Tot ceea ce se spune împotriva rațiunii nu vizează decât o pretinsă rațiune, care este coruptă și înșelată de falsele aparențe, lucruri care se întâmplă și cu noțiunile de dreptate și bunătate ale lui Dumnezeu, iar credința învinge aceste false rațiuni folosindu-se de rațiuni solide și superioare. Consecințele care decurg din demonstrațiile filosofiei, nu se opun revelației:
"(...)Dreptatea și bunătatea, precum și înțelepciunea lui nu diferă de ale noastre decât prin aceea că sunt infinit mai perfecte. Așa încât noțiunile simple, adevărurile necesare și consecințele demonstrative ale filosofiei nu au cum să se opună revelației"[19]. Filosoful de la Hanovra consideră că dacă oamenii s-ar folosi de cele mai simple reguli ale logicii, și ar raționa cu un minim efort "ar fi cât se poate de ușor de pus capăt tuturor acestor dispute asupra drepturilor credinței și ale rațiunii"[20]. Dacă ne imaginăm lucrurile altfel, adică dacă rațiunea să fie contrară credinței, am ajunge la contradicții imense, consideră, Leibniz: "Dar cum rațiunea este și ea, asemenea credinței un dar de la Dumnezeu, lupta lor l-ar ridica pe Dumnezeu împotriva lui Dumnezeu (...)"[21]. Rațiunea și revelația sunt perfect compatibile, în acest sens ambele trebuie văzute ca ducând la unul și același adevăr: "nu este nimic în filozofie care să fie în opoziție cu ceea ce revelația ne învață, ci toate concluziile sale sunt în armonie cu aceasta".
Leibniz arată în "Eseuri de teodicee" în secțiunea "Discurs asupra conformității credinței cu rațiunea" (§ 39) că teologii tuturor confesiunilor au căzut de acord asupra faptului că nici un articol de credință nu ar implica o contradicție, rațiunea fiind și ea, asemenea credinței, un dar de la Dumnezeu, lupta acestora ar ridica pe Dumnezeu împotriva lui Dumnezeu"[22].
Filosoful de la Hanovra susține că "credința învinge falsele rațiuni cu ajutorul unor rațiuni solide și superioare, triumful "rațiunii adevărate" luminată prin grația divină, este în același timp un triumf al credinței și iubirii"[23], iar filosofia nu poate contrazice credința, deoarece "adevărul nu ar putea contrazice adevărul". Rațiunea și revelația sunt în fapt perfect compatibile, în acest sens ambele trebuie văzute ca ducând la unul și același adevăr: "nu este nimic în filozofie care să fie în opoziție cu ceea ce revelația ne învață, ci toate concluziile sale sunt în armonie cu aceasta", consideră autorul Monadologiei.Dumnezeu nu e doar un matematician care calculează și compară proprietățile lumilor posibile, ci este și un părinte iubitor"[11]: "(...) Puterea acestei substanțe face eficientă voința. Puterea duce spre ființă, înțelepciunea sau intelectul spre adevăr și voința spre bine. Această cauză inteligentă trebuie să fie în toate modurile infinită și absolut perfectă în putere, înțelepciune și în bunătate, întrucât ea duce spre tot ceea ce este posibil"[12].
Filosoful a făcut în Teodicee o distincție între necesitatea metafizică și cea morală: Dumnezeu a acționat sub o constrângere metafizică atunci când a creat un univers fără contradicții, însă a acționat, de asemenea, și sub o constrângere morală, în măsura în care universul său era cel mai bun posibil, privit prin prisma raportului bine â rău.
Autorul lucrării "Dictionnaire historique et critique" adoptă un punct de vedere fideist, potrivit căruia "religia creștină este una de tip supranatural, componenta ei de bază constând în suprema autoritate a lui Dumnezeu, care ne propune mistere, pe care nu le putem înțelege, ci trebuie să le credem cu o umilința pe care o datorăm ființei perfecte.
Ideea pe care o susține Bayle în disputa cu Leibniz este că tainele depășesc rațiunea și sunt contrare acesteia, de aici concluzionând că rațiunea trebuie să se supună credinței. Deoarece dogma se situează deasupra rațiunii, zice gânditorul francez, "filosofia nu va putea nici s-o explice, nici s-o înțeleagă și nici să răspundă dificultăților ce o combat"[13].
Gânditorul francez se declară împotriva rațiunii deoarece vede în aceasta "un principiu al distrugerii nu al edificării, e o alergătoare care nu mai știe unde să se oprească și că, asemenea unei alte Penelope, își nimicește singură propria-i lucrare"[14].
În discordanță cu Bayle, filosoful de la Hanovra demonstrează în "Eseuri de teodicee" că rațiunea și credința sunt în acord, îndemnându-ne să avem încredere în bunătatea și înțelepciunea lui Dumnezeu. Adevărurile revelate de Dumnezeu sunt în acord cu adevărurile pe care le cunoaștem noi oamenii. Rațiunea reprezintă pentru Leibniz totalitatea propozițiilor indiferent de sursa acestora.
