,,catre Biserica lui Dumnezeu care este in Corint"(I Corinteni 1.2)
Intrebare:in ce context istoric traiau crestinii din Corint?
Douglas J.Moo (Ph.D Universitatea Saint Andrews-Scotia, Blanchard Professor of New Testament at Wheaton College): ,,Orasul Corint era situat pe istmul care face legatura intre Peloponez si restul Greciei.Amplasarea lui era ideala nu doar pentru ca permitea controlul asupra comertului intre nord si sud, insa intrucat portul Lechaeum se afla la doi kilometrii si jumatate mai spre nord iar Chencrea (Romani 16.1) la numai 11 km si ceva spre est, in golful Saronic, Corintul era in acelasi timp o fasie de uscat indispensabila care lega estul de vest. Vechiul si instaritul oras Corint fusese distrus complet de romani in 146 i.Hr iar locuitorii sai au fost ucisi sau vanduti ca sclavi. Puterea romana s-a asigurat de respectarea restrictiilor cu privire la reconstructia acestuia.Totusi, un secol mai tarziu, Iulius Caesar a ridicat orasul din temelii,de data aceasta ca o colonie romana, iar in anul 29 i.Hr aceasta a fost cetatea de resedinta a unui proconsul si capitala provinciei senatoriale Ahaia.Noua cetate a fost populata cu oameni proveniti din diverse parti ale imperiului, multi dintre ei fiind veterani de razboi romani.Potrivit relatarii lui Strabon altii erau sclavi eliberati, al caror statut era putin mai ridicat decat cel al sclavilor obisnuiti.
Printre noii locuitori se numarau cu siguranta si evrei (s-a descoperit o inscriptie deteriorata pe care erau scrise cuvintele ,,Sinagoga evreilor", confirmand cele scrise in FA 18.1,4).In noul Corint locuiau si unii greci ,poate chiar in numar destul de mare;dar romanii dominau scena sociala cu legile, cultura si religia lor. Mare parte din imperiu fusese elenizat insa astfel ca limba oficiala era greaca si, mai mult,numeroase legaturi-religioase, filozofice, culturale-cu restul peninsulei grecesti au fost restabilite intr-un timp scurt. Din Asia si Egipt au patruns religiile misterelor. Pentru ca in noul Corint nu exista o aristocratie funciara a aparut o aristocratie a comertului.In mod inevitabil saracii erau dispretuiti sau ignorati. Vechiul Corint avea o reputatie atat de proasta incat ,, a corintiza" era sinonim cu ,,a comite adulter" iar intelesul sintagmei ,,fata corinteana" era sinonim cu ,,prostituata". Din vechiul oras s-au pastrat pana in zilele noastre niste reprezentari in lut ale organelor genitale umane, folosite in inchinare. Ele erau oferite lui Asclepius, zeul vindecarii, in speranta ca daca aceea parte a corpului suferea de o boala venerica ea va fi vindecata. Chiar daca descrierea pe care Strabon o face celor o mie de prostituate de la Templul Afroditei din vechiul oras ar putea fi exagerata situatia trebuie sa fi fost suficient de rea incat sa creeze o asemenea reputatie".
Intr-o alta descrie se mai precizeaza si alte aspecte: unul dintre proconsulii romani ai Ahaiei a fost Lucius Junius Galion, fratele filozofului Seneca; se estimeaza o populatie a orasului de 250.000 oameni liberi si 400.000 de sclavi; corintenii aveau o metoda ingenioasa(un dig rutier din piatra numit Diolkos) de a transporta corabiile pe uscat,intre cele doua porturi,operatiune ce permitea evitarea unei calatorii periculoase in jurul Peloponezului; o mare parte dintre locuitori erau muncitori sezonieri care traiau in saracie; mare parte dintre crestini proveneau din patura saraca in cetatea-port ce se dezvolta rapid datorita comertului.Aceasta divizare sociala s-a resimtit inclusiv in cadrul adunarilor crestine (vezi I Corinteni 11.17-21) unde cei cu posibilitati si atasati de mentalitatea orasului nu ezitau sa aduca cu ei aceleasi discriminari economico-sociale iar adunarea crestina, in formare la acel moment,era in pericol de a fi divizata pe criterii pe care Apostolul Pavel le-a incriminat in mod direct,sesizand pericolul.
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 09.12.2014 at 01:31:52.
|