RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (8)
SOCIETATEA
Dreptatea
=PRIMA PARTE=
-I-
Cele patru virtuți cardinale sunt Forța, Prudența, Cumpătarea și Dreptatea. Le-ați văzut statuile sculptate de artiștii Renașterii? Forța și Dreptatea, grave și frumoase, sunt reprezentate împreună cu atributele lor. Forța cu sabia și Dreptatea cu balanța. Oare din cauza înfățișării lor severe ne par demne de stimă, dar nu atrăgătoare? Se întâmplă cu virtuțile ce se întâmplă cu unele persoane ale căror merite le cunoaștem, dar de a căror companie ne ferim.
Alături de cineva puternic, prudent, cumpătat și drept ne-am apărea nouă înșine așa cum suntem, nu așa cum ne place să credem că suntem.
Dreptatea e, după părerea mea, marea bătaie de inimă a omului. Anticii o defineau mai clar: voința fermă și constantă de a da fiecăruia ce i se cuvine. Sentimentul a ceea ce e drept și nedrept se află în sufletul tuturor. Un copil, de cum începe să înțeleagă, își dă foarte bine seama când greșește și simte că e nedreptățit, dacă e certat fără s-o merite. Națiunile din antichitate au respectat omul drept, chiar dacă uneori l-au exilat ca pe Aristide, sau l-au omorât ca pe Socrate.
Ceea ce numim lege naturală nu e de fapt decât îndatorirea de a fi drepți și nu au existat niciodată Popoare care s-o fi ignorat complet. Era doar pusă în umbră, denaturată de barbarie sau de coruperea moravurilor, ceea ce nu o împiedica să existe. Admirăm în toate epocile figurile nobile care au personificat-o, cu toate că nu complet, pentru că acești oameni erau influențați de mediul lor, de timpul lor și credeau legitime lucruri care astăzi ne revoltă ca sclavia, cruzimea față de învinși, sacrificiile umane. Chiar în vechea Romă, renumită pentru legile sale drepte, cei slabi erau tratați dur. Romanii priveau legea mai mult ca pe un mijloc de reglementare a raporturilor dintre cetățeni, decât ca pe o modalitate de a-i ocroti pe cei lipsiți de apărare.
-II-
Dreptatea are două aspecte, unul comutativ și unul distributiv. Dreptatea comutativă se aplică schimburilor, atât pentru atât. Ea nu ține cont de persoane, ci doar de obiectele schimbate. Balanța o simbolizează. Dreptatea distributivă se aplică persoanelor. Ea pune de acord salariul cu meritul. Egalitatea raporturilor o simbolizează. Cinstea are mai multă suplețe. Anticii o comparau cu o riglă de plumb care ia forma sinuozităților terenului de măsurat, spre deosebire de rigla rigidă de fier. Nimic material nu o exprimă totuși în întregime. E doar spirit. Și pentru că există în sufletele oamenilor lucruri pe care doar un suflet le poate aprecia, cinstea, deși își are locul alături de dreptate, e mai presus de ea.
Ideea de dreptate o implică pe cea de drept. Conaționalii noștri fiindu-ne frați au drepturi egale cu noi. Formula „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face” arată succint de ce suntem datori să fim drepți. Avem obligația să respectăm drepturile aproapelui și ca să fim siguri că nu i le încălcăm e bine să ne punem uneori în locul lui. Fiindcă trăim în comun, fiecare dintre faptele noastre corespunde unei fapte a celor de care suntem legați prin frăția națională, prin rudenie, prin prietenie, prin asocieri de tot felul. E limpede că omul care ar acționa după placul său, fără a-i păsa de ceilalți, nu ar putea fi decât nedrept. Cuvântul nedreptate e atât de odios că provoacă indignare imediat ce e rostit. Nimic nu ne rănește mai mult ca reproșul „ești nedrept”, mai ales dacă nu suntem decât vag conștienți că am comis o nedreptate.
E de ajuns să se spună „S-a făcut o nedreptate” ca să apară proteste. Un instinct puternic, dacă nu-l inhibă interesele, ne va avertiza pe toți că apărăm o cauză comună. Aproape toată lumea poate să vadă unde e nedreptatea. Conștiința cea mai amorțită o spune destul de tare pentru a fi auzită, dar unii nu au forța sau voința de a o asculta. Trei virtuți, din cele patru, le lipsesc. E ceea ce se numește lipsă de caracter.
Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|