Definind "credința ca fiind adevărul revelat de Dumnezeu, iar rațiunea ca înlănțuirea adevărurilor, și introducând distincția dintre ceea ce este deasupra rațiunii și ceea ce este împotriva rațiunii, Leibniz poate afirma că deși tainele depășesc rațiunea, nu sunt contrare rațiunii: " (...) Tainele depășesc rațiunea, căci conțin adevăruri ce nu sunt cuprinse în această înlănțuire; dar nu sunt contrare rațiunii și nu contrazic nici unul dintre adevărurile la care ne poate duce această înlănțuire. (...) nici măcar nu avem cunoștință să fi existat vreodată vreo diformitate ori vreo opoziție între taine și rațiune;"[15].
Leibniz arată că tainele pot primi o explicație și oamenii pot răspunde la obiecțiile ce se aduc împotriva acestora, chiar dacă sunt adevăruri care sunt deasupra rațiunii spiritului nostru, cum este Sfânta Treime dar de aici nu trebuie să concluzionăm că un adevăr ar fi contrar rațiunii și "nu numai că o dogmă combătută și îngenuncheată de rațiune nu este incomprehensibilă, dar putem spune că nimic nu e mai ușor de înțeles și mai evident decât absurditatea ei"[16].
Leibniz a făcut ca omnisciența și bunătatea lui Dumnezeu să fie independente una față de cealaltă. Calitățile metafizice și morale ale lui Dumnezeu pot fi discutate separat. Din existența lui Dumnezeu ca movens, maxime ens, quo maius Cogitari nequit (existența absolută, față de care nimic mai mult nu poate fi conceput) nu decurge neapărat bunătatea sa, fiind nevoie, în acest sens de un argument separat[17]. Filosoful de la Hanovra susține în "Principes de la Nature et de la Grace" că Dumnezeu trebuie să posede la nivelul cel mai înalt calitățile sau perfecțiunile creaturilor sale, adică putere, cunoaștere și bunătate.
Leibniz vede în problema conformității rațiunii cu credința o provocare perpetuă, care a fost în permanență în centrul atenției datorită importanței asumării unui răspuns în favoarea, sau în defavoarea acestei relații: "Problema conformității credinței cu rațiunea a fost dintotdeauna extrem de disputată"[18] avându-i în prim plan autori celebri, cum ar fi Platon, Aristotel, Sfântul Augustin, Boethius, Ioan Damaschin, Sf. Anselm.
Tot ceea ce se spune împotriva rațiunii nu vizează decât o pretinsă rațiune, care este coruptă și înșelată de falsele aparențe, lucruri care se întâmplă și cu noțiunile de dreptate și bunătate ale lui Dumnezeu, iar credința învinge aceste false rațiuni folosindu-se de rațiuni solide și superioare. Consecințele care decurg din demonstrațiile filosofiei, nu se opun revelației:
"(...)Dreptatea și bunătatea, precum și înțelepciunea lui nu diferă de ale noastre decât prin aceea că sunt infinit mai perfecte. Așa încât noțiunile simple, adevărurile necesare și consecințele demonstrative ale filosofiei nu au cum să se opună revelației"[19]. Filosoful de la Hanovra consideră că dacă oamenii s-ar folosi de cele mai simple reguli ale logicii, și ar raționa cu un minim efort "ar fi cât se poate de ușor de pus capăt tuturor acestor dispute asupra drepturilor credinței și ale rațiunii"[20]. Dacă ne imaginăm lucrurile altfel, adică dacă rațiunea să fie contrară credinței, am ajunge la contradicții imense, consideră, Leibniz: "Dar cum rațiunea este și ea, asemenea credinței un dar de la Dumnezeu, lupta lor l-ar ridica pe Dumnezeu împotriva lui Dumnezeu (...)"[21]. Rațiunea și revelația sunt perfect compatibile, în acest sens ambele trebuie văzute ca ducând la unul și același adevăr: "nu este nimic în filozofie care să fie în opoziție cu ceea ce revelația ne învață, ci toate concluziile sale sunt în armonie cu aceasta".
Leibniz arată în "Eseuri de teodicee" în secțiunea "Discurs asupra conformității credinței cu rațiunea" (§ 39) că teologii tuturor confesiunilor au căzut de acord asupra faptului că nici un articol de credință nu ar implica o contradicție, rațiunea fiind și ea, asemenea credinței, un dar de la Dumnezeu, lupta acestora ar ridica pe Dumnezeu împotriva lui Dumnezeu"[22].
Filosoful de la Hanovra susține că "credința învinge falsele rațiuni cu ajutorul unor rațiuni solide și superioare, triumful "rațiunii adevărate" luminată prin grația divină, este în același timp un triumf al credinței și iubirii"[23], iar filosofia nu poate contrazice credința, deoarece "adevărul nu ar putea contrazice adevărul". Rațiunea și revelația sunt în fapt perfect compatibile, în acest sens ambele trebuie văzute ca ducând la unul și același adevăr: "nu este nimic în filozofie care să fie în opoziție cu ceea ce revelația ne învață, ci toate concluziile sale sunt în armonie cu aceasta", consideră autorul Monadologiei.
|