View Single Post
  #228  
Vechi 07.11.2014, 00:57:28
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Dumnezeu vrea să mântuiască toți oamenii, susține Leibniz[24], iar, ceea ce putem noi vedea nu-i nici un fragment suficient de mare pentru a "recunoaște frumusețea și ordinea întregului. Astfel, însăși natura lucrurilor cere ca această ordine a cetății divin, pe care noi n-o vedem încă aici, jos, să fie obiectul credinței, speranței și încrederii noastre în Dumnezeu"[25]. Filosoful german îi compătimește pe cei care gândesc altfel, deoarece nu este posibil să existe nemulțumiți în "Statul celui mai mare și celui mai bun dintre toți monarhii", iar acești nemulțumiți se înșeală dacă nu se folosesc de probele "de înțelepciune și bunătate infinită" pe care Dumnezeu le-a dat spre a se face cunoscut, fiind în acest sens "demn nu numai de a fi admirat, ci și iubit mai presus de orice"(p.162).

A spune alături de sfântul Pavel "O altitudo divitiarum et sapientiae (O, adâncul bogăției înțelepciunii și cunoștinței lui Dumnezeu! Rom. 11, 33), nu înseamnă, consideră Leibniz, a renunța la rațiune, ci mai curând a folosi rațiunile care ne sunt cunoscute, căci ele ne învață despre imensitatea lui Dumnezeu despre care vorbește apostolul. S-ar putea ca unele probleme să se dovedească a fi false probleme, întrebări la cere nu poate fi oferit un răspuns, sau, cu alte cuvinte, chestiuni care depășesc sfera rațiunii, în privința cărora nu se poate decide decât printr-o opțiune care ține exclusiv de credință.

Conceptul Dumnezeu formulat în cadrul teismului clasic este cel de la care pornesc de obicei adepții teologiei naturale. Teologia naturală, în opoziție cu teologia revelată vizează încercarea de a discuta despre Dumnezeu folosind doar capacitățile noastre de gândire naturale, făcând apel în primul rând la deprinderile noastre de gândire rațională.

Filosofia religiei este un exercițiu de teologie naturală. Se ridică problema dacă atunci când vorbim de Dumnezeu folosim cuvintele cu același înțeles pe care îl au atunci când vorbim de realitatea înconjurătoare sau nu. Dacă am folosi cuvintele în mod univoc, adică cu același înțeles, atunci ar fi ca și când am presupune că Dumnezeu face parte din realitatea înconjurătoare, că este un obiect din univers, ceea ce pare inacceptabil. Dacă le-am folosi în mod echivoc, adică cu un înțeles total diferit, atunci ce s-ar mai înțelege din ceea ce spunem? Adepții teologiei negative (Pseudo-Dionisie Areopagitul, Lao Zi) acceptă consecințele acestei dificultăți spunând că nu putem să spunem nimic despre Dumnezeu folosind atribute pozitive. Putem, în schimb, să spunem cum nu este Dumnezeu sau ce nu este Dumnezeu.

Secolul al XVIII-lea va vedea în spusele lui P. Bayle semnalul unui atac generalizat contra religiei, dar nu putem uita că aceste Pensées (Cugetări) ale sale sunt o prelungire a tradiției calviniste a criticii aduse superstițiilor catolice, contemporanii văzând în ele o pledoarie pentru cauza protestantă. Bayle a lansat ideea ateului virtuos, al cărui model, așa cum îl schițează în "Dictionnaire historique et critique" e Spinoza. O dată cu Bayle, chiar dacă paradoxul său nu constituia nicidecum o apologie a ateismului, "ateul accede la respectabilitate"[26]. Catolicii susțin că oamenii simpli trebuie să se supună orbește, deoarece ei n-ar fi în stare să practice liberul examen, fiind prea incapabili să descopere singuri cuvântul lui Dumnezeu.

Bayle consideră că ceea ce spun catolicii este absurd, deoarece, acesta consideră că Dumnezeu n-a vrut să ne dea un semn indiscutabil al adevăratei religii. Bayle admite pluralitatea religiilor unui stat, considerând că această pluralitate dăunează doar în condițiile în care una dintre ele nu vrea s-o tolereze pe cealaltă. Notorietatea lui Bayle a crescut o dată cu publicarea marelui său "Dictionnaire historique et critique (Dicționar istoric și critic 1695 - 1696).

