Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei a remis un comunicat prin care împărtășește indignarea clerului și credincioșilor, privitoare la decizia Curții Constituționale a României, din data de 12 noiembrie 2014, de a declara neconstituțional statutul disciplinei religie din trunchiul comun în învățământul românesc.
Sectorul învățământ și activități cu tineretul al acestei eparhii arată, în comunicatul amintit, că activitatea educațională a fost una din constantele vieții Bisericii Ortodoxe de la începutul acesteia: „Dimensiune fundamentală a misiunii preoțești, încredințată de Mântuitorul Iisus Hristos prin filieră apostolică -«Mergând, învățați toate neamurile...» (Matei 28, 19-20) -, activitatea educațională a Bisericii a constituit întotdeauna o preocupare majoră a slujitorilor sfintelor altare, un mijloc de dezvoltare a diverselor comunități sociale și culturale, suport pentru maturizarea învățământului public - deopotrivă adresat maselor și elitelor, în contexte istorice din cele mai diverse, iar în ceea ce privește neamul românesc, un garant peren al conservării și promovării valorilor morale și naționale“.
Decizia Curții Constituționale a României aduce atingere și statutului profesorului de religie, care prin activitatea lui se alătură eforturilor comune ale învățământului românesc de a educa copiii și tinerii. „Astăzi, mii de profesori, cu studii superioare de teologie pastorală și didactică, absolvenți de module psihopedagogice în departamentele pentru pregătirea personalului didactic ale universităților din România, ocupă prin concurs, în condițiile legii, catedre de religie în învățământul preuniversitar, oferind elevilor de diferite confesiuni o educație religioasă similară majorității sistemelor educaționale europene. Ei se alătură astfel pleiadei de profesori care, procedând strategic și metodic, facilitează atât accesul învățăceilor la conținuturi prevăzute de o programă, cât și formarea unor comportamente integratoare în viața comunității, prin disciplinele obligatorii din trunchiul comun, care fac parte din aria curriculară «Om și societate»: cultură civică, filosofie, logică, argumentare și comunicare, sociologie, psihologie, pedagogie, istorie, geografie ș.a.“.
De asemenea, se arată că Biserica a creat primele școli pentru a forma și ridica ființa neamului românesc, oferind un cadru în care să se predea mai multe discipline. „În zona de spiritualitate și cultură de la curbura Carpaților, Biserica locală și-a articulat permanent rostul călăuzitor pe inițierea și dezvoltarea de școli și licee, venind în întâmpinarea setei de cultură și formare a credincioșilor de pe aceste meleaguri. În acest sens, după vestitele școli: greacă, slavo-română și cea inferioară de la Buzău, ce au funcționat prin strădania Episcopului Cozma (1763-1787), după școala grecească înființată de Episcopul Constandie Filitti al Buzăului - ajuns chiar conducător al Eforiei Școalelor în 1814, secolul al XIX-lea așază definitiv Eparhia Buzăului pe harta marilor vetre de școală modernă românească, prin înființarea primei Școli naționale la Buzău, în 1832, datorată marelui ierarh cărturar Dionisie Romano (1865-1873), a faimoasei școli de zugravi de la Buzău, condusă de marele pictor Nicolae Teodorescu, și a primei școli medii din Buzău - Seminarul Teologic Ortodox -, în 1836, ambele ctitorite de către destoinicul Episcop Chesarie (1825-1846)“, se mai arată în comunicatul de presă.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|