View Single Post
  #109  
Vechi 28.12.2014, 00:03:54
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Părintele Arsenie Papacioc despre Spovedanie și Împărtășanie

„Un păcat ascuns devine și mai mare”

- Alegerea duhovnicului este un lucru extrem de greu. Abia în momentul în care găsim duhovnicul potrivit, conștientizăm câte urcușuri și coborâșuri are drumul pe care trebuie să ne ducem propria cruce. Părinte, ce ne sfătuiți să facem pentru a nu rătăci de pe drumul cel bun?Â
- Vedeți dumneavoastră, această stare de cercetare este, cum vă spun eu întotdeauna, o stare de prezență. La duhovnic nu mergeți la întâmplare, din simplă inerție și niciodată să nu faceți o spovedanie, așa, tradițional, rațional, ci afectiv. Ca să puteți gândi la mântuire, trebuie să fiți bine spovediți, asta e taina care mântuiește. O spovedanie este, negreșit, un fel de catehism. Permanent te cercetezi, iar când ajungi la duhovnic nu trebuie să te rușinezi cu niciun chip: „Domnule, asta am făcut!”. Ce rușine? Rușinea este arma diavolului, grozav de puternică. Și să mai știți ceva: dacă păstrați un păcat ascuns sau spus sucit devine și mai mare. Nu trebuie să vă preocupe părerea duhovnicului. Oameni buni, important este să reușiți să vă salvați și nu să vă nenorociți pentru păcatele voastre ascunse!
- Părinte, dar dacă uneori păcatele sunt prea mari, poate că cel care se spovedește rămâne mut în fața dimensiunii păcatului. Poate se căiește sincer, plânge, se roagă, dar nu are puterea mărturisirii…
- Frații mei, Mântuitorul nu S-a răstignit numai pentru o categorie de greșeli, ci pentru tot ceea ce este greșeală pe Pământ. Și-atunci, ori îți spui toate păcatele la spovedit, pentru iertare, ori la Judecata de Apoi, pentru pedeapsă. Ele pot fi ținute, dar nespuse nu rămân! Ori aici, cu lacrimi, la duhovnic, care te înțelege și te dezleagă, ori rămâi pentru Dreapta Judecată. Păcatele mărturisite nu se mai au în vedere la Judecată, pentru că mila Domnului le iartă, dar ce te faci cu cele nemărturisite, ascunse? Sfântul Ioan Gură de Aur ne învață la fel, că cel mai important lucru cu care trebuie să ne prezentăm la Judecată este dezlegarea.
„Eu nu dau canoane care se fac repede, ca să se scape de ele”

- După ce criterii trebuie să ne alegem duhovnicul?
- Niciun duhovnic nu are mai multă putere ca altul. Nu există duhovnici buni și duhovnici mai puțin buni. Se poate doar ca la început unii să aibă mai puțină experiență sau că nu sunt înzestrați cu duhul dragostei, care e de mare preț. Dar, în general, reușita spovedaniei nu ține de mine, ca duhovnic. Cei asemeni mie se simt bine când le spui cele mai grozave păcate, pentru că au bucuria nemărginită că te-a ușurat. Și oricât de greu ar fi păcatul, lui Dumnezeu îi place nespus căința celor care se spovedesc cu sufletul. Toți duhovnicii au har. Important este să avem în vedere cele patru elemente ale Tainei Spovedaniei: să nu mai faci păcatul, să-l mărturisești, să te dezlege duhovnicul și să faci canonul dat de duhovnic.
- Când se poate lua Sfânta Euharistie ?
- Sfânta Euharistie este suprema Taină a Bisericii noastre. Văpaia din sufletul tău decide când mergi la Împărtășanie. După Spovedanie, duhovnicul este cel care hotărăște cine este vrednic și cine nu a se împărtăși cu Sfintele Taine. Nu ne putem împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului după bunul nostru plac, ci numai cu încuviințarea duhovnicului. Acesta are toată autoritatea de a lega și de a dezlega.
- Care este cel mai aspru canon în ceea ce privește Împărtășania?
- Aici, duhovnicilor le revine o mare responsabilitate. Cele mai grele canoane pot opri pe cineva de la împărtășit chiar și 25 de ani, dar asta ar însemna să nu o mai poți face niciodată. Eu, Arsenie, nu sunt pentru astfel de canoane. Cel căzut în păcat se obișnuiește cu neîmpărtășitul și poate zice: „Parcă tot cu Împărtășania am trăit până acum!”. Eu sunt pentru un canon pe care să-l facă zi de zi, în starea de simțire, nu de obligație tipicală. Eu nu dau canoane dintr-astea, care se fac repede, ca să se scape de ele. Suspinarea nu îți ia timp, este la îndemână și angajează toată ființa ta. Zici: „Of, Doamne!”. Un simplu oftat face mai mult decât orice rugăciune, mai mult decât a zice repede, de 15 ori, „Tatăl nostru”.
„Ferice de acela care-și cunoaște lucrul și-și mântuie sufletul”

- Trebuie să învățăm să prețuim timpul?
- Singur Dumnezeu poate să hotărască dacă ne mai lasă timp sau dacă prelungește timpul vieții noastre, și asta pentru a fi cât mai mult împreună cu El. Abia după ce reușim să înțelegem această relație, abia atunci începem să ne preocupăm de mântuirea noastră. Acesta este scopul principal, permanent, de neschimbat, de neuitat – mântuirea. Și nu putem ajunge la mântuire decât dacă fugim de obiceiuri și de rutină. Numai așa ajungem la mântuire. Ferice, ferice, de mii de ori ferice de cei care, printr-o cât de mică venire în fire, se pregătesc, după cum ne învață Biserica, prin Evanghelii, pentru mântuirea lor. Când amarul va fi mai mare și mai mare, atunci va fi ferice doar de acela care-și cunoaște lucrul și-și mântuie sufletul.
- Vorbind de mântuirea sufletului, trebuie să ne gândim și la post? Și dacă da, la care dintre ele, la postul spiritual sau la postul trupesc?
- Postul, în general, își are rigorile lui. Eu le tot spun celor care mă cercetează să postească, dar după puteri și după rânduială. Pentru că degeaba te abții de la cele „de dulce”, un post de 40 de zile, dacă după acesta îți asuprești trupul cu îmbuibări peste măsură. Acest post este zadarnic și, în loc să ducă la eliberare și la sfințenie, duce la lăcomia pântecelui, ceea ce este mare păcat. De aceea eu recomand postul după puterea fiecăruia și îl exclud la copii cu vârsta de până la 7 ani, la femei însărcinate și la cei bolnavi. Postul sufletului este superior postului trupului. Degeaba nu mănânci carne dacă muști din carnea aproapelui. Soluția optimă și plăcută lui Dumnezeu este aceea a postului încununat de smerenie și rugăciune (…)”".

__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote