că este greu, este cea mai grea lucrare. Numai oamenii care nu au practicat-o niciodată pot spune: „Ei, mare lucru să te mântuiești așa, la urmă spun și eu iaca, i-am iertat și mă mântuiesc". Dar cei care au această nevoință știu cât de greu este. Tocmai de asta nu era chiar atât de simplu ce ne spunea Părintele Selafiil: «Înainte de somn, iartă pe toți și spune: „Doamne, eu i-am iertat, și Tu să mă ierți". Și Dumnezeu te mântuiește!».
Aceasta este o lucrare permanentă. Iară și iară căutăm motive pentru care să-l îndreptățim pe cel din fața noastră: poate a fost obosit, poate-i bolnav, are o educație altcumva decât a mea, nu l-am înțeles eu corect, am fost eu obosit și tulburat... Să luăm vina asupra noastră. Acesta este un exercițiu duhovnicesc prin care ne desăvârșim.
Așa că să nu ne tulburăm, că nimeni nu poate ierta dintr-o dată, pentru că dacă ar fi așa ușor, n-ar mai sta această poruncă în mijlocul Evangheliei, n-ar mai făgădui Dumnezeu Împărăția pentru un gând pe care noi l-am putea dobândi atât de ușor. Este osteneală. Dar prin exercițiu, dacă tot timpul vom căuta aceasta, vom reuși.
Iubirea, spune Sfântul Siluan Athonitul, se poate deprinde, poate deveni un obicei. Să ne obișnuim să gândim frumos, să ne obișnuim să alungăm gândurile rele, să nu le credem. Și atunci putem deveni ucenici ai lui Hristos adevărați, pentru că El a zis: „Întru aceasta vor vedea oamenii că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste între voi". Așa că, prin osteneală, prin eforturi lăuntrice, ajungem la această măsură.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote