View Single Post
  #117  
Vechi 28.12.2014, 16:31:27
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Cezar, subiectul discuției este extrem de sensibil și clar nu stabilim regului. Regula o stabilește duhovnicul în funcție de starea și voința penitentului. Subiectul discuției (disputei) este dacă se poate sau nu și altfel (și aici mă refer învățătura autentică a Bisericii). Cel puțin eu așa mă raportez. După cum observi, dacă ai citit câteva pagini în urmă, această încercare de a se reveni la Tradiția Bisericii primare este interpretată drept influență catolică, ecumenism etc... Dar cum spuneai și tu, deși Dumnezeu e Unul, fiecare dintre noi Îl vedem diferit, în felul nostru.

ps:citește http://www.crestinortodox.ro/forum/s...?t=756&page=54 același lucru l-am spus și eu, sub o altă formă.
ps: din mesajul tău trag concluzia că nu ai citit istoricul discuției (de la pagina 7).
Am citit istoricul discuției, desigur. Acum am recitit și topicul dedicat împărtășirii des / rar, mulțumesc pt. link.
Mi s-a părut că subiectul disputei nu ar fi "dacă se poate sau nu și altfel" ci, pur și simplu, cum e corect: des sau rar, respectiv întotdeauna precedat de spovedanie sau, uneori, fără spovedanie. Iartă-mă, dar așa am înțeles din modul cum s-a purtat discuția - poate am fost neatent. E bine totuși că ai precizat din nou.

Cât despre încercarea de a se reveni la Tradiția Bisericii, eu sunt un pic nedumerit. În ce sens? Nu prea înțeleg sensul acestei dorințe. Îmi pare o falsă problemă.
Cum să se revină? Tradiția s-a pierdut cumva? Nu a continuat? Eu știu că Tradiția nu este doar conservatoare ci și dinamică, în sensul că se pliază felurit pe diverse epoci în funcție de provocările specifice fiecărei perioade istorice. Tradiția își păstrează conținutul dar îl actualizează în mod variat, cu o creativitate inepuizabilă. Oare nu asta ne pune, de fapt, probleme de înțelegere?
De unde impresia că s-a pierdut Tradiția? Eu cred că pierdem noi văzul prezenței Tradiției, mai degrabă. Atașați de o formă sau alta prin care Tradiția se manifestă, mă tem că pierdem din vedere miezul Tradiției, care îmi pare același, prezent mereu în Biserică. Este Duhul lui Hristos, manifestat în trăirile noastre, în duhul nostru de pocăință, în adunarea noastră la biserică, în gândul la Dumnezeu, în iubirea și cinstirea icoanelor, în prețuirea fără egal a Sfintei Euharistii, în milostenie, în nevoia de a citi Scriptura, în nevoia de a medita mereu la Cuvântul Dumnezeiesc, la viață și la moarte. În Crez, în muzica bisericească, în posturi, praznice și parastasuri, în toată viața creștinească. Ce revenire la Tradiție mai voim? Ne tot legăm de un fapt particular, avînd sens doar în contextul acelor vremi, uitînd că bunul simț istoric ne șoptește să nu judecăm cu măsura noastră acele măsuri din vechime.

Poate că aici ne poticnim rău de tot, într-un fel de nostalgie (iartă-mă) narcisistă care ne cere să fim aidoma sfinților din Biserica Primară mai ales sub forma unor aspecte particulare, accidentale. Dar neesențiale.
Dar nu merge cu imitatul ăsta formalist la nesfârșit! Suntem cu totul alții, trăim în altă lume, deci e decisiv să căutăm o cale adecvată pentru ca, pe de o parte, să rămânem în Duhul Tradiției și totodată să trăim în lumea de azi. Lucru greu dar tocmai asta e și provocarea salvatoare (sau nu).

Cât privește Împărtășirea, pare evident că se poate și altfel, iar nu numai așa, după cum se poate și așa, iar nu numai altfel...:) E o taină mare aici, la care sunt părtași în primul rând duhovnicul și credinciosul. Nu merge cu formule exclusive, genul sau/sau. Ci, zic eu, și/și.

Firește că preoții cheamă pe credincioși la Împărtășanie! Cum altfel? Dar aceasta înseamnă mai întâi că suntem chemați la o viață curată, pentru a fi cu adevărat vrednici de Sfânta Împărtășanie. Prioritatea este starea noastră duhovnicească. Că o împărtășire cu Hristos făcută de un om murdar, ce lucru bun poate aduce? Deci mai întâi să ne asigurăm cufundarea noastră reală în duh de pocăință, cu tot ce implică aceasta. Și să nu ne rupem de frații de credință, de comuniunea euharistică. Aici e toată socoteala, cred.

P.S. De ce crezi că învățătura "autentică" a Bisericii e neapărat veche, primară? Poate fi la fel de bine și contemporană. Sunt oameni cu Duhul lui Hristos și astăzi, cum au fost și atunci. Crezi că ei nu sunt în același duh cu sfinții din primele veacuri? Pe de altă parte, în vechime au fost destui neisprăviți, chiar printre fețele bisericești. Știi cel puțin la fel de bine ca mine cam cine au fost ereticii.
Reply With Quote