Am avut răbdare să citesc articolul postat de tine. Acolo spune așa:
"Celebre sunt Canoanele 15 și 59 ale sinodului local din Laodiceea din secolul al IV-lea, precum și Canonul 75 al Sinodului Trulan din 691. Primul recomandă poporului drept-credincios, care participă la cântarea în biserică, să asculte de psalții sau cântăreții canonici, care erau desemnați special să conducă organizat cântarea...
Între muzică și imnografie există o legătură indestructibilă. Toate formele poeziei imnografice (tropar, condac, canon), ca și celelalte apărute ceva mai târziu (luminânde, voscresne, stihiri, slave) capătă o dublă importanță când sunt însoțite de melodii potrivite, creatoare de emoții religioase, în adevăratul sens al cuvântului, dar mai ales de bucurii duhovnicești și de învățături dogmatice profunde.
Istoricul celor opt glasuri din muzica psaltică
Mulți spun că muzica bizantină greacă este mama muzicii bisericești. Istoria spune că cele opt glasuri au fost compuse de un sirian, Sfântul Ioan Damaschin.
Ce este de fapt muzica bizantină? Este cântarea bisericească și laică orientală, practicată în Bizanț, și nu numai aici, ci în tot spațiul geografic, destul de întins, care intra în sfera de influență a împăraților bizantini, elenismul jucând un rol principal.
Grecii cunoșteau din antichitate tetracordul, apoi pentacordul, heptacordul, scara diapazon și disdiapason. Modurile antice existau la greci înainte de creștinism, dar în
forma în care le avem acum sunt un produs al creștinismului, al Sfinților Părinți din primele opt secole (Vasile cel Mare, Ioan Hrisostom, Niceta de Remesiana, Ambrozie al Milanului, Roman Melodul, Andrei Criteanul), culminând cu Sfântul Ioan Damaschin (†749), cel care adună imnele deja existente, completându-le cu scrieri proprii, dând naștere Octoihului, care cuprinde cântări de sâmbătă și duminică dimineața, pe cele opt glasuri, moduri sau echuri bisericești, care existau în diferite provincii ale Imperiului Bizantin."
@Antonia, muzica bisericească dreptslăvitoare (bizantină) nu are nimic în comun cu lălăiala bisericească (corală, cunțană) sau cu mult lăudatele pricesne. „Și textul, și melodia trebuie să predispună la rugăciune… Muzica bisericească este Evanghelia cântată. Cum trebuie să ne raportăm la piesele muzicale, cum să primim cântarea, știind că așa cum spunea Fericitul Augustin, „dacă îmi place mai mult muzica decât conținutul, este deja un păcat?" Nu orice compoziție muzicală merită calificativul liturgică sau bisericească. Nu orice muzică profană se potrivește cu spațiul eclezial."
ps: dacă le cunoști pe măicuțele de la Mănăstirea Brâncoveni și dorești să le ajuți, le poți recomanda să asculte conferința despre cântarea bisericească:
https://www.youtube.com/watch?v=h9MyM8KplUU. Sunt convins că vor mult mai receptive în ceea ce privește mesajul pe care vrea să-l transmită profesorul de psaltică.