Unuia care constat că m-a mințit în sensul că nu avea o nevoie reală de ajutor, putând să muncească, nu i-aș mai da. Nu cred că a fi bun înseamnă să te lași prostit, înșelat. O cauză fiind, cum spuneam mai sus, că nu-ți mai rămân bani să dai celor care chiar au nevoie de ajutor. Și probabil acesta este și motivul zicerii sfântului Ioan Gură de Aur.
Deci să cumpănești bine și să te judeci și pe tine, ca nici să dai ceva oricui, la întâmplare, ca să-ți adormi conștiința, nici să te folosești de argumentul cumpătării ca să-ți menajezi zgârcenia.
Cu toate acestea, nu există garanții că îi vei alege corect pe cei pe care îi ajuți. Pe de o parte nu poți cunoaște în amănunt situația lor, pe de altă parte ai propriul subiectivism în a aprecia oamenii. Dar odată ce ai ales să dai, fii liniștit pentru că ai făcut mai bine decât dacă n-ai fi dat. Nu mai este grija ta ce va face cu ajutorul primit celălalt. Ca în pilda spusă de părintele Arsenie Papacioc (cu cerșetorul bețiv, care vinde haina/paltonul dăruit/ă de un creștin) Hristos este cel care primește (în pildă El purta haina).
|