continuare -"România protest(antă)"
Biserica trebuie să facă politică, în sensul definiției de „a lua parte în mod activ la discutarea și rezolvarea treburilor statului”, ale comunității! O „politică a lui Hristos”!
Altfel spus, să ne regăsim curajul de a promova, în temeiul valorilor moralei creștine ortodoxe, o relație vie, activă, duhovnicească, dinamică, blândă ori severă cu clasa politică, în funcție de conținutul și efectul faptelor acesteia asupra Națiunii noastre, indiferent de orientarea ideologică ori de bunăvoința/reaua-voință a vremelnicilor conducători ai statului, țelul suprem fiind slujirea lui Hristos și păstorirea Națiunii Române pe care ne-a încredințat-o Dumnezeu. O atare reașezare a relației noastre cu clasa politică este cu atât mai necesară, cu cât laicizarea Statului Român și secularizarea societății românești reprezintă (rezultatul alegerilor din 16 noiembrie sunt o dovadă în acest sens) un proces ireversibil.
Un al doilea element dezvăluit atât de reacțiile controversate ale unora dintre reprezentanții Bisericii, cât și de criticile vehemente aduse la adresa Bisericii în legătură cu susținerea mai mult sau mai puțin fățișă a candidatului creștin ortodox Victor Ponta, cu ocazia acestor alegeri prezidențiale, este precaritatea agendei publice a Bisericii noastre.
Dacă ierarhia Bisericii Ortodoxe își asuma deschis, public, o serie de principii și criterii clare cu privire la viața politică (nu doar interdicția, folositoare de altfel, ca preoții să facă politică de partid), la modul în care așteaptă de la politicieni, în temeiul poruncilor lui Hristos, să conducă Statul Român și comunitățile noastre, dacă mărturiseam permanent (chiar cu riscul de a-i deranja pe activiștii lui „political correctness”) că pentru noi este important ca liderii politici să exprime, proporțional, atât opțiunile politice ale cetățenilor români, dar și adeziunea la credința creștină-ortodoxă, majoritară în România, dacă aveam tăria de a atenționa cu fermitate că dăm Cezarului cele ale Cezarului câtă vreme Cezarul nu se atinge de cele ale lui Dumnezeu, altfel spus, dacă aveam îndrăzneala duhovnicească de a refuza invitația la masa Cezarului atunci când acesta mănâncă „de dulce-n Post”, la alegerile prezidențiale 2014 am fi fost liberi să ne exprimăm dorința (încă la începutul campaniei electorale, când erau mai mulți candidați!) ca poporul să aleagă un candidat care fie posesorul, alături de calitățile umane, civice, europene etc., și al calității de membru al Bisericii Ortodoxe Române.
Agenda publică a Bisericii noastre este însă formată doar din activitatea filantropică (tot mai substanțială în ultimii ani, datorită atragerii de fonduri europene, dar cu prea puțină știință a PR-ului prezentată și ca atare, cu atât mai puțin crezută de marele public!), din activitatea de ctitorire de biserici (iarăși, precar prezentată și argumentată, provocând reacții adverse în diferite medii ale societății românești) și din mărturisirea lui Hristos făcută prin predici, studii teologice etc. atemporale, cu prea puțină legătură cu realitățile societății românești, o pastorație în care se amestecă cuvinte de învățătură în forme venite parcă din vremuri medievale și coborând spre o Românie mioritică și rurală, bucolică și tradiționalistă – de fapt, o Românie care nu mai există de peste o jumătate de secol – cu atitudini moderniste atât de lumești în conținuturi și manifestare încât criticii Bisericii noastre le suspectează a fi expresia unui mercantilism mamonic.
În Biserică pot fi aflate numeroase exemple de mărturisire vie, deopotrivă idealistă și pragmatică, a lui Hristos. Avem ierarhi și preoți (am bucuria să cunosc astfel de oameni în Arhiepiscopia Craiovei) care știu să se folosească de cele ale lumii pentru a dărui Bisericii și credincioșilor cele ale credinței, schimbând fața lumii după chipul lui Hristos. Bunele lor practici trebuie studiate și concluziile astfel obținute pot modela agenda publică a Bisericii.