În acest dicționar istoricul și filosoful francez demonstrează mult spirit obiectiv, precum și faptul că este la curent cu lucrările filosofilor și teologilor vremii. Abordează problemele biblice "cu o franchețe care-l expun acuzelor de a fi introdus obscenități în articolele consacrate lui David, lui Avraaam ori Solomon și de a se arăta prea reticient în problema miracolelor[27]. Bayle atacase în special câteva tezele lui Leibniz, în special pe aceea a armoniei prestabilite, în articolul "Rorarius"unde, Bayle argumenta că, dacă ne lăsăm doar în seama rațiunii, fără să ne ajutăm de credință sau de revelație, existența răului în lume va apărea ca un obstacol de neîntrecut în calea credinței într-un creator binevoitor și omnipotent.

Filosoful de la Hanovra, demonstrează în "Eseuri de teodicee" că rațiunea și credința sunt în acord, teză care se pare a fi scopul final al lucrării. Pentru Leibniz rațiunea reprezintă totalitatea propozițiilor adevărate indiferent de sursa acestora. Adevărurile de credință nu sunt contrare rațiunii deși depășesc rațiunea: "Tainele depășesc rațiunea, căci conțin adevăruri ce nu sunt cuprinse în această înlănțuire. Prin urmare, aici nu este vorba despre rațiunea universală care e în Dumnezeu, ci despre a noastră"[28].

Religiozitatea autorului "Monadologiei", care a fost atât în serviciul unor clase domnitoare catolice cât și ale altora protestante, l-a determinat să încerce unificarea bisericilor europene. La Leibniz exista o dorință de conciliere a rațiunii cu credința[29], care se aflau, aparent cel puțin, într-o relație de nepotrivire. Această problemă căpătase o forță deosebită, prin autonomia luată de rațiune, începând cu filosofia modernă. Gândirea lui Leibniz, nu accentua această nepotrivire, ci se simțea obligată să caute o soluție pentru problema raporturilor dintre rațiune și credință, din respect față de biserică, dar și datorită insistențelor reginei Prusiei. Ceea ce o neliniștea pe aceasta, coincidea cu ceea ce neliniștea într-o egală măsură, toate spiritele supus creștine din timpurile acelea, era în primul rând filosofia lui Pierre Bayle.

Cele de mai sus au fost extrase din http://oranta.wordpress.com/2009/10/...n-negomireanu/

Daca ai citit cele de mai sus cu mare atentie, Catalin, probabil ca ai constatat deja ca afirmatia ta "credinta fara ratiune este gresita" este influentata probabil de modul "rational" in care tu te raportezi la religie. Probabil ca este un rest al gandirii tale de acum multi ani cand probabil ca sustineai ca Dumnezeu nu exista, motivand rational acest lucru.

Scolastica, Spinoza si Leibniz stau probabil la baza erorilor multor crestini ortodocsi care au impresia ca filosofia si religia au multe in comun ... ceea ce este total gresit

Citat:
Ideea pe care o susține Bayle în disputa cu Leibniz este că tainele depășesc rațiunea și sunt contrare acesteia, de aici concluzionând că rațiunea trebuie să se supună credinței. Deoarece dogma se situează deasupra rațiunii, zice gânditorul francez, "filosofia nu va putea nici s-o explice, nici s-o înțeleagă și nici să răspundă dificultăților ce o combat"
Citat:
Teologia naturală, în opoziție cu teologia revelată vizează încercarea de a discuta despre Dumnezeu folosind doar capacitățile noastre de gândire naturale, făcând apel în primul rând la deprinderile noastre de gândire rațională.
Abordarea filosofica a religiei este greseala pe care o fac catolicii, protestantii si sectarii ... probabil ca acum este de inteles de ce acestia nu accepta, nu cred si nu inteleg (rational ?) Sfanta Traditie.

Last edited by AlbertX; 07.11.2014 at 02:28:48.