Subiect: Mi-e rusine
View Single Post
  #62  
Vechi 19.11.2014, 18:06:35
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit Iată și părerea post-alegeri a unui alt preot ortodox

România protest(antă)


Ziua de 16 noiembrie 2014 va rămâne ca un moment de răscruce și deopotrivă paradoxal în Istoria Națiunii și Statului Român. Mai mult de șase milioane de cetățeni români, în majoritate de naționalitate română și creștini ortodocși, din cei peste 18.000.000 cu drept de vot, au hotărât ca Președintele Republicii să fie etnicul german de religie luterană Klaus Iohannis.

În acest context ale cărui semnificații încă se decantează, îmi asum să afirm, ca preot creștin ortodox, dar și ca cetățean al României și Uniunii Europene, următoarele opinii personale:

Da, apartenența religioasă a politicienilor români este (trebuie să fie!) importantă pentru Biserica Ortodoxă, pentru ierarhii, preoții și credincioșii săi, iar alegerea unui luteran în fruntea unui stat locuit în majoritate de creștini ortodocși reprezintă un eveniment istoric de importanță majoră pentru Biserica Ortodoxă, prin factorii care l-au generat și prin consecințele sale în viitorul imediat!

Da, alegerea luteranului Klaus Iohannis de către milioane de români ortodocși exprimă pe de o parte, neputința Bisericii Ortodoxe de a promova o agendă publică proprie, vie, dinamică și racordată la întreg ansamblul de realități sociale, economice și politice din agora cetății românești, cu o puternică voce mărturisitoare în relația cu politicienii, iar pe de altă parte, este (mai ales!) lucrarea voinței lui Dumnezeu (Vox Populi, Vox Dei!) de a îngădui românilor o lecție a neputinței lor de a afla un politician român și creștin ortodox care să posede calitățile umane, morale și politice (cel puțin cele afișate până acum!) ale germanicului luteran Klaus Iohannis și în care românii creștini ortodocși să-și regăsească deopotrivă speranțele lumești ale unui trai demn, prosper și civilizat, precum și valorile spirituale ale credinței lor creștine ortodoxe.

În anul 2014, an proclamat de Biserica Ortodoxă Română ca fiind al comemorării jertfei mucenicești a Sfinților Martiri Brâncoveni, românii își caută salvarea de la un străin, ca etnie și credință, dar român frate și egal al nostru prin apartenența sa la Statul Român și la marea familie a națiunilor Uniunii Europene, refuzând oferta populistă și sancționând gravele, de neînțeles erori politice (printre care cea mai gravă fiind superficialitatea imensă și jignitoare cu care au fost tratați românii din Diaspora și relația acestora cu familiile lor și cu tinerii din țară) comise de creștinul ortodox Victor Ponta.

În istoria noastră am mai fost salvați de străini, însă cu adevărat loiali și salvatori ai Națiunii Române au fost doar doi străini germanici, anume Majestatea Sa Regele Carol I și Majestatea Sa Regele Ferdinand „Întregitorul”, care au întemeiat Casa Regală a României. Majestatea Sa Regele Mihai I – conducătorul nostru care a luptat împotriva instaurării comunismului și a fost înlăturat prin forță de pe Tronul Țării de bolșevici, dar și prin trădarea Occidentului – s-a născut pe pământ românesc, a fost botezat și crescut în credința ortodoxă, este deci român, nu străin.

Trebuie spus aici că asemănarea - de o candoare adolescentină - făcută de câțiva entuziaști susținători ai „neamțului” între MS Regele Carol I și Președintele de republică Klaus Iohannis este evident, forțată și inutilă. Totuși, ea exprimă fondul comun al unor speranțe care străbat veacuri de istorie românească și care se exprimă sintetic prin ideea că nu ne putem face singuri soarta, ci că vom fi salvați doar de străini!

Speranță pe care au avut-o românii de la anul 1866, care considerau că doar un „Domn străin” va salva Țara și chiar a salvat-o! „Vin americanii!”, spuneau bunicii noștri prin anii 50, privind cu speranță la cerul pe care se așteptau să vadă avioanele USAF aducând armatele occidentale eliberatoare. Cei mai mulți dintre bunicii noștri au murit cu speranța asta, cu viața risipită și chinuită de comunism. Unii dintre ei, puțini, au apucat să-i vadă venind pe americani, după 1989, să „ne bage în NATO”. Aceeași speranță că străinii ne vor salva se află și în entuziasmul aproape revoluționar al votanților Președintelui ales Klaus Iohannis care văd în acesta pe „neamțul cinstit, muncitor și corect” care ne va salva de mafia baronilor locali, de Justiția coruptă și politizată, de clasa politică cu apucături fanariote. O speranță care deocamdată, așteaptă să fie împlinită…

Nu doresc să discut aici despre cauzele victoriei lui Klaus Iohannis și nici despre cele ale înfrângerii lui Victor Ponta. Aceasta este problema analiștilor politici și a activiștilor de partid ai forțelor politice care s-au luptat pentru cucerirea funcției de Președinte al Republicii.