Ceea ce lipsește cel mai mult acestei agende publice bisericești este însă o atitudine clară și o reacție imediată, ambele întemeiate pe Dogmele și Canoanele Bisericii noastre, la marile probleme actuale ale Statului Român și societății românești.
Un mecanism administrativ, birocratizat și anchilozat, afectat de un fel de autosuficiență a „pântecului sătul”, iar în unele cazuri o lipsă de eficiență a comunicării între membri ierarhiei Bisericii, nu ne permit să reacționăm la situațiile de criză cu care se confruntă creștinii ortodocși români în viețuirea lor în Statul Român sau în cuprinsul lumii. Credincioșii noștri au început să uite că Biserica le poate oferi sfat și îndrumare, ajutor și susținere în situațiile dificile în care Statul ori alte forțe lumești îi ispitesc ori le fac viața amară.
Totuși, chiar dacă agenda publică a Bisericii noastre se va modela treptat în conformitate cu exigența de a rezona mult mai bine cu credincioșii noștri, atât de greu ispitiți și încercați în aceste vremuri încurcate, rămân de rezolvat slăbiciunile unui al treilea element din componența a ceea ce ar fi mecanismul de interacțiune a Bisericii cu lumea: clerul ortodox.
Alegerea germanicului luteran Klaus Iohannis ca Președinte al Republicii și recenta decizie a Curții Constituționale a României îndreptată împotriva orei de religie din școlile românești sunt două semne care ne spun că a sosit vremea ca noi, preoții creștini ortodocși să ne trezim din autosuficiență, să ieșim din enclavizare și să ne scuturăm de ispita traiului tihnit.
Preotul care nu privește nici măcar peste gardul bisericii unde slujește, spre viața parohiei sale, așteptând doar ca „lumea să vină la biserică, pentru Liturghie, acatist și pomelnic, botez, nuntă, înmormântare și pomană, că așa e tradiția noastră din moși-strămoși”, nu-și merită locul. Valul de antipatie îndreptat împotriva Bisericii în aceste zile nu a fost provocat doar de cele câteva gesturi de susținere publică a candidaturii creștinului ortodox Victor Ponta făcute de unii ierarhi sau preoți. Există în rândul multora dintre credincioșii noștri o tensiune acumulată împotriva noastră în curgerea anilor în care preoția a fost transformată treptat, de către mulți dintre noi, slujitorii altarelor, din vocație aducătoare de mântuire, în meserie generatoare de profit.
Nu vom reuși să-L mărturisim pe Hristos și să schimbăm lumea, dacă nu ne asumăm și nu îndreptăm căderile noastre. Preotul creștin-ortodox nu este un funcționar care oficiază un serviciu, nu este un teolog cu simbrie care tipărește cărți cu învățături pe care puțin le înțelege și aproape deloc le urmează. Preotul creștin-ortodox este mărturisitorul lui Hristos, noi, preoții „împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem,” iar credincioșii noștri, parohia, eparhia „sunt ogorul lui Dumnezeu, zidirea lui Dumnezeu.” (Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel III, 9)
România ortodoxă s-a transformat, deocamdată, în România protest(antă), căci românii au protestat împotriva vechilor rânduieli politice și au ales să creadă că vor fi salvați de protestantul neamț Klaus Iohannis. O lecție pe care Biserica noastră trebuie să o învețe bine.
Creștinește este să încheiem rugând pe Dumnezeu să-l lumineze pe Președintele ales Klaus Iohannis și să-i dăruiască puterea de a rămâne loial promisiunilor făcute Națiunii Române. Dumnezeu să ne ajute!
pr. Marcel Rădut
articol apărut în adevărul.ro
Last edited by mirela.t; 19.11.2014 at 18:13:46.
|