View Single Post
  #114  
Vechi 28.12.2014, 02:53:50
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Învățătura autentică a Bisericii e una, iar apelul la autoritatea diferiților duhovnici e cu totul altceva.
Din păcate, noi am pierdut sensul și scopul Sf. Liturghii, precum și Tradiția ortodoxă autentică.
Ovidiu, îmi voi spune și eu opinia în legătură cu dezbaterea de aici, precizînd de la bun început că voi fi tributar experienței mele, inevitabil.
Aleg să îți scriu ție un răspuns deoarece cred că vezi problema cu un atașament doar la o parte a ei (și îmi pasă de asta...:)).

Mai întâi, tu afirmi că Învățătura autentică a Bisericii e una. De acord, indiscutabil. Dar amintește-ți că și Dumnezeu e Unul și totuși noi oamenii Îl cunoaștem sau Îl re-prezentăm în mintea noastră atât de felurit. Chiar noi creștinii ortodocși între noi; sau mai mult - fiecare dintre noi Îl cunoaște diferit, în momente ale vieții diferite, în funcție de procesul de devenire al fiecăruia.

Pare limpede, parcurgînd numeroasele texte oferite pe topic, că duhovnicii par a nuanța diferit raportul dintre Spovedanie și Împărtășire. Oare ei nu cunosc Învățătura autentică a Bisericii? Sigur că o cunosc! Și totuși, precum citim, vedem la ei poziții ușor diferite, cu accente diferite, măcar în unele aspecte.
Este inevitabil să fie așa! Orice act de cunoaștere este și subiectiv, depinzînd de factori care țin exclusiv de viața personală pe care un semen al tău nu o poate avea la modul identic. Valabil și pentru duhovnici, care sunt și ei oameni.

*
Eu am întâlnit, în experiența mea personală, 3 poziții distincte la duhovnici:
1) una foarte permisivă, care punea accent pe faptul că mă declaram și că mă comportam ca un creștin (precum i s-a părut preotului); mă puteam împărtăși oricînd, chiar și fără spovedanie. N-am făcut-o!
2) una foarte restrictivă, cu multe condiționări severe, cu un canon greu de dus (niște ani), după modelul monahal;
3) în fine, cea la care astăzi țin cel mai mult, a părintelui meu duhovnic. O voi detalia imediat.

*
Ovidiu, tind să cred că facem mereu o greșeală atunci când discutăm la modul general și principial problemele vieții duhovnicești. Ca și în psihologie, orice regulă sună fals dacă e discutată din afara relației. Una și aceeași vorbă sau faptă au un înțeles înlăuntrul relației și au cu totul alt sens în afara ei. Ca urmare, îmi pare complet nepotrivit să polemizăm asupra unor formule generale, acceptabile univoc de toți. Vom ajunge inevitabil la ceartă pentru că, de fapt, tocmai experiența personală ne face să fim subiectivi. Viața duhovnicească e atât de bogată, de unică și complexă, încât o caricaturizăm involuntar atunci când voim s-o reducem la o schemă.

*
Eu apreciez foarte mult răspunsul pe care mi l-a dat duhovnicul, în urmă cu câțiva ani, la solicitarea mea privind Împărtășania.
Părintele m-a întrebat așa: "Ești pregătit?"
Pe moment nu am înțeles sensul și adâncimea întrebării și, dorind să fiu onest cu mine însumi, am ales să nu insist, să nu îmi impun dorința, să nu forțez cumva "mâna" duhovnicului și mi-am luat răgaz să cuget.
Treptat am început să înțeleg sensul întrebării. Mi se pare că în această "pregătire" și implicit hotărâre de a duce viața unui creștin autentic stă și învățătura autentică. Dacă atunci m-aș fi împărtășit, astăzi știu că aș fi fost sub foc nimicitor... dar atunci nu știam și cred că am făcut bine că nu m-am repezit.
Vezi tu, preotul a văzut atunci în mine mai mult decât îmi dădeam eu seama. Și cred că bine am făcut că am dat crezare și am arătat toată încrederea în părintele meu. Altfel mă nenoroceam singur.

Din câte am citit la Părintele Papacioc, tocmai pe această stare de pregătire e pus accentul. Nu pot decât să primesc ca fiind cu totul adevărat ceea ce spune părintele. Sunt însă conștient că alți credincioși vor fi avînd o altă înțelegere, după măsura lor duhovnicească.

*
Consider că spovedania este o măsură cu puternice valențe profilactice, dincolo de indiscutabila iertare a păcatelor. E simplu să ai căință și impresia că ești hotărât să duci o viață creștină dar, vai, apoi vine proba timpului, a răbdării, a ispitirilor și căderilor și îți dai seama că entuziasmul tău, fie și curat, a fost doar o spoială ușor de lepădat. Să ne temem de aceasta!
Cunoscînd mulți oameni cu probleme, dintre care majoritatea oameni deosebiți în sensul bun al cuvântului (inclusiv fețe preoțești), am devenit tot mai conștient că noi știm prea puține despre noi înșine și astfel, până nu ne predăm în ascultarea față de un duhovnic sau față de o colectivitate care și-a dovedit eficiența pozitivă asupra noastră, riscăm mereu să greșim foarte mult. Suntem așa ușor de înșelat, tocmai pe baza bunelor noastre intenții. Iar inima omului este un abis...

*
În concluzie, așa cum în trecut mi-am exprimat rezerva față de opinia lui Florin-Ionuț care considera că păcatele ne sunt iertate înainte să mergem la Spovedanie - dacă avem căință mare, sinceră - și astfel punea în surdină rolul preotului duhovnic și, implicit, al relației duhovnicești
așa și aici eu cred că Spovedania trebuie să preceadă Împărtășania, din multe motive tainice (un preot cunoaște nenumărate detalii pe tema asta) și mai ales pentru că noi suntem în adevăr doar dacă facem parte din relația cu duhovnicul. Relație care, de departe, mi se pare cea mai profundă, mai curățitoare și mai înălțătoare în actul sfânt al Spovedaniei. Așadar doar dacă în relația mea cu părintele duhovnic mă aflu pe o culme, și încă una stabilă, adică în cea mai adâncă smerenie la care pot avea eu acces ca persoană - doar atunci pot primi de la preot Sfânta Împărtășanie.

Last edited by Ioan_Cezar; 28.12.2014 at 03:08:17.
Reply With Quote