Importantă (pentru mine, ca preot ortodox) este semnificația religioasă, civică și morală, precum și consecințele asupra relației Bisericii Ortodoxe cu Statul Român ale acestui rezultat paradoxal: un Președinte germanic și luteran conducător al națiunii latine române și ortodoxe.

Înainte de toate, sunt dator să recunosc creștinește: da, m-am înșelat când am afirmat că apartenența la credința creștină ortodoxă va conta în alegerile prezidențiale 2014. Românii au reacționat după un tipar pe care nici măcar preoții ca mine (îndrăznesc să spun că eu cred că mă regăsesc în rândul acelor preoți care nu s-au enclavizat într-un confort căldicel al bunăstării lumești obținute prin negustorie de Hristos și nici în peștera vreunui fundamentalism naționalist-ortodox stupid!) nu au avut capacitatea să-l intuiască. Implicarea elementelor de natură ortodoxă nu l-au ajutat pe Victor Ponta, dimpotrivă au provocat o iritare imensă în rândul a zeci de mii de români, mai ales tineri, cei mai mulți dintre ei fiind (paradoxal!) creștini ortodocși, măcar prin Sf. Botez, dacă nu și prin practică.

Apare aici un prim element, cu semnificație religioasă și morală, care trebuie analizat – dorința insistentă a tot mai multor români ca Biserica să practice o severă și enclavizantă neutralitate față de viața politică. Se cere Bisericii să nu facă politică, cuvântul de ordine fiind o nouă lozincă scandată pe străzi, în aceste zile, de susținătorii clujeni ai Președintelui ales Klaus Iohannis: „În Biserică nu facem politică!”

Care ar fi, în contextul unei republici laice și în curs de secularizare, aplicarea curată dogmatic și corectă din perspectivă civică a poruncii „Dați cele ce sunt ale Cezarului, Cezarului și cele ce sunt ale lui Dumnezeu, lui Dumnezeu” (Luca XX, 25)?

Au respectat sau au încălcat această poruncă Martirii Închisorilor Comuniste, dintre care cei mai mulți preoți și mireni creștini ortodocși, atunci când au decis că Partidul Comunist și regimul democrației populare (forme de viață politică) sunt atât de nocive pentru Națiunea Română încât trebuie renunțat la „simfonia bizantină” și reacționat direct, prin predică și faptă? În vremurile noastre de relativă libertate și democrație, respectăm sau încălcăm această poruncă dacă păstrăm tăcerea, ca Biserică, și nu reacționăm atunci când conducătorii cetății (clasa politică) aruncă poporul (pe cetățeni) în sărăcie, boală, desfrânare, apostazie etc.?

De fapt, ce este „a face politică”? O definiție găsită pe Internet ne spune că Politica este „știința și arta de a guverna un stat; formă de organizare și conducere a comunităților umane, prin care se menține ordinea internă și se garantează securitatea externă a comunităților respective”, iar A face politică înseamnă „a lua parte în mod activ la discutarea și rezolvarea treburilor statului.”

Relaționarea Bisericii noastre cu viața politică post-decembristă s-a întemeiat pe teza „simfoniei bizantine”. Aceasta ne-a ajutat, în anii 90, să recuperăm o parte din drepturile pe care dictatura comunistă le răpise Bisericii. Procesul de aderare la Uniunea Europeană și apoi, după 2007, procesul de integrare în această structură suprastatală, au adus însă un element nou în viața cetății românești, anume acela al exigenței ca Statul Român să devină absolut laic, societatea să accepte secularizarea, iar Biserica națională să fie treptat separată de stat și exilată din agoră, în sfera vieții private. Ierarhia Bisericii noastre a avut naivitatea să creadă că va reuși să perpetueze la nesfârșit „simfonia bizantină”, că va evita acest deznodământ, acceptând ritmul impus de politicieni, care au solicitat tot mai mult și mai insistent asumarea unor felurite compromisuri în schimbul unor drepturi legitime pe care le-au recunoscut Bisericii, după 1989 până în prezent.

Această interpretare naivă, însoțită uneori de aplicarea arogantă a „simfoniei bizantine” în relația Bisericii cu clasa politică, ne-a îndepărtat treptat de o parte din popor și am ajuns la momentul 16 noiembrie 2014, când un val periculos de agitat al antipatiei față de Biserica națională a cuprins un număr mult prea mare de români creștini ortodocși, încât să fie ignorat ori considerat a fi o întâmplare. Trebuie ca ierarhia Bisericii să renunțe la această aproape fariseică atitudine că „noi, slujtorii Bisericii nu facem politică”!

(va urma)

pr. Marcel Rădut

articol apărut în adevărul.ro
Reply With Quote